Najciekawsze autobusy na bus2bus: Altas Novus Cityline LW
Po ponad dwa latach przerwy w autobusowych wystawach, kwietniowe targi bus2bus stały się okazją do odnowienia kontaktów i pokazania produktowych nowości. Przedstawiamy najciekawsze naszym zdaniem pojazdy, które zadebiutowały w Berlinie.
Zaczynamy alfabetycznie od litewskiego Altasa, który na wystawie pokazał swój najnowszy elektryczny pojazd – Novus Cityline. Oczywiście klasy MINI.
Elektryczne przejście
W ciągu roku - od wprowadzenia pierwszych autobusów elektrycznych do oferty – Altas opracował własny międzyosiowy przedłużony elektryczny autobus Novus Cityline, który występuje on w dwóch długościach:
- LW o 7,36 m długości i pojemności pasażerskiej do 20 osób
- L o 7,66 m długości i pojemności pasażerskiej do 22 osób.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Oba modele mogą również oferować miejsce na wózek inwalidzki + rampa. Sama konstrukcja pojazdu bazuje na modelu Sprinter. Trzy moduły akumulatorów są zamontowane pod siedzeniem kierowcy, z asynchronicznym silnikiem elektrycznym o mocy 150 kW/210 KM, który wytwarza maksymalny moment obrotowy 1250 Nm. Zamocowany został on na krótkim wale Cardana, umieszczonym przed konwencjonalnym mechanizmem różnicowym tylnej osi. Został również zaprojektowany do działania jako generator rekuperacji, eliminując potrzebę stosowania zwalniacza Telmy. Siłę tego hamulca elektrycznego można regulować w pięciu stopniach. W kabinie kierowcy – co ciekawe – nie ma głównego, charakterystycznego monitora od Mercedesa, który Litwini zastąpili dziesięciocalowym ekranem dotykowym, na którym kierowca może uzyskać dostęp do wielu informacji o pojeździe. To m.in. oznacza rezygnację z systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX, co w wersji miejskiej jest do przeżycia.
Na koniec warto zauważyć brak gwiazdy na przednim grillu, co wynika z daleko posuniętych modyfikacji w pojeździe i zastosowaniu własnego silnika i baterii. Jak podkreślają Litwini, obecnie nie jest łatwo znaleźć elektrycznego minibusa, który spełniłby wymagania tego segmentu. Koncerny oferują teraz w zasadzie elektryczne pojazdy dostawcze, natomiast autobusowa MINI zabudowa elektrobusu jest bardzo trudna. Dlatego zajmują się tym tylko wyspecjalizowane firmy nadwoziowe – takie jak m.in. Altas.
Zobaczcie Novus Cityline LW na filmie: