Next Mobility 2022: Włoska premiera wodorowego Solarisa Urbino 18
W dniach 12-14 października 2022 roku w Mediolanie odbyła się pierwsza edycja międzynarodowych targów Next Mobility.
Nie zabrakło na niej polskich akcentów.
Dwa autobusy Solarisa
Next Mobility to nowe wydarzenie branżowe odbywające się po raz pierwszy w Mediolanie. Redakcja portalu TransInfo.pl miała okazję w nim uczestniczyć. Wystawa skupiona jest na transporcie publicznym i zbiorowym, w tym szczególnie na rozwiązaniach nisko i zeroemisyjnych. To miejsce spotkań operatorów transportu, producentów pojazdów i dostawców technologii oraz twórców innowacyjnych i zrównoważonych polityk mobilności. Z naszych obserwacji wynika, że szczególny nacisk wystawców położony jest na pojazdy miejskie, choć nie zabrakło także akcentów międzymiastowych i turystycznych.
Firma Solaris Bus & Coach zaprezentowała w Mediolanie dwa najnowsze pojazdy w swoim portfolio. Po raz pierwszy we Włoszech pokazany został przegubowy autobus wodorowy, który swoją premierę miał we wrześniu tego roku. We Włoszech ten konkretny autobus pojawił się jednak po raz pierwszy. Producent wystawiał także bateryjny midibus Urbino 9 LE electric, który na co dzień wozi pasażerów w Bolzano. Z targów pojechał prosto do klienta.
Solaris podaje, że stawia na elektromobilność od wielu lat, koncentrując swoje działania rozwojowe wokół rozwiązań bezemisyjnych i przyjaznych dla mieszkańców miast. Firma dostarczyła i zakontraktowała już ponad 2500 bateryjnych autobusów z operatorami obsługującymi transport publiczny w prawie 120 europejskich miastach. Szerokie portfolio nieemitujących spalin pojazdów, wyposażonych w zaawansowane technologicznie rozwiązania, to odpowiedź Solarisa na różnorodne potrzeby przewoźników europejskich.
Wodorowa nowość
Wystawiany na Next Mobility przegubowy autobus napędzany wodorem miał swoją premierę 14 września 2022 roku. To drugi model autobusu wodorowego w bezemisyjnym portfolio Solarisa. Podobnie jak w przypadku krótszej wersji, również w tym pojeździe głównym źródłem energii jest wodór. 18-metrowy model jest odpowiedzią producenta na coraz większe zapotrzebowanie rynku na tego typu pojazdy.
Sercem Urbino 18 hydrogen jest najnowocześniejsze dostępne na rynku ogniwo wodorowe, pełniące funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej. W ogniwie wodór przekształcany jest w energię elektryczną, przekazywaną następnie do układu napędowego. Premierowy pojazd nie posiada klasycznej komory silnika, ponieważ został wyposażony w napęd modułowy. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoliło na zwiększenie pojemności pasażerskiej. Co więcej, dzięki eliminacji komory silnika poszerzyła się również przestrzeń na dachu pojazdu, gdzie zamontowano kompozytowe, lekkie butle z wodorem o łącznej pojemności 51,2 kg. Zastosowanie napędu modułowego ułatwi również serwisowanie pojazdu, gdyż główne elementy układu napędowego dostępne są z poziomu podłogi. W przegubowym Solarisie Zastosowane w pojeździe baterie Solaris o pojemności około 60 kWh pełnią funkcję wspomagającą, np. podczas przyspieszania czy podczas rekuperacji. Proces zatankowania zbiorników do pełna zajmuje ok. 20 minut.
Dzięki zastosowanej technologii wodorowej oraz zwiększonej liczbie nowych i lekkich zbiorników na wodór, premierowy pojazd doskonale sprawdzi się na długich trasach. Na jednym tankowaniu będzie mógł pokonać ok. 350 km w różnych warunkach pogodowych. W zależności od konfiguracji, na jego pokładzie może podróżować nawet 140 osób. Najnowszy model może homologowany zarówno w klasie I, jak i w klasie II, co umożliwia obsługę tras międzymiastowych.
Standardowym rozwiązaniem w nowym modelu będzie system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej z funkcją grzania pompą ciepła. W ramach dodatkowych funkcjonalności klienci będą mogli wybrać m.in. rozwiązania z zakresu ADAS, czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy, takich jak MirrorEye czy Mobileye Shield+.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Solaris Urbino hydrogen w wersji dwunastometrowej zadebiutował w 2019 roku. Od tego momentu już blisko 100 wodorowych autobusów producenta zostało dostarczonych do klientów we Włoszech, Niemczech, Holandii, Szwecji i w Polsce. Wkrótce rozpoczną się kolejne dostawy do klientów m.in. w Hiszpanii, Francji, Czechach i Słowacji. Pierwsze dostawy osiemnastometrowego przegubowca mogą nastąpić już w drugim kwartale 2023 roku.
Urbino 9 LE electric – elastyczny i niezawodny
Solaris Urbino LE electric to 9-metrowy, niskowejściowy autobus elektryczny skonstruowany w taki sposób, by można go było dopasować do wymogów homologacyjnych w klasie I lub II. Autobus stanowi więc doskonały element łączący sieć dróg miejskich i podmiejskich na obszarze aglomeracji.
Urbino 9 LE electric wyposażony jest w elektryczny silnik centralny o mocy 220 kW. W prezentowanym modelu układ napędowy zasila energia pochodząca z zestawu baterii Solaris High Energy o pojemności ponad 260 kWh. Baterie ładowane są poprzez pantograf oraz za pomocą złącza plug-in.
Mimo swoich niewielkich gabarytów pojazd oferuje znaczną liczbę miejsc siedzących, z których większość jest zwrócona w kierunku jazdy. Przestronne, klimatyzowane wnętrze mieści 30 wygodnych siedzeń i dodatkowo 4 składane. 6 miejsc dostępnych jest z poziomu podłogi. Dzięki unowocześnionej konstrukcji w tylnej części autobusu uzyskano więcej przestrzeni nad głowami pasażerów, co wpływa pozytywnie na jakość podróży. Jednocześnie kompaktowe wymiary pojazdu sprawiają, że doskonale poradzi sobie w ciasnej przestrzeni miejskiej, a także przy stromych podjazdach czy na ostrych górskich zakrętach. W stylowym pojeździe znalazło się wiele udogodnień dla miejskich pasażerów: rozbudowany system informacji pasażerskiej, ładowarki USB czy LED-owe, estetyczne oświetlenie.
Solaris Urbino 9 LE electric od momentu swojej premiery w 2021 roku sukcesywnie zyskuje kolejnych nabywców. Firma otrzymała już zamówienia na ten model od operatorów z Niemiec, Hiszpanii Włoch oraz Polski. Wystawiany w Mediolanie model należy na co dzień do floty przewoźnika SASA Bolzano. Klient zdecydował się na 8 sztuk tego pojazdu. Jeden z nich prezentowany jest na targach Next Mobility.