Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Najnowszy elektryk od Ebusco – przegubowe 2.2 [FILM]

infobus
20.01.2021 07:00

Klienci musieli długo czekać na najnowszy autobus przegubowy od holenderskiej firmy Ebusco, ale już jest i właśnie przechodzi pierwsze jazdy testowe w pobliżu siedziby producenta, w Deurne.

Ta „dziura” w ofercie to efekt dynamicznego rozwoju firmy, gdzie bardzo szybko wchodzą  kolejne generacje i czasami nie sposób za tym nadążyć. Jesienią 2018 roku Ebusco zastąpiło wersję 2.1 modelem 2.2, ze zmodyfikowaną koncepcją produkcji i wówczas podjęto decyzję o wprowadzeniu do oferty wersji przegubowej. A dodajmy, że na Busworld 2019 Holendrzy pokazali Ebusco 3.0…

Przegubowy 2.2

Elektryczny autobus przegubowy Ebusco 2.2 jest dostępny w wielu odmianach, natomiast tradycyjną siłą holenderskiego producenta są duże zestawy akumulatorów do ładowania w zajezdni. I to się nie zmienia. Wersja standardowa Ebusco Artic. wyposażone jest „tylko” w baterie o pojemności 363 kWh, natomiast w opcji możną ją zwiększyć do 525 kWh. Producent oferuje wszystkie opcje ładowania - nie tylko ładowanie za pomocą wtyczki, ale także przez pantograf lub odwrócony pantograf.

Baterie pochodzą od chińskiej firmy CATL. Ebusco pozostaje wierne technologii ogniw LFP (fosforan litowo-żelazowy) i uważa je za najlepsze dostępne obecnie rozwiązanie pod względem bezpieczeństwa i wydajności. Dodamy, że przegub posiada duże okno z tyłu, ponieważ wszystkie akumulatory znajdują się na dachu. To inna konfiguracja niż model 12-metrowym, gdzie połowa akumulatorów znajduje się na dachu, a połowa z tyłu.

Ponadto przegub ma zamiast znanego z wariantu MAXI silnika centralnego, elektryczną oś portalową ZF AVE 130 z dwoma silnikami elektrycznymi w piastach kół. Ich łączna moc to 250 kW plus maksymalny moment obrotowy 22 000 Nm, co zdaniem Ebusco jest wystarczającą wartością dla autobusów przegubowych w normalnej topografii. Dodajmy, że oś napędowa nie został zamontowana w przyczepie, ale jako druga oś w przedniej części pojazdu. Dzięki takiemu podejściu holenderska firma powróciła do … starej szkoły, która była powszechna jeszcze na początku lat 80.

Zobaczcie jak spisuje się na drodze:

https://youtu.be/HeEkwEc5JTU

Komponenty z Europy, produkcja w Chinach

Podobnie jak wszyscy producenci, Ebusco stawia na konstrukcję modułową, dlatego zwis przedni (2,75 m) i tylny (3,4 m) wynosi dokładnie tyle samo , co wersja 12-metrowa. Rozstaw I i II osi to 5875 mm, a odległość między osią środkową i tylną wynosi 6025 mm, co daje całkowitą długość 18,05 m. W podstawowej konfiguracji autobus przegubowy może pomieścić do 130 pasażerów, w tym na 55 miejscach siedzących. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu w tej wersji podstawowej wynosi 19 ton, a maksymalna dopuszczalna masa całkowita 29 ton.

W zakresie komponentów Ebusco polega na sprawdzonych, zachodnich dostawców. W zakresie klimatyzacji to system od firmy Heavac, członka grupy Aurora, a alternatywnie klient może zdecydować się na urządzenie Thermo King. Przegub pochodzi od firmy Hübner, a deska rozdzielcza od Continental. Generalnie wszystkie komponenty pochodzą z Europy, natomiast część montażu odbywa się w Chinach, a prace końcowe w Deurne. Dopiero model Ebusco 3.0 będzie w całości budowany w Holandii.

200 ebusów rocznie

Z naszych informacji wynika, że pierwsze przeguby Ebusco 2.2 (w liczbie dwóch sztuk) trafią w 2021 do Münchner Verkehrsgesellschaft. Równolegle holenderska firma rozpoczyna prace konstrukcyjne nad lekką wersję 3.0 w wersji przegubowej.  Ma on być dostępny po około 12 miesiącach od momentu uruchomienia produkcji 12-metrowego modelu 3.0, która z kolei rozpocznie się w marcu 2021 roku. Jak widać słowa „zastój” nie występuje w słowniku Ebusco.

Jak powiedział CEO Ebusco, Peter Bijvelds –Ebusco 3.0 w wersji solo już jest na platformie startowej, a rok 2020 holenderska spółka zakończyła ze sprzedaż na poziomie 200 szt. e-busów. W 2021 roku ze względu na pandemię taki poziom się powtórzy, ale mimo to firma rozpocznie się seryjna produkcja ebusa nowej generacji, który w całości będzie wytwarzany w Holandii.

-„Ten rok jest dla nas nadal bardzo dobry. Każdego roku rośniemy o ponad 100 procent. W 2020 roku dostarczyliśmy około 200 autobusów, w porównaniu z poziomem około 100 w 2019 roku. Ale musimy już teraz powiedzieć, że w 2021 roku nie będziemy się dalej rozwijać w takim tempie. Wiele przetargów w tym roku zostało odwołanych lub opóźnionych, zwłaszcza w Holandii. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku wygramy przetargi w dużych miastach Europy, ale w niektórych przypadkach, nawet jeśli wygramy, dostawy zaplanowano na 2022 rok. Aktualnie moce produkcyjne Holendrów  to 3,5 autobusów dziennie przy rocznej przepustowości od 700 do 800 pojazdów na dwie zmiany. W firmie pracuje obecnie około 180 osób, a kolejne 40-50 osób jest zatrudnionych na zewnątrz – powiedział Peter Bijvelds.

Na koniec kilka słów o Ebusco 3.0, z którym firma wiąże spore nadzieje. Głównymi nowościami będzie tutaj zastosowanie kompozytu w całym nadwoziu oraz umieszczenie wszystkich akumulatorów pod podłogą. Na uwagę zasługuje również przejście o szerokości 90 cm z tyłu (dzięki zastawaniu osi ZF AxTrax  z przegubowego Ebusco 2.2), który umożliwia płynne poruszanie się po pojeździe wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. Waga własna 3.0 wyniesie tylko 9 ton, a zasięg - do 500 km. I na koniec ważna informacja - Ebusco 3.0 będzie oferowany równolegle z serią 2.2. Ma to ma być zupełnie inny autobus, do innych zastosowań i o 5 ton lżejszy niż konkurencyjne pojazdy.