Neoplan chce wrócić do Polski. Zaczyna od testów
5 września 2017 r., na torze Jastrząb pod Radomiem, grupa ok. 30.polskich przewoźników autokarowych miała okazję sprawdzić, jak w ekstremalnychwarunkach spisują się dwa autobusy turystyczne marki Neoplan.
Jak powiedział nam Krzysztof Gawroński, dyrektor sprzedaży autobusóww MAN Truck & Bus Polska – nasz kraj zasługuje na Neoplana i dlatego firmapostanowiła przypomnieć się z tą zasłużoną marką polskim przewoźnikom. A żenajlepiej pamięta się rzeczy, z którymi bezpośrednio człowiek ma do czynienia, spółkazorganizowała we wrześniu spotkanie pod Radomiem, połączone z jazdami próbnymina Ośrodku Doskonalenia Jazdy firmy Michalczewski pod Radomiem. I to byłnaprawdę dobry pomysł. Pojazdy świetnie spisywały się na torze, a przewoźnicymieli prawdziwą frajdę z jazdy. Razem daje to dobry początek.
Czteropak Neoplana
Na pewno na decyzje o reaktywowanie marki miały doskonałe wyniki,jakie notuje w ostatnim okresie polskim rynek autokarów. W okresie styczeń-lipiec2017 r. polscy przewoźnicy zakupili 348 autobusów turystycznych (+31 szt. /+8,9% w porównaniu z analogicznym okresem 2016 r). Przypomnijmy, że w całym2016 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 347 szt. autokarów – czyli o jedenmniej niż teraz. Wówczas było to poziomo 98 szt. wyższy (+39,4%) niż w 2015 r. Takie rezultaty oznaczają, że jesteśmyteraz świadkami najlepszych wyników w historii turystycznej kategorii. INeoplan chce być częścią tej historii.
W Polsce będą oferowane cztery modele niemieckiej marki,czyli:
-
Jetliner – międzymiastowy model o długościach 12,2 m i 13,05m na dwóch osiach;
-
Tourliner – turystyczny autobus o długościach 12,1 m i 13,3 m(premiera Busworld 2017) na dwóch osiach;
-
Cityliner – turystyczny autobus klasy VIP o długościach 12,99m i 13,99 m na trzech osiach;
-
Skyliner – turystyczny autobus piętrowy klasy VIP o długości14 m na trzech osiach;
Co ciekawe – z tej prezentacji wychodzi, że nie będzie już oferowany(wraz z wejściem normy ECE R66.02) trzyosiowy model Starliner, który w zasadziebył jednym z popularniejszy modeli Neoplana w ostatnim okresie w Polsce. M.in. takwłaśnie pojazdem (należącym do Fun Clubu) jeszcze niedawno jeździli zawodnicyLecha Poznań. Cóż, może jeszcze kiedyś przyjedzie czas na jego reaktywację. Terazzastąpi go w ofercie Cityliner.
Czy to się uda?
O tym czy Neoplan wróci do Polski zadecyduje przedewszystkim polityka cenowa MAN Truck & Bus Polska. Jeżeli firma poprzestaniena dotychczasowej strategii, czyli grze tylko w oparciu o model Lion`s Coach(który w październiku zaprezentuje się w kompletnie nowej odsłonie) to nic ztego nie będzie. Natomiast gdyby dokonać podziału tej oferty na klasęekonomiczną oraz VIP (czyli podobnie jak grupie Daimler Buses – Mercedes-Benz / Setra) i mocno postawićakcent tylko na topowe modele (przede wszystkim na piętrowego Skylinera) to niewykluczone,że Neoplan znalazłby swoją niszę na rynku. Inaczej ciężko mówić o sukcesie.Wyniki nie przyjdą same tylko dlatego, że autokar ma logo Neoplana i siećserwisową MAN (o czym dobitnie przekonano się przez ostatnie lata). Tourlinernie wygra też rywalizacji z budżetowymi modelami Tourismo, Futura, Lions Coachczy V9700. W tej sytuacji Neoplan musi wrócić do korzeni, stać się trendsettremi jednocześnie oferować najwyższą jakość. Wtedy przyjdzie sukces. Przynajmniejteoretycznie.
Podwyższony standard Tourlinera
Na Torze Jastrząb przedstawiciele przewoźników i biurpodróży mogli sprawdzić na torze dwa autokary marki Neoplan: 12-metrowego Tourlinerai piętrowego Skylinera. Ten pierwszy to klasyczny autokar o długościach 12-metrów,który dzięki swojej stylistyce ma podwyższone aspiracje. Także w zakresie ceny.Po premierze nowej generacji na targach IAA 2016, Tourliner zyskał ledoweświatła do jazdy dziennej w kształcie pierścieni, lepszy współczynnik właściwościaerodynamicznych (+20%), płaską podłogą umożliwiająca elastyczne ukształtowaniewnętrza dla różnych zastosowań, a przede wszystkim nowy silnik D2676 LOH zzoptymalizowanym układem przenoszenia napędu i nowym układem MANEfficientCruise z systemem EfficientRoll. Do tego w ramach liftingu dostosowanojego konstrukcję do normy ECE R66.02. NABusworld 2017 roku swoją premierę będzie miała 13-metrowa wersja modelu zdwiema osiami. Tourlinera udoskonalono także pod względem bezpieczeństwa.Podobnie jak we wszystkich autobusach turystycznych Neoplan, również wtymmodelu dostępny jest szereg systemów asystujących, wtym asystenthamowania awaryjnego EBA, atakże wyposażony wfunkcję utrzymywaniabezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu tempomat ACC,system kontroliciśnienia woponach TPM czy asystent wspomagania koncentracji MANAttentionGuard.
Jego wysokość Skyliner
Nowy Skyliner zadebiutował na targach w Kortrijk w 2013 r.,a w Polsce – na targach Warsaw Bus 2017 r. Neoplan Skyliner to dwupiętrowyautokar o pojemności maksymalnej do 90 miejsc siedzących (w wwersji międzymiastowej),z przestronnym pokładem dolnym i panoramicznym pokładem górnym. Przednia częśćpodwozia Skylinera została na wzór modeli Starliner i Cityliner wyposażona wkonstrukcję absorbującą energię podczas czołowego zderzenia. Dwupiętrowyautokar dysponuje wszystkimi systemami wspomagania pracy kierowcy, dostępnymi waktualnej ofercie MAN: za bezpieczne hamowanie odpowiadają elektroniczny systemhamowania EBS i system ABS oraz asystent hamowania (BA). Regulacja poślizgunapędowego (ASR), system ElectronicStability Program (ESP) ze zintegrowanym systememRoll-Over-Prevention poprzez sterowane hamowanie pojedynczymi kołami lubautomatyczną redukcję momentu silnika zapewniają utrzymanie się autobusu natorze jazdy nawet w krytycznych sytuacjach. Systemy Maximum Speed Control(MSC), AdaptivCruise Control (ACC) i Lane Guard System (LGS) wspomagają z koleikierowcę w realizacji jego odpowiedzialnego zadania i mogą znacznie zmniejszyćryzyko wypadku. I wreszcie system kontroli ciśnienia w oponach.
Podwozie nowego Skylinera wytycza trendy w swojej klasie,jeśli chodzi o dynamikę, komfort i zwrotność. Z przodu zastosowane zostałoznane indywidualne zawieszenie, a z tyłu montowane są osie napędowe o wysokiejsprawności Hypoid (i = 3,36) oraz elektrohydraulicznie kierowane osie nadążneEHLA. Rozstaw osi wynosi 6700 + 1470 mm, koło skrętu 23,3 m. Dopuszczalna masacałkowita trzyosiowego autobusu to blisko 26 000 kg, a pusty Skyliner wzależności od konfiguracji pojazdu – waży od 18 000 do 18 500 kg. Za odpowiedninapęd odpowiada nowoczesny i ekonomiczny silnik, czyli sześciocylindrowa jednostkaMAN D26 o mocy 500 KM (368 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 2300 Nm, któryjest osiągany w zakresie od 1000 do 1400 obr./min. Silnik współpracujące zzautomatyzowaną, 12-biegową skrzynia biegów MAN TipMatic. Na koniec dodajmy, żeautokary z serii Skyliner może przerobić – pod kątem specjalnych potrzeb w MAN Bus Modification Center w Plauen, któreoferuje szeroką paletę dodatkowych opcji.
„