Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Nagroda DEKRA 2008 dla autobusu hybrydowego Mercedes-Benz

infobus
19.02.2008 10:30
Autobus miejski Mercedes-Benz Citaro G BlueTec, wyposażony w hybrydowy układ napędowy, otrzymał podczas Światowego Forum Mobilności Nagrodę DEKRA 2008 w dziedzinie ochrony środowiska.
Andreas Renschler, członkowi zarządu Daimler AG odpowiedzialny za działy ciężarówek i autobusów, odbiera nagrodę z rąk Clemensa Klinke, prezesa zarządu DEKRA Automobil GmbH. Fot. Daimler AG
Nagroda ta jest zorientowana na ideę zrównoważonego rozwoju i jest przyznawana projektom, metodom działania i inicjatywom, które wnoszą dalekosiężny, innowacyjny wkład w ochronę środowiska. Andreasowi Renschlerowi, członkowi zarządu Daimler AG odpowiedzialnemu za działy ciężarówek i autobusów, nagrodę wręczył Clemens Klinke, prezes zarządu DEKRA Automobil GmbH, komentując to słowami: „Przyznajemy nagrodę DEKRA 2008 w dziedzinie ochrony środowiska za tę technologię napędu autobusów, stanowi ona bowiem innowacyjny, trwały wkład w poprawę jakości życia społeczności miejskich.”Z kolei Andreas Renschler powiedział: „Autobus z napędem hybrydowym jest częścią naszej inicjatywy „Tworzenie Transportu Przyszłości”, mającej na celu dbanie o czystość środowiska naturalnego.
Autobus z napędem hybrydowym Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid otrzymał nagrodę DEKRA 2008 za ochronę środowiska. Fot. Daimler AG
Dzięki sprzedaży do tej pory 2600 autobusów hybrydowych Orion w USA i Fuso w Japonii, koncern Daimler jest światowym liderem w produkcji tego typu pojazdów. Z nowym Citaro wyposażonym w napęd hybrydowy możemy teraz zaoferować ten nowoczesny rodzaj napędu także na wymagającym, europejskim rynku.”Autobus Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid wyposażony jest w bardzo nowoczesny, seryjny hybrydowy układ napędowy, korzystający z silników elektrycznych umieszczonych w piastach kół. Na krótkich dystansach, autobus może poruszać się praktycznie bez emisji jakichkolwiek spalin. Silnik Diesla nie ma funkcji układu napędowego, a jedynie zasila generator, który wytwarza tyle prądu, ile w danej chwili potrzeba. W związku z tym, silnik Diesla nie ma żadnego mechanicznego połączenia z napędzanymi osiami. Wytworzony prąd elektryczny jest gromadzony w bezobsługowych akumulatorach litowo-jonowych, które zamontowane zostały na dachu Citaro.
Autobus z napędem hybrydowym Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid otrzymał nagrodę DEKRA 2008 za ochronę środowiska. Fot. Daimler AG
Akumulatory zasila nie tylko prąd wytworzony w generatorze, ale także energia odzyskana podczas hamowania (dzięki tzw. rekuperacji). Prąd trafia następnie do piast kół CItaro Hybrid, gdzie zasila łącznie 4 silniki elektryczne o mocy 80 kW każdy, umieszczone przy osi środkowej i tylnej. Energia odzyskana w czasie hamowania jest wykorzystywana do zasilania autobusu zarówno postoju, jak i ruszania. Podczas podjeżdżania do przystanku, zatrzymania oraz odjeżdżania z przystanku, autobus może korzystać wyłącznie z energii elektrycznej, dzięki czemu nie wytwarza wówczas żadnych spalin. Przekłada się to także znacznie mniejszy hałas i niższe zużycie paliwa. Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid wkrótce rozpocznie jazdy próbne w przedsiębiorstwach komunikacyjnych. Wiąże się to z kolejnym, ambitnym celem: budowy autobusu hybrydowego, którego eksploatacja jest opłacalna dla przewoźnika.
Autobus z napędem hybrydowym Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid otrzymał nagrodę DEKRA 2008 za ochronę środowiska. Fot. Daimler AG
Pomimo niższego o blisko 30% poziomu zużycia paliwa w stosunku do konwencjonalnego silnika Diesla, układy hybrydowe nie przekroczyły jeszcze progu opłacalności, ze względu na ograniczoną skalę produkcji. Oprócz dalszych prób prowadzonych przez producentów, czynnikiem decydującym o powodzeniu autobusów z napędem hybrydowym będzie uznanie przez społeczeństwo ekologicznej wartości dodanej, jaką wnoszą takie koncepcje oraz wspieranie ich wdrażania przez władze. Potwierdzeniem tego może być sukces alternatywnych napędów w USA i Japonii, gdzie tego typu projekty są dotowane. Jednak w Europie, przewoźnicy komunikacyjni nie mogą jak dotąd korzystać z takiego wsparcia.