Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

NesoBus na ulicach Gdańska. Wcześniej poznali go strażacy

infobus
15.06.2022 10:30

15 czerwca autobus NesoBus na ogniwa paliwowe zasilane wodorem wyjechał na ulice Gdańska.

Od dzisiaj pojazd przez tydzień będzie testowany na sześciu liniach przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dzień wcześniej – 14 czerwca – z jego budową i systemami bezpieczeństwa zapoznali się gdańscy strażacy. To standardowa procedura. Przypomnijmy, że marka "NesoBus" to skrót od "Nie Emituje Spalin i Oczyszcza" powietrze.

Ważny dzień

We wtorek strażacy z Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku, w tym ze Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Technicznego dzięki uprzejmości Gdańskich Autobusów i Tramwajów oraz przedstawicieli producenta, zapoznali się z budową i systemami bezpieczeństwa wodorowego autobusu NesoBus, a także z kontenerową stacją do tankowania od niemieckiej firmy Wystrach.

Przypomnijmy, że NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Ma 12 metrów długości i jest w stanie wziąć na pokład do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. Pojazd będzie kursował na sześciu popularnych liniach obsługujących duże gdańskie osiedla oraz centralne części Gdańska: 111, 115, 130, 175, 189 i 199.

fot. KM PSP Gdańsk

Zielona technologia

Maciej Stec, wiceprezes Grupy Polsat Plus, która stworzyła autobus, podkreślał, że to najbardziej ekologiczny pojazd miejski, jaki pojawi się na polskich ulicach. Tłumaczył, że autobus jest w pełni ekologiczny, ponieważ jeździ na zielony wodór, nie emituje spalin i zasysając powietrze, oczyszcza je. "Neso Bus jest stworzony przez polskich konstruktorów, w pełni polski produkt stworzony w półtora roku. Jest też fantastycznym autobusem z perspektywy transportu miejskiego" - oceniał.

Dodał, że w przeciwieństwie do innych rozwiązań ten autobus można zatankować w 15 minut i ma zasięg 450 km. "Czyli na jednym tankowaniu jest w stanie jeździć praktycznie dwa dni" - tłumaczył wiceprezes.

-"Często, kiedy mówimy o inwestycji w zieloną energię, mówimy o sadzeniu drzew, mówimy o solidarności z przyszłymi pokoleniami. Świat się zmienia i chcemy jako miasto Gdańsk dostosowywać się do tych zmian" - podkreślała obecna na konferencji prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz

Dodała, że w ubiegłym tygodniu Parlament Europejski przegłosował przepisy mówiące o tym, że zaprzestaniemy produkcji pojazdów spalinowych w 2035 r. "Dzisiaj wspólnie z polskim producentem prezentujemy autobus, który przez najbliższe dni będzie testowany na ulicach Gdańska. Szukamy rozwiązań, które pozwolą w ekologiczny, nieemitujący spalin sposób podróżować po naszym mieście" - tłumaczyła prezydent.

Wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski tłumaczył, że dzięki testom mieszkańcy będą mogli ocenić, jak wygląda jazda nowoczesnym pojazdem napędzanym paliwem przyszłości. "Jeżeli testy wypadną pomyślnie, to jestem przekonany, że w kolejnych miesiącach i latach takie autobusy na stałe zawitają do naszego miasta" - oceniał.

Dodał, że miasto chce, aby w najbliższych miesiącach powstała stacja wodorowa, w której będą mogły tankować zarówno takie autobusy, jak i wiele pojazdów użytkowych.

fot. KM PSP Gdańsk

w 15 minut

NesoBus, polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Posiada własną "mini-elektrownię". Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. NesoBus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.

Inspektor referatu prasowego gdańskiego magistratu Jędrzej Sieliwończyk przekazał, że tankowanie autobusu trwa 15 minut. "Dzięki temu nie traci się wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas autobus może jeździć" - podkreślił.

Dodał, że Neso Bus zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km. Na czas prowadzonych testów w Gdańsku, na terenie bazy autobusowej GAiT przy al. Hallera stanęła tymczasowa, mobilna stacja wodorowa.