NesoBus na ulicach Gdańska. Wcześniej poznali go strażacy
15 czerwca autobus NesoBus na ogniwa paliwowe zasilane wodorem wyjechał na ulice Gdańska.
Od dzisiaj pojazd przez tydzień będzie testowany na sześciu liniach przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dzień wcześniej – 14 czerwca – z jego budową i systemami bezpieczeństwa zapoznali się gdańscy strażacy. To standardowa procedura. Przypomnijmy, że marka "NesoBus" to skrót od "Nie Emituje Spalin i Oczyszcza" powietrze.
Ważny dzień
We wtorek strażacy z Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku, w tym ze Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Technicznego dzięki uprzejmości Gdańskich Autobusów i Tramwajów oraz przedstawicieli producenta, zapoznali się z budową i systemami bezpieczeństwa wodorowego autobusu NesoBus, a także z kontenerową stacją do tankowania od niemieckiej firmy Wystrach.
Przypomnijmy, że NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Ma 12 metrów długości i jest w stanie wziąć na pokład do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. Pojazd będzie kursował na sześciu popularnych liniach obsługujących duże gdańskie osiedla oraz centralne części Gdańska: 111, 115, 130, 175, 189 i 199.
Zielona technologia
Maciej Stec, wiceprezes Grupy Polsat Plus, która stworzyła autobus, podkreślał, że to najbardziej ekologiczny pojazd miejski, jaki pojawi się na polskich ulicach. Tłumaczył, że autobus jest w pełni ekologiczny, ponieważ jeździ na zielony wodór, nie emituje spalin i zasysając powietrze, oczyszcza je. "Neso Bus jest stworzony przez polskich konstruktorów, w pełni polski produkt stworzony w półtora roku. Jest też fantastycznym autobusem z perspektywy transportu miejskiego" - oceniał.
Dodał, że w przeciwieństwie do innych rozwiązań ten autobus można zatankować w 15 minut i ma zasięg 450 km. "Czyli na jednym tankowaniu jest w stanie jeździć praktycznie dwa dni" - tłumaczył wiceprezes.
-"Często, kiedy mówimy o inwestycji w zieloną energię, mówimy o sadzeniu drzew, mówimy o solidarności z przyszłymi pokoleniami. Świat się zmienia i chcemy jako miasto Gdańsk dostosowywać się do tych zmian" - podkreślała obecna na konferencji prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz
Dodała, że w ubiegłym tygodniu Parlament Europejski przegłosował przepisy mówiące o tym, że zaprzestaniemy produkcji pojazdów spalinowych w 2035 r. "Dzisiaj wspólnie z polskim producentem prezentujemy autobus, który przez najbliższe dni będzie testowany na ulicach Gdańska. Szukamy rozwiązań, które pozwolą w ekologiczny, nieemitujący spalin sposób podróżować po naszym mieście" - tłumaczyła prezydent.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski tłumaczył, że dzięki testom mieszkańcy będą mogli ocenić, jak wygląda jazda nowoczesnym pojazdem napędzanym paliwem przyszłości. "Jeżeli testy wypadną pomyślnie, to jestem przekonany, że w kolejnych miesiącach i latach takie autobusy na stałe zawitają do naszego miasta" - oceniał.
Dodał, że miasto chce, aby w najbliższych miesiącach powstała stacja wodorowa, w której będą mogły tankować zarówno takie autobusy, jak i wiele pojazdów użytkowych.
w 15 minut
NesoBus, polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Posiada własną "mini-elektrownię". Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. NesoBus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.
Inspektor referatu prasowego gdańskiego magistratu Jędrzej Sieliwończyk przekazał, że tankowanie autobusu trwa 15 minut. "Dzięki temu nie traci się wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas autobus może jeździć" - podkreślił.
Dodał, że Neso Bus zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km. Na czas prowadzonych testów w Gdańsku, na terenie bazy autobusowej GAiT przy al. Hallera stanęła tymczasowa, mobilna stacja wodorowa.