Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

NCBR prezentuje E-Pola – elektryczny polski autobus [FILM]

infobus
07.09.2017 09:58

NCBR podpisało porozumienia z 24 samorządami na dostawę do 600 autobusów elektrycznych, które mają pojawić się już w 2020 roku. Mamy też pierwszą wizualizację e-busu o roboczej nazwie E-Pola. Jest naprawdę nieźle…

Do 7 września 2017 r., w ramach programu „Bezemisyjnytransport publiczny”, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisało porozumienia owspółpracy z władzami 24. miast, w tym:

Bezemisyjny transport

-„Stawiamy na bezemisyjny, przyjazny mieszkańcom polskichmiast transport publiczny. Myślimy kompleksowo nie tylko o produkcji, ale takżeo eksploatacji autobusów nowej generacji i skupiamy się na realizacjikonkretnych celów, które sprawią, że elektromobilność stanie się faktem. Jestemprzekonany, że połączenie nowatorskiego podejścia do finansowania innowacji,ponadresortowej współpracy i bezpośredniego zaangażowania władz samorządowychsprawi, że program NCBR przyniesie zamierzone efekty – mówi wicepremier JarosławGowin, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Innowacyjne partnerstwo

Ogłoszony przezwicepremiera Gowina w styczniu tego roku program NCBR to jeden z elementówdziałań w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wzakresie pojazdów zero – i niskoemisyjnych. W ramach programu Bezemisyjnytransport publiczny NCBR stosuje nowatorską formułę partnerstwa innowacyjnego.To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roliinteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów- w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miastazainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego. Program NCBRprzewiduje nie tylko skonstruowanie i produkcję pierwszej serii autobusów nowejgeneracji, ale również stworzenie niezbędnej infrastruktury, takiej jak stacjeładowania pojazdów.

-„Inwestujemy 100 mln zł w prace badawczo-rozwojowe, któredoprowadzą do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznychautobusów nowej generacji. Ich parametry techniczne pozwolą nie tylko nabezpieczną i opłacalną eksploatację w momencie wyjazdu na ulice polskich miast,ale także na dalszy rozwój pojazdów, w oparciu o technologie, które dziśjeszcze nie istnieją” – mówi prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR.

E-Pola – elektryczny polski autobus

Zgodnie z założeniami programu w konstruowanych autobusachzostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Pozwoli to znacząco poprawić ichparametry techniczne, a równocześnie ułatwi ich serwisowanie. Innowacyjnepodejście do budowy autobusów pozwoli m.in. na ograniczenie kosztóweksploatacyjnych oraz szybsze dostawy pojazdów nowej generacji w przyszłości.Zapewniając bezpieczne i sprawdzone rozwiązania w momencie wprowadzeniaautobusów do użytku, samorządy będą miały pewność, że – wraz z rozwojemtechnologii – w pojazdach będzie można instalować nowe moduły i elementy,zgodnie z zapotrzebowaniem.

Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiamiodzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy.Opcjonalnie będą mogły być również wyposażone w napęd wodorowy. Zastosowanerozwiązania konstrukcyjne i technologiczne zapewnią polskim miastom ekologiczny- bezemisyjny i cichy – transport publiczny oraz efektywność ekonomiczną jegoobsługi w długiej perspektywie.

{https://www.youtube.com/watch?v=xlf9BzPBTTE}

Liderzy nowatorskich rozwiązań

Agencja wykonawcza MNiSW wspólnie z przedstawicielami miastzdefiniowała konkretne potrzeby, m.in. liczbę i rodzaj potrzebnych pojazdów,ich oczekiwany poziom wydajności oraz maksymalne koszty nowych autobusów. Przypomnijmy,że jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie zamówienia na polski e-bus wtrybie partnerstwa innowacyjnego.

Co ważne, na stronach NCBR pojawiła się też pierwsza wizualizacja autobusu bezemisyjnego o roboczejnazwie „E-Pola – elektryczny polski autobus”. Pojazd ma wyróżniać:

  • futurystyczny design

  • moduł odzyskiwana energii podczas hamowania

  • jazda w obu kierunkach

  • możliwość autonomicznej jazdy

  • konstrukcja na zasadzie niezależnych wózków jezdnych

  • wszystkie koła mają być skrętne

  • opcjonalny zasobnik na wodór

  • system wymiany baterii i to w kilkadziesiąt sekund, co zkolei umożliwi wybór najlepszych baterii dostępnych na rynku

  • płaska, przyjazna niepełnosprawnympodłoga.