Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Na kolei brakuje pracowników. Autobusy ruszają z pomocą

infobus
22.04.2022 12:00

22 kwietnia na Warmii i Mazurach uruchomiono 15 autobusowych połączeń zastępczych spośród 96 kolejowych realizowanych przez Polregio. Powód? Brak obsady pracowników.

Utrudnienia spowodowane są zwolnieniami lekarskimi pracowników drużyn konduktorskich, w tym maszynistów i kierowników pociągów. Sytuacja jest dynamiczna, w związku z czym kolejowa spółka prosi pasażerów o monitorowanie sytuacji przed każdą podróżą

warmia i mazury

-"Uruchomiliśmy dziś 15 połączeń autobusowej komunikacji zastępczej spośród 96 połączeń kolejowych. Nie mamy odwołanych połączeń, jednak są opóźnienia, nawet godzinne, ponieważ trasa kolejowa nie pokrywa się z trasą, jaką pokonują autobusy. Autobusy zajeżdżają na przystanki kolejowe" - powiedziała Anna Nowak.

Najwięcej pasażerów korzysta z połączeń między Olsztynem a Szczytnem, Olsztynem a Ełkiem przez Szczytno. Są też dwa połączenia między Olsztynem a Elblągiem, dwa między Olsztynem a Działdowem oraz jedno na trasie Korsze-Olsztyn.

Spółka podstawia zazwyczaj po jednym autobusie, a na trasach bardziej uczęszczanych - po dwa, ale nie zawsze jest to możliwe, ponieważ przewoźnicy mają ograniczoną liczbę autobusów - wyjaśniła rzeczniczka. Wskazała, że z połączeń realizowanych przez Polregio korzystają uczniowie dojeżdżający do szkół i osoby do pracy.

Jak dodała, trwa ustalanie, czy podczas weekendu będzie potrzebna i w jakim stopniu zastępcza komunikacja autobusowa.

dolny śląsk, Łódzkie i podlaskie

Sytuacja na kolei zmienia się cały czas, z godziny na godzinę, dlatego Polregio informuje pasażerów planujących podróż, aby cały czas na bieżąco sprawdzali komunikaty w sprawie utrudnień, które są publikowane przez spółkę.

Problemy z kolejowymi połączeniami odnotowano także w województwach:

  • podlaskim - odwołany był poranny pociąg Kuźnica Białostocka-Białystok. Nie pojadą też popołudniowe pociągi z Białegostoku do Kuźnicy (godz. 15:58) oraz Kuźnica-Sokółka (18:25) oraz wieczorny pociąg Sokółka-Kuźnica (21:13).Zamiast pociągów, autobusy zastępcze pojadą natomiast zamiast dziesięciu pociągów na trasach Białystok-Ełk, Szepietowo-Kuźnica, Hajnówka-Czeremcha, Sokółka-Białystok, Sokółka-Kuźnica, Białystok-Hajnówka. -"Po prostu nie mamy obsady pracowników" - poinformowała PAP Renata Gerasimiuk z Podlaskiego Zakładu w Białymstoku spółki Polregio.
  • łódzkim: nie pojadą m.in. dwie pary pociągów - z Łodzi do Warszawa i z Warszawy do Łodzi, z Łodzi do Poznania z powrotem, z Łodzi do Częstochowy, z Radomska do Częstochowy i z powrotem, oraz relacji Wieluń – Tarnowskie Góry. Na tych trasach nie zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa.
  • i dolnośląskim: wieczorny pociąg relacji Wrocław – Kluczbork, obsługiwany przez Polregio, nie zrealizuje w piątek połączenia. Przewoźnik zapewnił komunikację zastępczą - poinformował w piątek PAP rzecznik Dolnośląskiego Zakładu Polregio S.A. Andrzej Piech.

Widmo strajku

Międzyzakładowy Komitet Strajkowy w Polregio poinformował w czwartek, że 16 maja we wszystkich zakładach spółki poza centrala odbędzie się strajk generalny "w związku z brakiem jakichkolwiek propozycji ze strony właścicieli (spółki) Agencji Rozwoju Przemysłu, Konwentu Marszałków Województw RP i zarządu Polregio".

Jak informowała rzeczniczka spółki Aleksandra Baladys, związkowcy domagają się podwyżek płac w wysokości 700 zł z wyrównaniem od grudnia 2021 r. W ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie mediacyjne zarządu spółki ze związkami zawodowymi w Polregio w sprawie sporu zbiorowego. Wobec braku możliwości zawarcia porozumienia płacowego, zakończyło się ono podpisaniem protokołu rozbieżności. Według Polregio, związki zawodowe w spółce domagają się podwyżki wynagrodzeń o 700 zł z wyrównaniem od 1 grudnia 2021 r. Zarząd Polregio informuje, że podwyżka w oczekiwanej przez związki zawodowe wysokości, to roczny koszt ok. 124 mln zł. W opinii kierownictwa spółki oznaczało by to stratę finansową dla Polregio i utratę rentowności.

Polregio to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Udział firmy w rynku wynosi około 27 proc. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu.