Najwięcej autobusowych linii na Mazowszu obsługuje FlixBus
Analizujemy mazowiecki plan transportowy w perspektywie do 2030 roku.
Wcześniej pisaliśmy już o planowanych inwestycjach taborowych na szczeblu lokalnym, teraz czas na bardziej ogólny sytuacji komunikacyjnej w regionie. A ta nie jest za wesoła, skoro na Mazowszu najwięcej tras obsługuje specjalista od połączeń dalekobieżnych – czyli platforma FlixBus.
Autobusowe Mazowsze
Według danych GUS stan na 31.12.2019 roku, na terenie województwa mazowieckiego realizowane były przewozy komunikacji autobusowej na 1,2 tys. linii krajowych o łącznej długości 86,4 tys. km oraz 75 liniach międzynarodowych o długości 62,1 tys. km.
Liczba linii komunikacyjnych wojewódzkich i międzywojewódzkich, na które marszałek województwa mazowieckiego wydał zezwolenia, na dzień 1 października 2021 roku wynosi 691. Autobusową sieć komunikacyjną na terenie województwa mazowieckiego uzupełniają międzywojewódzkie linie komunikacyjne, które są obsługiwane przez przedsiębiorców z innych województw (nie tylko sąsiednich), realizowane na podstawie zezwoleń wydanych przez marszałków innych województw.
Źródło: Transport – wyniki działalności w 2019 r. – GUS
Najwięcej linii komunikacyjnych obsługują następujący przewoźnicy:
• Flixbus Polska Sp. z o.o. – 128 linii ,
• PKS Gostynin Sp. z o.o. – 47 linii,
• Beata i Krzysztof Czapliccy – 24 linie,
• PKS POLONUS w Warszawie S.A. - 22 linie,
• PKS Garwolin S.A. – 28 linii,
• PKS Grodzisk Mazowiecki Sp. z o.o. – 23 linie,
• PKS Grójec Sp. z o.o. – 18 linii,
• PKS SOKOŁÓW S.A. – 21 linii,
• STALKO Przybysz i Wspólnicy Sp.J. – 16 linii,
• SANIMAX -Transport – 16 linii.
Poniżej przedstawiono ogólną charakterystykę oferty przewozowej przewoźników, którzy otrzymali zezwolenie marszałka województwa mazowieckiego na wykonywanie przewozów drogowych na terenie województwa mazowieckiego w podziale na regiony: ciechanowski, ostrołęcki, płocki, siedlecki i radomski.
Region po regionie
W regionie ciechanowskim przewozy wykonuje 15 przewoźników na 49 liniach o łącznej długości 4 103,50 km, na których wykonywane jest 250 kursów. Przewoźnicy wykonujący największą liczbę kursów (4 i więcej) to: „AUTO-TEAM Jerzy Filipski” z siedzibą w Żurominie, „Przewóz Osób Adam Klimkiewicz” z siedzibą w Płońsku i „Usługi Transportowe i Ciężarowe Jan Sławomir Archacki” z siedzibą w Pułtusku. Siedziby powiatów z terenu działania delegatury takie jak Żuromin, Płońsk czy Pułtusk są skomunikowane ze stolicą kraju w ramach wykonywanych połączeń autobusowych, natomiast dla mieszkańców miasta Ciechanów i Mława podstawowym rodzajem publicznego transportu do Warszawy pozostaje transport kolejowy (1 zezwolenie Flixbus przez Mławę do Warszawy wydane przez Marszałka Województwa Mazowieckiego, brak zezwoleń na linii Ciechanów - Warszawa). Przewozy na trasie Warszawa – Płońsk, Warszawa – Żuromin i Warszawa – Pułtusk wykonywane są w przedziale godzin 04.00-23.00.
W subregionie ostrołęckim obejmującym powiaty: miasto Ostrołęka, makowski, ostrołęcki, ostrowski, przasnyski oraz wyszkowski, przewozy regularne wykonywane są przez 39 przewoźników na 97 liniach komunikacyjnych, o łącznej długości 10 372,7 km, na których wykonywanych jest 549 kursów. Przeważająca część wymienionych przewoźników tj. 26 ma siedzibę na terenie powiatu wyszkowskiego i realizuje przewozy z terenu powiatu wyszkowskiego do Warszawy. Największą liczbę połączeń realizuje firma P.K.iZ.O. Beata Czaplicka, Krzysztof Czaplicki z siedzibą w Przasnyszu. Firma ta wykonuje 149 kursy na 24 liniach komunikacyjnych. Zdecydowanie najbogatsza oferta pod względem ilości kursów dostępna jest na liniach: Ostrołęka – Warszawa, Wyszków – Warszawa oraz Przasnysz – Warszawa. Kursy na tych liniach realizowane są od wczesnych godzinnych porannych do późnego wieczora.
W regionie płockim przewozy wykonuje 9 przewoźników na 17 liniach, o łącznej długości 848,70 km, na których wykonywane są 340 kursy. Przewoźnicy wykonujący największą liczbę kursów to MARQS Usługi Autokarowe Marek Flejszman i TUMBUS Sp. z o.o. Przewozy na trasie Warszawa – Płock wykonywane są od godziny 7:30 do 21:10, zaś na trasie Płock- Warszawa w godzinach 4:45- 19:15.
W regionie siedleckim przewozy wykonuje 24 przewoźników na 183 liniach, o łącznej długości 11222,8 km, na których wykonywane są 732 kursy. Przewoźnicy wykonujący największą liczbę kursów to PKS "Sokołów" w Sokołowie Podlaskim S.A., PKS Łosice Sp. z o.o., Usługi Transportowe Janusz Wołoszka, 08-420 Miastków Kościelny, ul. M. Konopnickiej 16, PKS w Garwolinie S.A. Przewozy na trasie Siedlce -Warszawa – Siedlce wykonywane są od godziny 04:00 do 22:00.
W regionie radomskim przewozy wykonuje 30 przewoźników na 62 liniach, o łącznej długości 4 150,2 km, na których wykonywane są 628 kursy. Przewoźnicy wykonujący największą liczbę kursów. to PKS w Radomiu Sp. z o.o. Przewozy na trasie Warszawa – Kozienice wykonywane są od godziny 04:05 – 21:00. Warszawa – Pionki 04:50-20:15.
Najpopularniejsze linie
Przebieg tras linii autobusowych zdeterminowany jest położeniem miejsc największej koncentracji ludności. Na terenie województwa można wyróżnić dwa ośrodki charakteryzujące się promienistym układem linii o dużym zagęszczeniu przewozów. Są to tereny zlokalizowane wokół Warszawy i Radomia. Najbogatsza oferta pod względem liczby kursów występuje na ciągach:
• Wyszków – Warszawa;
• Łochów – Warszawa;
• Nowy Dwór Mazowiecki – Warszawa;
• Jabłonna – Warszawa;
• Płońsk – Warszawa;
• Sochaczew – Warszawa;
• Góra Kalwaria – Warszawa;
• Pułtusk – Warszawa;
• Grójec – Warszawa;
• Szydłowiec – Radom;
• Przysucha – Radom;
• Zwoleń – Radom;
• Kozienice – Radom;
• Potworów – Radom;
• Kozienice – Warszawa.
Duża ilość kursów realizowana jest na trasach dojazdowych do Siedlec oraz Płocka, miasta te stanowią ważne punkty w przewozach międzywojewódzkich.
Wokół stolicy regionu płockiego, stanowiącego ważne centrum przemysłowe, występuje wiele linii komunikacyjnych o zróżnicowanej liczbie kursów w ciągu doby. Największa liczba połączeń realizowana jest pomiędzy miastami Płock i Gostynin (202 kursy), Płock i Warszawa (61 kursów), Płock i Płońsk (14 kursów).
Najmniejszą liczbą kursów oraz gęstością sieci autobusowej cechuje się północna i północno-wschodnia część województwa mazowieckiego. Mała liczba kursów występuje w powiatach przasnyskim, ostrołęckim, ostrowskim i sokołowskim.
Transportowe problemy
Sieć bezpośrednich połączeń komunikacyjnych pomiędzy ośrodkami regionalnymi i subregionalnymi (z pominięciem Warszawy) ze względu na wielkość województwa i jego ukształtowanie, realizowana jest poprzez transport drogowy jedynie w północnej części Mazowsza. Jest to sieć przewozów o bardzo słabo rozwiniętej strukturze. Główny kierunek przewozów z poszczególnych ośrodków regionalnych i subregionalnych skupia się tylko i wyłącznie na skomunikowaniu danego ośrodka ze stolicą województwa/kraju.
Obecnie, w transporcie drogowym bezpośrednie skomunikowanie ośrodków regionalnych i subregionalnych, ze względu na położenie geograficzne w województwie (ośrodki sąsiadujące), przedstawia się następująco:
• Płock – brak bezpośredniego połączenia z Radomiem, Ostrołęką, Siedlcami. Skomunikowany jedną linią z Ciechanowem. Ośrodki skomunikowane pośrednio przez Warszawę,
• Radom – brak bezpośrednich połączeń z Płockiem oraz Siedlcami. Możliwość skomunikowania pośredniego przez Warszawę. Dodatkowym utrudnieniem skomunikowania miast Radom i Siedlce jest rzeka Wisła i jedyna możliwość przeprawy na terenie województwa przez Górę Kalwarię,
• Siedlce – brak bezpośredniego połączenia z Radomiem. Ośrodki skomunikowane pośrednio przez Warszawę. Ośrodek skomunikowany z Ostrołęką jedną linią komunikacyjną (PKS Radzyń Podlaski) linia Lublin - Olsztyn, w ramach której wykonywane są dwa kursy dziennie,
• Ostrołęka – ośrodek skomunikowany z Siedlcami (1 linia komunikacyjna, 2 kursy dziennie wykonywane przez przewoźnika z woj. warmińsko-mazurskiego). Brak bezpośrednich połączeń z innymi ośrodkami subregionalnymi w północnej części Mazowsza (Płock, Ciechanów),
• Ciechanów – ośrodek jest skomunikowany z regionem pośrednio (przez Warszawę), brak połączeń bezpośrednich z Radomiem, Ostrołęką i Siedlcami; wykonywane są 4 kursy do Płocka,
• Żyrardów – brak bezpośredniego połączenia z Warszawą, Radomiem czy też Płockiem. Skomunikowany z Sochaczewem i Pruszkowem oraz linią międzywojewódzką ze Skierniewicami.
Z kolei sieć połączeń drogowych między poszczególnymi siedzibami władz powiatowych przedstawia się następująco:
• Ciechanów – połączenie bezpośrednie z Przasnyszem, Płońskiem, Pułtuskiem i Płockiem, Mławą, Wyszkowem (dodatkowo z Elblągiem),
• Mława – połączenie bezpośrednie z Przasnyszem, Ciechanowem, Pułtuskiem i Nowym Dworem Mazowieckim (dodatkowo z Elblągiem, Ostródą, Nidzicą, Gdańskiem, Krakowem, Wrocławiem, Kielcami),
• Żuromin – połączenie bezpośrednie z Płońskiem (dodatkowo z Lidzbarkiem i Działdowem),
• Płońsk – połączenie bezpośrednie z Ciechanowem i Żurominem (dodatkowo z Brodnicą, Gdańskiem, Zakopanem, Radomiem, Kielcami, Łodzią, Wrocławiem, Krakowem),
• Pułtusk – połączenie bezpośrednie z Wyszkowem, Ciechanowem, Przasnyszem, Ostrołęką, Makowem Mazowieckim (dodatkowo z Olsztynem).
Większość połączeń pomiędzy ośrodkami regionalnymi i subregionalnymi odbywa się pośrednio przez Warszawę i jest to jedyna możliwość skomunikowania ośrodków (np. Płock – Siedlce, Radom – Siedlce, Ciechanów – Radom itd.) w ramach wykonywania wojewódzkich przewozów pasażerskich. Na uwagę zasługuje koncentryczny charakter sieci transportowej województwa. Połączenia pomiędzy Warszawą, a ośrodkami subregionalnymi należy uznać za dobrze rozwinięte, na wielu relacjach oferta publicznego transportu zbiorowego jest uzupełniana o połączenia o charakterze komercyjnym. Problem stanowią natomiast niedostatecznie rozwinięte połączenia pomiędzy ośrodkami subregionalnymi oraz pomiędzy przystankami/stacjami kolejowymi a ośrodkami pozbawionymi dostępu do sieci kolejowej. Taki układ sieci jest jedną z przyczyn powstawania zjawiska wykluczenia transportowego.
Mazowiecki plan transportowy można pobrać TUTAJ