Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Najnowsze silniki Scanii mogą pracować na estrach oleju rzepakowego

infobus
04.06.2006 22:09
Scania kontynuuje prace, mające na celu wypełnienie rosnącego zapotrzebowania na autobusy napędzane paliwami odnawialnymi. Obecnie, szwedzki koncern toruje drogę do wprowadzenia silników zasilanych w 100% estrami metylowymi oleju rzepakowego (RME). Po przeprowadzeniu wszechstronnych testów, Scania jest w stanie obecnie zagwarantować niezawodność eksploatacyjną pracy wszystkich swoich silników z wtryskiwaczami na paliwie składającym się w 100% z estrów RME. Oznacza to, że większość ciężarówek tej marki, wyprodukowanych w ciągu ostatnich 8 –a więc ok. 300 000 pojazdów –będzie mogło znacząco przyczynić się do redukcji udziału transportu i motoryzacji w emisji dwutlenku węgla do atmosfery. RME jest paliwem o właściwościach podobnych do oleju napędowego, wytwarzanym z oleju rzepakowego w specjalnym procesie chemicznym. Teraz wiadomo, iż RME może być stosowany w większości ciężarówek Scania bez wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji technicznych. Jest to paliwo w pełni odnawialne, dzięki czemu korzystanie z niego nie przyczynia się do zawartości netto dwutlenku węgla w atmosferze. W porównaniu z olejem napędowym, RME mają nieco niższą wartość energetyczną, co oznacza, że poziom zużycia paliwa będzie nieco wyższy. Badania przeprowadzone przez Scanię wykazały, że silniki pracujące na RME emitują nieco więcej tlenków azotu, niż Diesel, natomiast emisja tlenków węgla i cząstek stałych jest niższa. Największym problemem związanym ze stosowaniem tego paliwa jest fakt, że uprawy rzepaku są niewystarczające, aby móc pokryć zapotrzebowanie branży transportowej. „Obliczenia przeprowadzone w Europie pokazują, że wykorzystanie całej ziemi, na której można uprawiać rzepak na terenie Unii Europejskiej pozwoliłoby sprostać ok. 10-15% zapotrzebowania na paliwo dla eksploatowanych samochodów użytkowych.”–mówi Jonas Hofstedt, kierownik Działu Rozwoju Silników Scania. Biorąc pod uwagę te dane, najbardziej rozsądnym rozwiązaniem wydaje się przyjęcie standardu, zgodnie z którym sprzedawany olej napędowy będzie zwierał domieszkę 5% RME. „Ze szwedzkiego punktu widzenia, bardzo pozytywnie należy przyjąć fakt, iż rząd postawił przed sobą cel osiągnięcia 3% domieszki RME w oleju napędowym, który w dalszej perspektywie ma zostać zwiększony do 5%.”–dodaje Hofstedt. Ponieważ RME mają wyższą lepkość i wyższą gęstość, niż olej napędowy, konieczna jest częstsza wymiana oleju silnikowego, aby zapobiec rozcieńczeniu paliwa. Scania już wcześniej zagwarantowała niezawodność eksploatacyjną swoich silników przy pracy na oleju napędowym z 5% domieszką RME. „Intensywne testy, jakie przeprowadziliśmy wykazały, iż jakość RME jako paliwa ma decydujący wpływ na osiągi silnika oraz niezawodność eksploatacyjną.”–mówi Jonas Hofstedt. Dlatego estry RME dodawane do oleju napędowego muszą spełniać określone normy europejskie: EN14212 dla 100% RME lub EN590 dla oleju napędowego z 5% domieszką RME.