NesoBus zadebiutował na ulicach Warszawy. Od środy test w Gdańsku
11 czerwca - przy okazji Dni Ursynowa - na ulice stolicy wyjechał nowy autobus wodorowy NesoBus od Grupy Polsat, która była sponsorem warszawskiego wydarzenia.
Był to pierwszy drogowy pokaz pojazdu Grupy Polsat na ogniwa paliwowe zasilane wodorem, który swoją światową premierę miał 30 maja, o czym już wcześniej informowaliśmy w InfoBusie. Natomiast już 15 czerwca NesoBus pojawi się w Gdańsku. Na pierwszych testach.
Pierwsza linia
Autobus woził ursynowian w godz. 11.00-18.00 na trasie: przystanek Koncertowa 01 – parking Urzędu Dzielnicy Ursynów. Potem dostępny był do zwiedzania dla gości Dni Ursynowa. Teraz autobus obrał kurs na Gdańsk, gdzie przejdzie pierwszy testy eksploatacyjne. Jak przekazał 13 czerwca Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska – NesoBus pojawi się na gdańskich liniach autobusowych: 111, 115, 130, 175, 189 i 199.
Przypomnijmy, że NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce, zeroemisyjny autobus wodorowy. Za jego produkcję w Śwdniku będzie odpowiedzialna spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o., należącą do Grupy Polsat. Pojazd ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, a pojemność pasażerska to 93 osób, w tym do 37 na miejscach siedzących. Jak podkreśla producent - konstrukcja NesoBus stworzona została od podstaw pod kątem napędu na ogniwa paliowe zasilane wodorem – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie.
I już jeździ! wcześniej po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą, NesoBus otrzymał w kwietniu europejską homologację typu pojazdu.
Zobaczcie materiał Polsatu z pierwszego przejazdu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nie Emituje Spalin i Oczyszcza
Podczas jazdy NesoBus wytwarza na bieżąco energię elektryczną pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego. Nie ma żadnego procesu spalania. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. NesoBus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze. Stad też sama nazwa pojazdu „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza”.
Sercem autobusu są ogniwa paliwowe od światowego lidera w tej dziedzinie – kanadyjskiej firmy Ballard, silniki elektryczne ZF w piastach osi tylnej, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór. Zdaniem producenta, pojazd zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na I połowę 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce. Zaplanowane moce produkcyjne to ponad 100 autobusów rocznie, a sam zakład ma zostać oddany do użytkowania na początku 2023 roku. Wcześniej spółka chce w swojej prototypowani zbudować 15 przedseryjnych pojazdów, aby je przetestować w warunkach polskich miast.
Firma zatrudnia 25 konstruktorów, a sama konstrukcja zbudowany jest modułowo, także zapewne powstanie wiele wersji NesoBusa dopasowanych do potrzeb konkretnych miast czy przewoźników. Na koniec dodajmy, że wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive. Jak informuje producent - nowoczesny design połączony z najnowszymi technologiami pozwala uzyskać maksymalne parametry techniczne przy zachowaniu komfortu podróżujących.