MZK Żywiec z kolejnymi Solarisami. Dziesiątki z dużym sercem!
Solaris dostarczył do Żywca trzy Nowe Urbino 10,5. Co je wyróżnia? To przede wszystkim silnik. Miejski Zakład Komunikacji będzie jedynym polskim przewoźnikiem, który będzie użytkował autobusy klasy MIDI z tak dużą jednostką napędową.
Nowy Urbino 10,5 debiutuje w Żywcu. To efekt umowy leasingowej zawartej w styczniu między MZK a konsorcjum Solarisa i PKO Leasing. Opiewała ona na 3 350 797,75 PLN brutto. Dawało to cenę jednostkową za trzyletni leasing Nowego Urbino 10,5 w wysokości 908 075,27 PLN netto, co było dosyć atrakcyjną propozycją.
Każdy z żywieckich Nowych Urbino 10,5 umożliwia podróż ok. 80 pasażerom. 22 osoby mogą skorzystać z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU Ultra Light. Osiem siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład jest możliwe dzięki dwóm wejściom w układzie 2-2-2. Płaty drzwiowe dostarczył RAWAG, a ich napęd to wyrób firmy BODE.
Kompletując powerpack Solaris miał na uwadze wytyczne MZK. Sercem układu napędowego- co jest praktycznie niespotykane w autobusach klasy MIDI- jest duży silnik DAF MX-11 H2. To jednostka o pojemności 10,8 l, mocy 220 kW i 1350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Spełnia ona normę czystości spalin Euro 6c. Nowy silnik DAF-a jest o ok. 40 kg lżejszy w porównaniu z poprzednim. Dodatkowo dzięki obniżonej minimalnie mocy (z 240 do 220 kW) ma zapewniać mniejsze zużycie paliwa, dzięki zwiększeniu momentu obrotowego przy mniejszych obrotach i zapewnieniu maksymalnego momentu obrotowego w szerokim zakresie prędkości obrotowych. Jednostka napędowa jest zblokowana z automatyczną skrzynią biegów ZF 6AP1400B Ecolife.
Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewniają cztery przesuwne okna. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana. Najprawdopodobniej zastosowano agregat firmy Konvekta. Pasażerowie mogą podładować urządzenia mobilne dzięki obecności dwóch ładowarek USB.
Autobusy posiadają kompletny system informacji pasażerskiej. Składa się on z trzech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych oraz jednego wewnętrznego, tablicy LCD 23″, a także głosowych zapowiedzi przystanków. Producentem jest bydgoski Pixel.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dzięki dostawie nU10,5 żywieckie MZK posiada w eksploatacji wyłącznie autobusy niskopodłogowe, z czego 23 klimatyzowane, a 21 posiadające pełny monitoring.
„Taka liczba niskopodłogowych autobusów świadczy o tym, że nasz zakład komunikacyjny zwraca szczególną uwagę na osoby starsze i niepełnosprawne, starając się o to, by ułatwić im korzystanie z komunikacji miejskiej. Z pewnym sentymentem zauważam, że w naszym mieście kończy się era duńskich autobusów DAB, które kiedyś stały się charakterystycznymi pojazdami dla naszego MZK. Obecnie zostaje u nas tylko jeden taki autobus. Pojawiają się za to nowe pojazdy, w pełni funkcjonalne i wygodne dla pasażerów. Gratuluję MZK nowych nabytków, a pasażerom życzę samych przyjemnych podróży” – mówi burmistrz Żywca, Antoni Szlagor.
„