Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nadjeżdża następca Autosana Lidera!

infobus
22.05.2007 12:45
Po przeszło 10 letniej produkcji serii autobusów Lider można było się spodziewać, że wkrótce doczekamy się ich następcy. Tym bardziej cieszy fakt, że Autosan postanowił zdradzić wstępne wiadomości na temat nowego modelu oraz upublicznić jego rysunki. Informacje i materiały o następcy Lidera były w ostatnich miesiącach prezentowane czołowym krajowym przewoźnikom. Serię nowych autobusów na razie określa się roboczą nazwą „Nowy”.
Przód i tył nowego Autosana
Porównując dotychczasowe autobusy serii Lider z początkowych serii produkcyjnych a tegoroczne egzemplarze można stwierdzić, że łączy je niewiele poza nazwą, wielkością, koncepcją i ogólnym wyglądem. Pojazd ewoluował głównie pod względem stosowanych jednostek napędowych, skrzyń biegów. Znaczące zmiany w ostatnich kilku latach, kiedy zdecydowanie poprawiono estetykę wnętrza, zmodernizowano elementy deski rozdzielczej oraz zmieniono osie pojazdu z awaryjnych FON na osie LAF i Meritor. Lider podlegał także licznym, drobnym retuszom stylistycznym. W ostatnich kilku latach stał się też przedmiotem eksportu głównie na rynek węgierski i brytyjski, jednak tracił pozycję na rynku krajowym.
Konieczność wymiany oferty przez Autosana w segmencie autobusów międzymiastowych wynika konkretnie z dwóch ważnych powodów. Po pierwsze nowy model musi stawić czoła znacznie większej konkurencji na rynku wewnętrznym. Następca Lidera powstaje praktycznie w ostatniej chwili, gdyż dotychczasowa konkurencja i tak już odebrała Liderom znaczną część rynku krajowego, a w najbliższym czasie planowane jest pojawienie się kolejnych wielu nowoczesnych modeli autobusów międzymiastowych. Autosanowi, już z orężem w postaci nowego modelu, przyjdzie się zmierzyć z nowymi markami na polskim rynku (SORem, Temsą i Turkkarem) oraz odmienioną paletą modeli Irisbus oraz Solbusa. Jest więcej niż pewne, że dalsze modernizacje Lidera nie pozwoliłyby utrzymać pozycji Autosana w segmencie autobusów międzymiastowych, będącym najważniejszym dla sanockiego producenta.
Drugim powodem jest eksport autobusów na rynki Unii Europejskiej, do którego Autosan podchodzi bardzo poważnie, o czym świadczą kontrakty realizowane w ostatnich dwóch latach na jedne z trudniejszych unijnych rynków. By móc nadal rozwijać swą działalność na tych rynkach (i nowych jak francuski czy niemiecki) i skutecznie konkurować niezbędne było opracowanie nowego flagowego modelu w segmencie autobusów międzymiastowych.
Nowy Autosan 9,7 m
Wersje nadwoziowe
Autosan postanowił rozszerzyć gamę modeli następców serii Lider i w miejsce dwóch autobusów o długości 10,7 metra i 12 metrów wprowadza aż trzy autobusy o długościach 9,7;11 i 12,5 metra. Wersja najdłuższa jest nowością w palecie modelowej marki, gdyż do tej pory najdłuższe pojazdy miały najwyżej 12 metrów długości. Dłuższe nadwozie spowoduje wzrost liczby miejsc siedzących z 51 (dotychczasowy 12 metrowy Lider) do 55 (nowy model). Najkrótsza wersja następcy Lidera (długości 9,7 metra) znajdzie się w segmencie, w którym Autosan nie był obecny. Najbliżej wielkością mu do modelu Tramp 2 (długości 9,3 metra), który jest skierowany do zupełnie innej grupy klientów. Nadal nowoczesny Autosan A0808T Gemini jest o ponad metr krótszy i nie jest konkurencją dla nowego modelu. Autobus standardowo będzie wyposażony w 39 miejsc siedzących. Wersja pośrednia długości 11 metrów także urosła o 30 cm w porównaniu z autobusami A1010T Lider 2 i 3. Pozwoliło to na zwiększenie liczby miejsc pasażerskich z 43 do 47 w nowym modelu. Wszystkie wersje nowych modeli posiadają drzwi w układzie 1-1-0.
Nowe modele i dotychczasowe w polityce Autosana
Poprzednicy
Następcy
brak poprzednika
Nowy 9,7 m
Autosan A1010T Lider 2 i 3
Nowy 11 m
Autosan A1012T Lider oraz A1112T Ramzes?
Nowy 12,5 m
Wygląd zewnętrzny
Poprzednikowi, produkowanemu od 1996 roku zarzucano przede wszystkim duże podobieństwo do oferowanego już od lat 80. autobusu Bova Futura. Nowym designem Autosan nie odbiega od autobusów zachodnioeuropejskich, wygląda oryginalnie i nowocześnie. Jedynie tył wykazuje wiele podobieństw do oferowanego od czterech lat Autosana A0808T Gemini, co z pewnością nie jest wadą. Najnowszy model pozbawiony jest stylistycznych ekstrawagancji znanych z autobusów hiszpańskich firm nadwoziowych, ale i soleckiego Soltoura. Brak fajerwerków stylistycznych, spokojna linia nadwozia ma też tą zaletę, że nie zdąży się tak szybko opatrzeć. Projekty stylistyki nowych autobusów z pewnością zostaną poddane kolejnym konsultacjom z potencjalnymi klientami. Ale już można przewidzieć, że np. całkowite przeszklenie dolnej części przednich drzwi wydaje się jedynie „propozycją”, gdyż przewoźnicy takiego rozwiązania nie zaakceptują ze względów praktycznych.
Ogólnie jednak nowy model reprezentuje pod względem wizualnym dobrą średnią europejską, choć ostateczne opinie można wyrazić dopiero po faktycznej prezentacji gotowego autobusu.
Nowy Autosan 11m (prawy i lewy bok)
Napęd
Do napędu autobusów będą służyć jednostki napędowe znane z obecnych modeli Autosana, tj. silniki Renault i Cummins. Wersja 9,7 metra zostanie wyposażona w motor Renault Dxi5 i Cummins ISBe 185, czyli silniki stosowane w autobusach A0909L Tramp i A0808T Gemini. Wersje 11 i 12,5 metrowa będą posiadać jednostki mocniejsze Renault Dxi7 i Cummins ISBe 300 (silniki znane z Lidera).
Podstawowe dane na temat nowych modeli Autosana
Wersja nowego Autosana
’Nowy’ 9,7 m
’Nowy’ 11 m
’Nowy’ 12,5 m
Długość / szerokość / wysokość
9700/2550/3260
11000/2550/3260
12500/2550/3260
Liczba miejsc siedzących
39
47
55
Liczba miejsc stojących
17
20
24
Maksymalna przewidywana liczba pasażerów
67
80
95
Silniki
Renault Dxi5 140 kW (190 KM) przy 2300 obr./min., moment obr. 680 Nm przy 1200-1700 obr./min.
Cummins ISBe4 185 136 kW (185 KM) przy 2500 obr./min., moment obr. 700 Nm przy 1200-1600 obr./min.
Renault Dxi7 o mocy 235 kW (320 KM) przy 2300 obr./min., moment obr. 1200 Nm przy 1200-1700 obr./min.
Cummins ISBe4 300 o mocy 221 kW(300 KM) przy 2500 obr./min., moment obr. 1100 Nm przy 1200-1700 obr./min.
Renault Dxi7 o mocy 235 kW (320 KM) przy 2300 obr./min., moment obr. 1200 Nm przy 1200-1700 obr./min.
Cummins ISBe4 300 o mocy 221 kW(300 KM) przy 2500 obr./min., moment obr. 1100 Nm przy 1200-1700 obr./min.

 

Można być pewnym, że seria pokazanych modeli międzymiastowych będzie służyła jako baza dla nowych konstrukcji lokalnych oraz specjalnych, podobnie jak miało to miejsce w przypadku Lidera. Nie wiadomo czy wraz z wdrożeniem nowego modelu zostanie wygaszona produkcja poprzedników. Jeśli poziom cen będzie bardzo podobny do tych znanych z serii Lider wydaje się to wielce prawdopodobne.
Nowy Autosan 12,5 m
Nowy pomysł na autobusy międzymiastowe sanockiej fabryki wygląda bardzo obiecująco. Pozostaje nam jedynie poczekać na oficjalną premierę planowaną najwcześniej pod koniec tego roku. Z pewnością nie będą one pokazane na tegorocznych targach Transexpo, gdzie odbędzie się premiera innego nowego modelu Autosana powstałego na podwoziu Mercedes-Benz. Następcy Lidera mają oficjalnie trafić do sprzedaży w przyszłym roku.
Lista wybranych potencjalnych konkurentów dla nowych Autosanów
 
Wybrani konkurenci
Nowy 9,7 m
Irisbus MidiRider;Solbus Solway SL10;Solbus Soltour ST10;SOR C9,5;
Nowy 11 m
Irisbus Crossway 10,6;Irizar Intercentury;SOR C10,5;Temsa Safari STD 10,66;Turkkar Thunder
Nowy 12,5 m
Irisbus Crossway 12 i 12,6;Irizar Century;SOR C12;Temsa Safari STD 12 i 12,8;