Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Na TRAKO o autonomicznych autobusach. Trapeze!

infobus
14.09.2017 13:46

Grupa Trapeze – doskonale znana w Polsce w zakresie informacji pasażerskiej i systemów biletowych, jako światowy lider systemów transportu publicznego rozpoczyna promowanie autonomicznego transportu w Polsce.

Centrala firmy jest w posiadaniu autonomicznego busa, który nazwany został Trapizio i już pracuje nad jego wdrożeniem w system transportu miejskiego w Neuhausen. Podczas Trako Trapeze Poland przedstawi pierwsze informacje na ten temat. Celem jest wprowadzenie rozwiązań i odpowiedniej integracji, by pojazdy mogły bezpiecznie poruszać się po drogach, maksymalnie wykorzystały swój potencjał oraz być zdalnie monitorowane i kontrolowane z poziomu systemu dyspozytorskiego będącego w ofercie firmy. Ponadto firma planuje prezentację autonomicznego busa w Polsce, niewykluczone, że nastąpi ona jeszcze w tym roku. Byłby to pierwszy taki test w naszym kraju.

Autonomiczny transport

W obliczu różnych wyzwań jakie stawiane są przed transportem publicznym, najważniejszym dla pasażerów jest mobilność oraz dowolność przemieszczania się, niezależnie od środka transportu. Taxi, autobus, pociąg – najważniejszy jest dostępny i wygodny przejazd bez konieczności angażowania pasażera. Właśnie ten cel przyświeca firmie Trapeze, który jako lider chce zapoczątkować nową erę w transporcie publicznym. Trapizio – tak oficjalnie nazywa się autonomiczny bus przeznaczony do testów autobus w ofercie firmy – nie posiada kierownicy. Porusza się w pełni autonomicznie, a wkrótce także bez osoby nadzorującej w pojeździe. Kiedy autobus zbliża się do nieoczekiwanych przeszkód lub pieszych, zatrzymuje się. Dzięki użytej technologii reakcja podejmowana przez system na powstałe okoliczności jest szybsza niż w przypadku sterowania przez człowieka. Pojazd może przewieźć jednocześnie 11 osób i osiąga prędkość do 25 km/h.

Czas na testy

4 lipca 2017 r. w Neuhausen firma Trapeze oraz władze Schaffhausen rozpoczęły współpracę w zakresie włączenia autonomicznego busa w sieć lokalnego transportu publicznego – jest to pierwszy projekt tego typu w Szwajcarii. W najbliższych tygodniach ma ruszyć próbna linia wzdłuż jeziora. Po pozytywnych testach, w planach jest uruchomienie przejazdów autonomicznym pojazdem na trasie łączącej centrum miasta z największym europejskim wodospadem – Rhinefall. W drugiej fazie testów, Trapizio zostanie włączony do systemu transportu publicznego gminy Neuhausen am Rheinfall. Turyści będą mogli dojechać autonomicznym busem bezpośrednio do wodospadu Rhine. Warto wspomnieć, że co roku około 1,5 miliona turystów odwiedza tę atrakcję. Pasażerowie będą mogli skorzystać z przystanków znajdujących się w centrum miasta lub będących na trasie przejazdu. Tablice informacji pasażerskiej, również firmy Trapeze, przedstawią w czasie rzeczywistym informację o przyjazdach i odjazdach, a także o możliwych przesiadkach. Warto wspomnieć, że Trapizio 31 lipca został zaprezentowany w Berlinie przez Berliner Verkehrsbetriebe (BVG), co jest związane ze startującym w 2018 roku projektem mającym na celu włączenie autonomicznych pojazdów do systemu transportu w kampusie University Clinic Charité.

Trapizio z AMOTech

Jako, że Grupa Trapeze już dziś chce, by autonomiczne pojazdy były rzeczywistością, w tym celu, w grupie powstała nowa firma AmoTech GmbH

-„Dzięki naszemu laboratorium mobilności i autonomicznemu pojazdowi, AmoTech dołączył do globalnej społeczności, która przekształca autonomiczną mobilność w rzeczywistość, a tym samym pomaga rozwiązać problemy związane z transportem publicznym” – mówi dyrektor zarządzający AMOTech, Dominique Müller. Trapeze już dziś chce odpowiedzieć na pytania jutra i zaprezentować na przykładzie własnego systemu, w jaki sposób systemy ITS będą w stanie zarządzać pojazdami autonomicznymi. W ciągu najbliższych kilku lat technologia ma zostać udoskonalona, a gdy społeczeństwo zaakceptuje nowe rozwiązania, Trapeze i AMoTech będą gotowe do wdrożeń „z dnia na dzień”.

Co z biletami?

Uiszczenie opłaty za przejazd w momencie braku kierowcy może być problemem. Jednak już dziś Trapeze gotowe jest na wprowadzenie systemów ComfoAccess – Be in/Be out, który nie wymaga w pojeździe żadnych automatów biletowych, ani personelu sprzedającego. Dzięki integracji rozwiązań, pasażer może bez jakichkolwiek angażujących go czynności skorzystać z transportu mając przy sobie jedynie kartę uprawniającą do jazdy – należność pobierze się automatycznie. Poza wygodą rozwiązanie to ogranicza negatywny wpływ na środowisko naturalne, przed odejście od papierowych rozwiązań biletowych, zmniejszenie wykorzystania energii .

-„Wspieramy przedsiębiorstwa transportu publicznego na całym świecie, aby mogły w jak najlepszy możliwy sposób wykorzystywać szanse i sprostać wyzwaniom stawianym przed nimi dziś i jutro ” – mówi Peter Schneck, dyrektor Trapeze.