Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Neoplan Starliner II Autokarem Roku 2006

infobus
03.11.2005 09:34

Neoplan Starliner II N5218 SHDL - Autokar Roku 2006. Fot. NEOMAN Autobusy biorące udział w tegorocznym konkursie. Od lewej: Setra S415 GT ComfortClass, Neoplan Starliner II N5218 SHDL, Bova Magiq HD139, Temsa Diamond 13, Van Hool T916 Astron. Fot. NEOMAN O zwycięstwie Starlinera przesądził m.in. nowoczesny i cichy zespół napędowy, ale też nietuzinkowa stylistyka oraz dbałość o szczegóły... Fot. NEOMAN Jury konkursu `Autokar Roku`. Czwarty od prawej w drugim rzędzie - Zbigniew Rusak, redaktor naczelny czasopisma `Autobusy TEST`. Fot. NEOMAN Nowy model autobusu turystycznego Neoplan Starliner II N5218 SHD L został wybrany „Autokarem Roku 2006” przez międzynarodowe jury, składające się z przedstawicieli prasy branżowej. Uroczyste przekazanie nagrody nastąpiło 20 października w Kortrijk, podczas ceremonii otwarcia targów Busworld 2005. Stuart Jones, przewodniczący jury, w którego skład wchodzą dziennikarze z 14 krajów Europy, wręczył trofeum Joachimowi Reinmuthowi, prezesowi zarządu i rzecznikowi Neoplan Bus GmbH. Tym samym, tytuł ten po raz trzeci z rzędu trafił do koncernu NEOMAN. Przypomnijmy, iż dwa lata temu, pierwsze miejsce w konkursie zdobył – ex aequo z Irizarem-Scanią PB – autokar MAN Lion’s Star, a w ubiegłym roku, w konkurencji autobusów miejskich, zwyciężył autobus MAN Lion’s City. Także poprzednia generacja autokarów Neoplan Starliner zdobyła tę prestiżową nagrodę w 2000 r. „Bardzo się cieszymy z przyznania modelowi Neoplan Starliner tytułu Autokar Roku 2006.” – powiedział Joachim Reinmuth podczas ceremonii. „Tym nietuzinkowym pojazdem, zaprezentowanym po raz pierwszy podczas ostatnich targów IAA w Hanowerze, stworzyliśmy produkt, który wybija się ponad przeciętność w każdej dziedzinie. Fakt, iż pojazd ten otrzymał tytuł Autokaru Roku 2006 przekonuje nas, że strategia „Made in Germany” dla naszych produktów z najwyższej półki okazała się słuszna.” – dodał. Tym, co ostatecznie przekonało jurorów konkursu do Starlinera był ogólna koncepcja autobusu. Jak można się było spodziewać, spory udział miała w tym stylistyka, wyróżniając się ostrymi liniami. W podsumowaniu werdyktu, jurorzy stwierdzili, że „autobus sprawiał wyjątkowe wrażenie, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz.” W dalszej części uzasadnienia, jurorzy przyznają, iż w każdej części pojazdu widać, iż została ona zaprojektowana z pasją. Szczególnie dużo punktów Neoplan zebrał za powrót do panoramicznego oszklenia krawędzi dachu, rozwiązania stosowanego w latach 50., które przyczynia się do zwiększenia komfortu podróży. Inną cechą, która przemawiała na korzyść Neoplana była bardzo cicha praca zespołu napędowego, którego centralnym elementem jest nowoczesny silnik MAN, jak również niski poziom hałasu powodowanego powietrzem opływającym nadwozie. Oprócz tego, wśród pozytywów jurorzy wymienili także wygodne fotele pasażerskie oraz przemyślaną konstrukcję stanowiska kierowcy. Tytuł „Autokar Roku” jest przyznawany od 1989 r. Pojazdy startujące w tegorocznej edycji zostały poddane intensywnym, 3-dniowym testom w Kortrijk, organizowanym we współpracy z European Coach Week. Ze strony Neoplana, w konkursie wziął udział trzyosiowy model Starliner II SHD L o długości 13,9 metra, wyposażony w 480-konny silnik MAN D2876 z układem wtryskowym typu common-rail oraz 12-stopniową, zautomatyzowaną skrzynię biegów MAN TipMatic. Ponadto, na wyposażeniu pojazdu znalazły się zaawansowane, ale i drogie układy zwiększające bezpieczeństwo, jak układ stabilizacji toru jazdy ESP, adaptacyjny tempomat (ACC), czy układ wykrywający zmianę pasa ruchu (LGS). Oprócz Neoplana Starlinera, w konkursie startowały: Bova Magiq HD139, Temsa Diamond 13, Setra ComfortClass S415 GT oraz Van Hool T916 Astron. Dotychczas, tytuł „Autokar Roku” zdobywały: Renault FR1 GTX (1991 r.), Mercedes-Benz O.404 (1992 r.), Setra S300 (1993 r.), MAN Lion’s Star 422FRH (1994 r.), IVECO EuroClass (1995 r.), Volvo-Drögmöller B12-600 (1997 r.), Van Hool T9 Acron (1998 r.), Neoplan N516 SHDL Starliner (2000 r.), Setra S415 HDH TopClass (2002 r.) oraz ez aequo Irizar-Scania PB i MAN Lion’s Star (2004 r.)