Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Najpierw przetarg – potem dotacja. MPK Kraków kupi 22 e-busy od Solarisa i Irizara

infobus
07.10.2022 09:00

6 października Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie w Krakowie otrzymało prawie 59 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych na zakup 22 autobusów elektrycznych.

W czwartek władze spółki i województwa małopolskiego podpisały umowę gwarantującą przyznanie środków. Natomiast przetarg na te pojazdy został już rozstrzygnięty. To pokazuje, że krakowski przewoźnik nie traci czasu i nadaje swoim zakupom taborowym dobrą dynamikę. Solaris dostarczy pojazdy klasy MEGA (18), a Irizar - klasy MAXI (4) i tym samym zadebiutuje nie tylko we flocie MPK, ale i na całym rynku autobusów miejskich w Polsce.

W przyszłym roku

Prezes MPK Rafał Świerczyński zapowiedział, że autobusy elektryczne zakupione dzięki unijnemu dofinansowaniu wyjadą na ulice Krakowa w przyszłym roku. „Zakup pojazdów jest kontynuacją rozbudowy zeroemisyjnej floty autobusów MPK” - wskazał.

Pojazdy zostaną zakupione dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Marszałek Małopolski Witold Kozłowski ocenił, że przyznane wysokie dofinansowanie dotyczy ważnego zakupu. „Z jednej strony wprowadzenie do służby autobusów elektrycznych to wzmocnienie całego potencjału transportowego miasta Krakowa. Z drugiej - kolejny krok w walce ze smogiem, ponieważ ograniczy używanie autobusów na paliwa spalinowe” - wskazał.

Przyznane dofinansowanie umożliwi nabycie 18 pojazdów przegubowych o długości 18 m i minimalnej pojemności 120 osób oraz czterech mniejszych autobusów standardowej długości (12 m), w każdym z których jednorazowo zmieści się co najmniej 70 osób.

fot. UMWM

Krakowski standard

Pojazdy będą napędzane elektrycznie, a układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowywania magazynów energii lub ogrzewania. Autobusy będą wyposażone w urządzenia magazynujące energię elektryczną na potrzeby trakcyjne, tj. baterie, akumulatory czy superkondensatory. Umożliwi to ładowanie ich przez wtyczkę oraz pantograf.

Wszystkie zamawiane autobusy elektryczne będą niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację, wydzieloną przestrzeń oraz platformę dla osób poruszających się na wózkach, monitoring i porty USB do ładowania smartfonów.(PAP)

fot. UMWM