Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Najnowsze tyskie autobusy pochodzą z Bolechowa

infobus
04.03.2004 21:58

Ogłoszony w zeszłym roku przetargu na dostawę ośmiu sztuk autobusów (w tym czterech 12-metrowych i czterech 15-metrowych) wygrała firma Solaris Bus & Coach, która miała dostarczyć w pierwszym kwartale 2004 roku jeden autobus klasy maxi i dwa autobusy klasy mega. Jednak ze względu na inne doraźne potrzeby przewoźnika (ogłoszony w styczniu przetarg przez Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach na obsługę linii), jak również brak odpowiednich środków finansowych spowodowały, że władze firmy podjęły decyzję o zakupie w pierwszej kolejności autobusów 12-metrowych. I tak, w ostatnich dniach stycznia 2004 r., przewoźnik odebrał cztery Solarisy Urbino 12.

Oficjalne przekazanie Solarisów Urbino 12 dla PKM TychyOficjalne przekazanie Solarisów Urbino 12 dla PKM Tychy

Oficjalne przekazanie Solarisów Urbino 12 dla PKM TychyOficjalne przekazanie Solarisów Urbino 12 dla PKM Tychy

Przekazanie Urbino 12

9 lutego na terenie zajezdni PKM-u odbyło się uroczyste przekazanie czterech sztuk Solarisów Urbino 12. Zgromadzeni z tej okazji goście mogli od razu się przekonać o funkcjonalności i trafności zakupu, gdyż zimny wiatr oraz intensywnie sypiący śnieg zmusił wszystkich do ukrycia się w przestronnym wnętrzu jednego z pojazdów. Po poświęceniu autobusów, goście mogli się zapoznać ze zmianami wprowadzonymi w najnowszych pojazdach w porównaniu do pięciu Urbino 12 zakupionych na przełomie 2002/2003 roku. Dla przypomnienia – dwa pierwsze egzemplarze Urbino 12 dotarły do PKM Tychy już w listopadzie 2002 roku, natomiast trzy następne w połowie stycznia 2003 roku. Autobusy te były swego rodzaju nowością u tyskiego przewoźnika, ponieważ do tej pory kupował on głównie Jelcze. Wcześniej na zlecenie Miejskiego Zarządu Komunikacji w Tychach autobusy rodem z Bolechowa jeździły tylko w barwach firmy Meteor.

Oficjalne przekazanie Solarisów Urbino 12 dla PKM TychyOficjalne przekazanie Solarisów Urbino 12 dla PKM Tychy

Oficjalne przekazanie Solarisów Urbino 12 dla PKM TychyOficjalne przekazanie Solarisów Urbino 12 dla PKM Tychy

Tyskie Urbino 12 II generacji

Przejdźmy teraz do porównania najnowszych Solarisów z autobusami pochodzącymi z wcześniejszej dostawy. Na pierwszy rzut oka są niemal identyczne, jednak różnice, i to znaczne, kryją się w ich wnętrzu. Zacząć trzeba od tego, że PKM Tychy dobierając wyposażenie techniczne do nowych Urbino 12 korzystało zarównano z własnych doświadczeń, jak i z bogatej praktyki PKM Sosnowiec, które od 2002 roku posiada w swojej flocie 10 sztuk Solarisów Urbino 12, a od ubiegłego roku również 5 sztuk Urbino 15 i 2 sztuki Urbino 12. Jak dotąd jest to największa liczba autobusów tej marki na Śląsku, eksploatowanych przez jednego przewoźnika.

Dzięki wymianie doświadczeń pomiędzy śląskimi firmami, w zakupionych egzemplarzach odstąpiono od montażu większego zbiornika paliwa usytuowanego na przednim nadkolu i powrócono do zbiornika umieszczonego przed tylną osią. Ta decyzja została umotywowana niższą ceną oraz drobnymi problemami z materiałami, z których były wykonane zbiorniki o zwiększonej pojemności.

Drzwi przednie z widoczną zabudowaną kabiną Pełna kabina kierowcy

Rampa dla wózków inwalidzkich w środkowych drzwiachTylne wejście

Źródło napędu najnowszych nabytków PKM Tychy stanowi stojący, sześciocylindrowy silnik rzędowy DAF PE 183C osiągający moc 183kW (248 KM), spełniający ścisłe normy czystości spalin Euro 3, co jest obecnie standardem zarówno w Polsce, jak i w Europie. W poprzednich Solarisach używany był silnik MAN D0836 LOH 03 o mocy 162 kW (22KM). Decyzję o zmianie jednostki napędowej podjęto po uwzględnieniu parametrów jezdnych w identycznych pojazdach eksploatowanych w PKM Sosnowiec. Kolejnym plusem przemawiającym za silnikiem DAF była mniej skomplikowana elektronika, która w przypadku silnika MAN jest bardzo rozbudowana.

Moment obrotowy przenoszony jest na tylną oś za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów Voith D864.3, a w przypadku silnika MAN była to skrzynia Voith D854.3. Zgodnie z życzeniem klienta skrzynie biegów zostały zaprogramowane zgodnie z warunkami topograficznymi występującymi w rejonie Tychów, jak również odpowiednio do warunków ruchu na Śląsku, czyli: start – krótki przejazd – stop, itd. Praca układu hamulcowego wspomagana jest elektronicznym systemem EBS. Z myślą o wydłużeniu przebiegów międzyobsługowych silnika zastosowano system automatycznego uzupełniania oleju OilMaster i układ centralnego smarowania firmy Groeneveld. Zastosowanie m.in. tych komponentów powinno zaowocować przeglądami co 60 tys. km, a nie tak jak do tej pory – co 30 tys. km.

Zamontowane kamery w Solariach Urbino 12 dla TychZamontowane kamery w Solariach Urbino 12 dla Tych

Zamontowane kamery w Solariach Urbino 12 dla TychZamontowane kamery w Solariach Urbino 12 dla Tych

Przy zakupie nowych pojazdów pomyślano również o poprawieniu warunków pracy kierowcy. Od pewnego czasu w PKM Tychy za standard przyjęto wyposażanie wszystkich nowych autobusów w klimatyzację kabiny kierowcy i zamykaną kabinę typu pełnego. To właśnie dla tyskiego przewoźnika firma Solaris Bus & Coach zmodyfikowała dotąd półotwartą kabinę kierowcy i stworzyła przestronne i bardzo bezpieczne miejsce pracy.

W odróżnieniu od pierwszych tyskich Urbino 12, zastosowano bardziej wydajną klimatyzację firmy Webasto, która ma poprawić wydajność i czujność kierowcy. Również mając na względzie ułatwienie pracy kierowcy, zamontowano tuż nad tylnym zderzakiem czujniki cofania GreenSight firmy Groenevend ostrzegające o zbliżaniu się do przeszkody. Dyrekcja PKM-u stając przed wyborem urządzenia wspomagającego cofanie, miała do wyboru (jako opcję) kamerę montowaną nad tylnym wyświetlaczem. Jednak po testach stwierdzono, że podczas wykonywania manewru cofania kierowca nie może skupiać wzroku tylko na ekranie monitora, lecz powinien mieć możliwość swobodnego rozglądania się na boki, przy jednoczesnym wsłuchiwaniu się w informujący go o sytuacji za pojazdem sygnał dźwiękowy.

Zgodnie z warunkami przetargu w połowie zamówionych autobusów zamontowano system monitoringu. W dostarczonych ostatnio Solarisach Urbino 12, wprowadzono go do dwóch egzemplarzy. System składa się z następujących elementów:

•  kamery usytuowanej z tyłu pojazdu, tuż nad środkowym siedzeniem,

•  kamery usytuowanej naprzeciw środkowych drzwi, która wyłapuje wszystkich wchodzących i wychodzących pasażerów,

•  kamery (chyba najdyskretniejszej ze wszystkich) znajdującej się nad wewnętrznym wyświetlaczem.

Wewnątrz kabiny zamontowano ciekłokrystaliczny wyświetlacz, na którym kierowca ma możliwość podglądu, co dzieje się w danym momencie w autobusie. Nagranie z całego dnia pracy pojazdu jest w razie potrzeby odtwarzane i wykorzystywane przy wyjaśnianiu konkretnych zdarzeń.

Ciekłokrystaliczny wyświetlacz, na którym kierowca ma możliwość podglądu sytuacji we wnętrzu pojazduDeska rozdzielcza w Urbino 12

Siedzenie tzw. `półtorak`Siedzenie tzw. `półtorak`

Trzeba przyznać, że zastosowane diodowe wyświetlacze informacji pasażerskiej firmy Pixel znacznie lepiej prezentują się i ułatwiają odczytanie kierunku (przede wszystkim przez osoby starsze), niż miało to miejsce w przypadku wcześniej stosowanych wyświetlaczy mozaikowych.

Nowością w tyskich Solarisach jest zastosowanie podczas otwierania / zamykania drzwi sygnału świetlnego (oprócz sygnału dźwiękowego). Ma to pomóc osobom niedosłyszącym w bezpiecznym wsiadaniu i wysiadaniu z autobusu. Drzwi wyposażone są w system powrotnego otwierania w razie napotkania na przeszkodę.

Kolejną nowością jest zastosowanie oprogramowania umożliwiającego zastosowanie tzw. "rejestratora jazdy”, dzięki któremu po powrocie do zajezdni można przenieść elektroniczne dane (pokonane odległości, czas otwarcia i zamknięcia drzwi) do komputera dyspozytora.

By nowe autobusy były jeszcze bardziej przyjazne pasażerom we wnętrzu zamontowano oprócz zwykłych siedzeń Ster 6MN również cztery siedzenia, tzw. „półtoraki” i szereg towarzyszących im uchwytów. Siedzenia te mają zapewnić wygodę osobom starszym, niepełnosprawnym i oczywiście matkom z dziećmi. Jak w każdym autobusie niskopodłogowym, tak i w tym jest wydzielone specjalne miejsce na mocowanie wózka inwalidzkiego lub dziecięcego.

I na zakończenie tej krótkiej prezentacji – cena. Zakup jednego autobusu Urbino12 wyniósł PKM Tychy około 700 tys. zł.

Przestrzeń pasażerska w Urbino 12 dla PKM TychyPrzestrzeń pasażerska w Urbino 12 dla PKM Tychy

Przestrzeń pasażerska w Urbino 12 dla PKM TychyPrzestrzeń pasażerska w Urbino 12 dla PKM Tychy

Solaris na Śląsku

Dzięki styczniowej dostawie Solariów Urbino 12 dla PKM Tychy ich łączna liczba na Śląsku zwiększyła się do 67 sztuk, w tym:

•  MZK Bielsko Biała (6 szt. Urbino 12),

•  PKM Czechowice Dziedzice (3 szt. Urbino 12 i 1 szt. Urbino 15),

•  PUP Czeladź (1 szt. Urbino 12),

•  MPK Częstochowa (9 szt. Urbino 12),

•  Meteor Jaworzno (4 szt. Urbino 12 i 3 szt. Urbino 15),

•  PKM Katowice (15 szt. Urbino 12),

•  PKM Sosnowiec (12 szt. Urbino 12 i 5 szt. Urbino 15).

W najbliższym czasie podobne 15-metrowe pojazdy pojawią się w PKM Jaworzno, w ilości 6 sztuk.

Solaris Urbino 12 dla PKM TychySolaris Urbino 12 dla PKM Tychy

Tabor PKM Tychy

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach w latach ubiegłych zakupiło m.in. 11 sztuk Jelczy M121M, 2 sztuki M181M i MB, 2 sztuki M081MB, 1 sztukę M101I, 13 sztuk 120M/2, a także przebudowało ponad 8 sztuk 120M na napęd LPG. Oprócz tego eksploatowane są również 2 sztuki Ikarusów 260, 38 sztuk Ikarusów 280, 2 sztuki piętrowych autobusów MAN SD 202, około 10 sztuk Jelczy M-11 po odbudowie, dwa Jelcze L120 i jeden L090M.

Nowe Solarisy Urbino 12 mają być jeszcze bardziej przyjazne i to zarówno dla pracowników, jak i dla pasażerów. Życzymy mieszkańcom Tychów i okolic, by nowe autobusy jak najlepiej im służyły i aby z roku na rok przybywało ich coraz więcej.

Logo PKM Tychy