Nadmorski autobus turystyczny połączy polskie kurorty?
Zachodniopomorski marszałek podpisał list intencyjny ws. projektu”Last Mile”. Zawiera on szereg nowoczesnych rozwiązań transportowych, które wkońcu może zawitają nad polskie morze. Na razie to tylko teoria i pobożneżyczenia. Ale kto wie…
Nadmorski autobus turystyczny, systemowe parkingi połączonez wypożyczalniami rowerów, a nawet transport wodny. To tylko niektóre zpomysłów jak dowieźć mieszkańców i turystów na ich ostatnim etapie podróży nadmorze. Tzw. „ostatnia mila”, nie musi bowiem być pokonywana w samochodzie.Marszałek Olgierd Geblewicz podpisał list intencyjny w ramach projektu „LastMile”, by wraz z samorządami Dziwnowa, Międzyzdrojów, Kamienia Pomorskiego iWolina opracować działania, które przybliżą nas do nowoczesnych rozwiązańtransportowych.
– „Dobry plan, sprawdzenie wszelkich możliwości, wnikliweprzeanalizowanie problemu, to podstawa późniejszego sukcesu. Prace nad”ostatnią milą” mogą przynieść nie tylko realne i codzienne udogodnienie dlamieszkańców Pomorza Zachodniego, ale i wyjść naprzeciw potrzeb przebywających unas turystów. To także szansa na zbudowanie spójnej i bardzo bogatej ofertyturystycznej, już nie tylko jednej, ale przynajmniej 4 gmin. – powiedziałmarszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicza.
Ponad rok trwały głębokie i wnikliwe analizy obecnejsytuacji w dziedzinie transportu na terenie gmin Międzyzdroje, Wolin, KamieńPomorski i Dziwnów. Teraz przyszedł czas na opracowanie tzw. planu działania,za który będzie odpowiedzialne Regionalne Biuro Gospodarki PrzestrzennejWojewództwa Zachodniopomorskiego. Instytucja wskaże jak pomóc w opracowaniuelastycznych systemów transportowych na obszarze czterech gmin. Dokumentwypunktuje niezbędne zmiany organizacyjne i legislacyjne, a także przedstawipotencjalne źródła finansowania tych zadań. Podpisany list intencyjny zapewnizaangażowanie i współpracę ze strony gmin partnerskich projektu. Dokument pozwolirównież na wskazanie możliwych rekomendacji do instrumentów polityk idokumentów strategicznych na poziomie lokalnym i regionalnym.
Transportowa integracja
Wstępna koncepcja możliwych działań przewiduje, żezrównoważoną mobilność na obszarze ostatniej mili w regionach turystycznych(tak brzmi pełna nazwa projektu) można osiągnąć poprzez m.in. powołaniewspólnego koordynatora transportowego, którego głównym zadaniem było bykoordynowanie i zarządzanie wspólnym transportem zbiorowym. Najbardziejefektywnym dla nadmorskich gmin rozwiązaniem wydaje się uruchomienieturystycznej linii autobusowej jeżdżącej po zapętlonej trasie w obu kierunkach.Znaczącym ułatwieniem mogą być również parkingi typu Park&Ride czyPark&Bike umiejscowione w pobliżu linii kolejowych. Ich oferta z pewnościąwpłynęła by pozytywnie na zatłoczenie nadmorskich miejscowości, czy problemy zmiejscami parkingowymi. Specyfika położenia gmin wskazuje także nawykorzystanie potencjału jaki niesie transport wodny, np. z KamieniaPomorskiego do Dziwnowa czy Międzywodzia. Oprócz potencjału transportowego,takie np. tramwaje wodne stanowiły by również sporą atrakcję dla odwiedzającychPomorze Zachodnie turystów. Każdy z projektów mógł by być realizowany czy toprzez samorządy czy we współpracy z podmiotami prywatnymi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Projekt Last Mile rozpoczął się w kwietniu 2016 r. oddogłębnych analiz i możliwości wdrożenia projektu. Opracowanie planu działaniapowinno się zakończyć we wrześniu przyszłego roku. Do końca 2020 r. przewidujesię realizację planu działań, a także monitorowanie, nadzór i ocenę rezultatów.Oprócz walorów stricte transportowych, projekt ma olbrzymi potencjałekologiczny czy ekonomiczny.
„