Najważniejsza premiera CzechBus 2022: Przegubowy SOR NS 18 Electric
22 listopada czeska firma SOR zaprezentowała na targach CzechBus w Pradze swój premierowy przegubowy autobus elektryczny - NS 18 Electric.
O autobusowym święcie w Czecha pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Pierwsze takie pojazdy już zostały zamówione przez Kladno i to w liczbie ośmiu egzemplarzy. Oprócz przegubowca na stoisku czeskiego producenta mogliśmy zobaczyć kolejny wyjątkowy pojazd, czyli trolejbus SOR TNS 12, który zmontowany został przez pracowników DPMB w Brnie z komponentów dostarczonych przez SOR. Dzieje się w tych Czechach!
SOR NS 18 Electric
Najważniejsza nowość tegorocznych targów w Pradze to niskopodłogowy autobus elektryczny klasy MEGA – SOR NS 18 Electric, czyli zupełna nowość w ofercie firmy z Libchavy i pierwszy w historii SOR przegubowy elektrobus. Pierwsze takie modele trafią do Kladna, a wcześniej „NS-a” przetestują inne czeskie miasta. Pierwszy na liście jest Hradec Kralove.
MEGA elektrobus z Libchavy wyróżni się długością na poziomie 18,75 m, bardzo dużą baterią, o pojemności 600 kWh, co daje zasięg na poziomie zasięg około 300 km na jednym ładowaniu. Do tego mamy komponenty czeskich firm - silnik elektryczny od Pragoimex, a osprzęt elektryczny od Rail Electronics. Pojazd można ładować przez noc za pomocą wtyczki (ze standardem CCS2) lub w trybie szybkim – za pośrednictwem pantografu na dachu (OPPCharge).
Zgodnie ze standardem na czeskim rynku - autobus elektryczny jest w pełni klimatyzowany, wyposażony w system kamer wewnętrznych i zewnętrznych z nagrywaniem, WiFi dla pasażerów czy gniazda USB do ładowania telefonów komórkowych. Stanowisko pracy kierowcy wyposażone jest w cyfrowy kokpit oraz lodówkę na napoje.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
SOR TNS 12
Drugim pokazanym pojazdem był trolejbus SOR TNS 12, który także ma wyjątkową historię. To pierwszy egzemplarz opracowany w ramach wspólnego projektu SOR i Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Miasta Brna. Punktem kluczowym jest tutaj montaż finalny trolejbusów na terenie DPMB , podczas gdy SOR Libchavy osobno dostarcza nadwozie i wyposażenie elektryczne. Następnie pracownicy w zajezdni Komin wykonują montaż podzespołów elektrycznych takich jak silnik elektryczny, falownik trakcyjny, kolektory, rezystor hamowania i kompletne okablowanie. Po ukończeniu montażu, pierwszy trolejbus został uruchamiany przez zespół składający się z pracowników obu firm.
Podobna ścieżkę przejdzie pozostałych 39 egzemplarzy. Przypomnijmy, że spółka DPMB otrzymała licencję na produkcję do 40 takich trolejbusów. Wszystkie są w pełni klimatyzowane i wyposażone w najnowocześniejsze elementy technologiczne.
Pierwszym produkcyjnej owocem SOR-DPMB pasażerowie będą mogli się przejechać na początku przyszłego roku.