MZK Żywiec z nowymi autobusami. Od Solarisa
Na początku maja tabor Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Żywcu wzmocniły trzy fabrycznie nowe autobusy miejskie Solaris Urbino 12 z silnikami diesla Euro 6.
Najnowsze pojazdy zastąpiły we flocie przewoźnika dwa ponad 20-letnie Neoplany Centrolinery.
Trzy jamniki
Na ulice Żywca wyjechały trzy nowe, niskoemisyjne autobusy Solaris, które zastąpiły dwa dwudziestoletnie Neoplany – zakomunikował w czwartek burmistrz miasta Antoni Szlagor. Komunalny Miejski Zakład Komunikacyjny wziął je w leasing.
Autobusy – 12-m Solarisy - dotarły do Żywca pod koniec kwietnia. Po przystosowaniu wyjechały na ulice.
-„Są to bardzo nowoczesne autobusy, z pełną klimatyzacją, niskopodłogowe i niskoemisyjne – powiedział burmistrz miasta, Antoni Szlagor. – Będą z pewnością dobrze służyć pasażerom żywieckiego Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego.”
W każdym nowym autobusie podróżować może blisko 90 osób, w tym 32 na miejscach siedzących.
Samorządowiec przekazał, że po włączeniu do floty komunalnego przewoźnika nowych autobusów, wycofane z niej zostały dwa Neoplany, które służyły pasażerom przez 20 lat.
Tabor żywieckiego MZK liczy 36 pojazdów.
Żywiecki przetarg
Przypomnijmy, że o ten kontrakt rywalizowały dwie firmy Solaris Bus & Coach i mLeasing z pojazdami marki Scania. O historii tego zamówienia pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Producent z Bolechowa (z Millenium Leasing) zaproponował za trzy autobusy Urbino 12 na sumę 3.216.023 PLN netto / 3.955.709,52 PLN brutto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 1.072.007 PLN netto
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei warszawska firma mLeasing zaoferowała za autobusy Scania Citywide 12 LF sumę 3.684.025 PLN netto / 4.531.351 PLN brutto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 1.228.008 PLN netto.
Budżet zamawiającego to 4.059.000 PLN brutto. Po przeliczeniu wszystkich punktów MZK zdecydował się na Solarisa. Tym samym firma kontynuuje strategię dwóch marek – w 2021 r. nabyła pojazdy od Scanii, a rok wcześniej od Solarisa. Pewnie za rok to szwedzka marka może mieć więcej szans na zwycięstwo.
Pod maską
Mimo, że MZK od lat kupuje już najnowszą generację autobusów Solarisa, tak nowe pojazdy wyróżniają się nowymi drzwiami. Po raz pierwszy w żywieckich Solarisach drzwi II i III otwierają się na zewnątrz.
W układzie napędowym mamy sprawdzony zestaw: silnik Paccar MX11 251 kW + automatyczna skrzynia ZF 6AP. System informacji pasażerskiej (SIP) oraz monitoring pochodzi od Pixela. Do tego mamy system gaszenia, wydajną klimatyzację całopojazdową Konvekty.
Całkowita pojemność pasażerska nowych Urbino 2 to 88 osób, w tym 32 miejsca siedzące, gdzie 16 foteli dostępnych jest z niskiej podłogi.