Neoplan Cityliner HDC – następca legendy w nowej wersji
infobus
26.06.2007 11:31
Neoplan Cityliner HDC – następca legendy w nowej wersji
Po udanym debiucie nowego Citylinera na targach IAA 2006, Neoplan prezentuje kolejny model z tej serii. Jest to 12,99-metrowa odmiana trzyosiowa HDC (C oznacza komfort), która dzięki dodatkowym 75 cm długości oraz trzeciej osi oferuje znacznie więcej przestrzeni pasażerom oraz zachowuje większe rezerwy w zakresie ładowności i nacisku na osie. W przeciwieństwie do modelu dwuosiowego, wersja HDC będzie oferowana tylko w odmianie o wysokości 3,72 metra, bowiem specjalny, tropikalny układ klimatyzacyjny będzie tutaj montowany w standardowym wyposażeniu. Cityliner HDC korzysta z modułowych elementów budowy całej rodziny autobusów Neoplan. Nowy tył wydłużonego Citylinera posiada dodatkową, elektrohydraulicznie sterowaną trzecią oś skrętną (EHLA), co od wielu lat stanowi standard w autokarach Neoplan. Oprócz mniejszej średnicy zawracania, rozwiązanie to zapewnia łatwe prowadzenie i ograniczone zużycie opon. Na życzenie, układ jezdny można wyposażyć także w elektronicznie regulowane amortyzatory CDS (Comfort Drive Suspension), które w znaczący sposób zwiększają zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort podróżowania. 13-metrowy, trzyosiowy Cityliner HDC może zabrać na pokład od 50 (****) do 55 pasażerów (***). Pojemność podpodłogowych luków bagażowych wynosi 10,3 m3. Jak już wspomniano, w standardzie montuje się układ klimatyzacyjny o zwiększonej mocy (35 kW), montowany tradycyjnie w tylnej części dachu. Na życzenie można go zastąpić słabszym i lżejszym systemem o mocy 30 kW, który ogranicza także wysokość nadwozia do 3,68 m. Aby zapobiec nagrzewaniu się wnętrza, szyby boczne są mocniej przyciemnione, niż u poprzednika. Z kolei ogrzewanie zapewniają konwektory, umieszczone wzdłuż całych ścian bocznych autokaru. Nowy Cityliner HDC jest w standardzie zasilany 6-cylindrowym, rzędowym silnikiem MAN D2066 LOH 03/04 Common Rail o pojemności 10,5 litra i mocy 400 lub 440 KM. 480-konna jednostka MAN D2676 LOH 02 CR o pojemności 12,4 litra, która także miała swoją premierę podczas targów IAA 2006, jest dostępna w opcji. Oba silniki pracują w oparciu o technologię MAN PUREdiesel, która umożliwia pracę bez potrzeby korzystania z roztworu AdBlue. Z kolei zastosowanie systemu PM-KAT oznacza, że autokar jest w standardzie wyposażany w filtr cząstek stałych. Obecnie oferowane jednostki spełniają normy emisji spalin Euro 4, ale od końca 2008 r. dostępne będą także silniki Euro 5, które również nie będą wymagały stosowania dodatków. W standardowym wyposażeniu montowane są mechaniczne, 6-stopniowe skrzynie biegów, natomiast w opcji oferowane są zautomatyzowane, 12-stopniowe przekładnie MAN TipMatic, cenione m.in. za tryb manewrowania oraz tryb EasyStart, ułatwiający ruszanie. W wersji napędzanej 480-konnym silnikiem D26, skrzynia MAN TipMaric jest standardowym wyposażeniem. Na wyposażeniu Citylinera HDC jest także wiele systemów elektronicznych zwiększających komfort pracy kierowcy oraz bezpieczeństwo. Oprócz systemu stabilizacji toru jazdy EBS, znajdziemy tu m.in. układ Brake Assist oraz ogranicznik prędkości MSC. Pierwszy z nich rozpoznaje sytuację awaryjnego hamowania, dostarczając wówczas maksymalnej możliwej siły hamowania. System MSC zapobiega rozpędzeniu pojazdu powyżej zaprogramowanej prędkości, nawet podczas zjazdu z wzniesienia, poprzez odpowiednie użycie hamulców i retardera. W opcji dostępne są także bardziej zaawansowane systemy, jak np. adaptacyjny tempomat ACC, czy system wykrywania zmiany pasa ruchu (Lane Guard). Cityliner HDC jest także pierwszym autokarem w swojej klasie wyposażonym w układ doświetlania zakrętów. W opcji można zastosować także przednie reflektory biksenonowe.