MZK Żywiec też idzie w kierunku autobusów używanych
Po reklamie autobusów używanych zrobionej przez PKM Świerklaniec, południe Polski coraz częściej spogląda na rynek wtórny – szczególnie w trudnym roku 2024, kiedy mamy „dziurę” w programach finansujących zakupy nowych pojazdów.
12 stycznia Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu ogłosił swój przetarg na zakup dwóch używanych autobusów miejskich kategorii MAXI. Przypomnijmy, że na początku maja 2022 r. tabor MZK wzmocniły trzy fabrycznie nowe autobusy miejskie Solaris Urbino 12 z silnikami diesla Euro 6. Jaka teraz marka pojawi się we flocie MZK? Zobaczymy.
Co chce MZK Żywiec?
Poszukiwane przez małopolskiego przewoźnika pojazdy mają być prawie nowe, z silnikami Euro 6, przeznaczone do komunikacji miejskiej. Oba egzemplarze mają się wyróżniać następującymi cechami:
- Autobusy tej samej marki, typu, modelu
- Łączny przebieg obu autobusów nie większym niż 200.000 km,
- Rok produkcji nie wcześniej niż 2021.
- Długość 11,80 do 12,20m
- Szerokość min. 2,5 m
- Wysokość max. 3,3m
- Minimalna liczba miejsc do przewozu pasażerów: Siedzących ogółem minimum 80 min 36 bez siedzenia kierowcy. Miejsce siedzące dla „1,5 osoby” będzie liczone jako pojedyncze
- Silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności skokowej od 6,7dm3do 11 dm3 / moc silnika: minimum 200 kW / moment obrotowy nie mniejszy niż 1200Nm / czystość spalin spełniająca wymagania normy co najmniej EURO VI
- sprawny i zalegalizowany na co najmniej 6 miesięcy, system gaszenia komory silnika
- Skrzynia biegów automatyczna minimum 6 biegowa ze zintegrowanym retarderem i systemem diagnostycznym z oprogramowaniem dostosowanym do górskiej topografii.
Na oferty MZK czeka do 19 lutego. Uwaga – cena nie jest jedynym kryterium udzielenia zamówienia (z wagą 60%). Pozostałe 40% ma przebieg, gdzie 30 pkt można dostać za przebieg do 100 tys. km, a 10 pkt za przebieg do 150 tys. km.
Znamy też budżet, jaki małopolski przewoźnik chce wydać na ten cel. To kwota netto 2.500.000.00 PLN. Nie tak mało… Link do kontraktu: http://www.bip.mzk.zywiec.pl/index.php?modul=aktualnosci&kat_id=286&id=79
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ostatnie zamówienie
Na początku maja 2022 r. tabor Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Żywcu wzmocniły trzy fabrycznie nowe autobusy miejskie Solaris Urbino 12 z silnikami diesla Euro 6. MZK wziął je w leasing.
-„Są to bardzo nowoczesne autobusy, z pełną klimatyzacją, niskopodłogowe i niskoemisyjne – powiedział burmistrz miasta, Antoni Szlagor.
W każdym nowym autobusie podróżować może blisko 90 osób, w tym 32 na miejscach siedzących. Samorządowiec przekazał, że po włączeniu do floty komunalnego przewoźnika nowych autobusów, wycofane z niej zostały dwa Neoplany, które służyły pasażerom przez 20 lat.
Mimo, że przewoźnik od lat kupuje najnowszą generację autobusów Solarisa, tak te najnowsze pojazdy we flocie MZK wyróżniają się nowymi drzwiami. Po raz pierwszy w żywieckich Solarisach drzwi II i III otwierają się na zewnątrz. W układzie napędowym mamy sprawdzony zestaw: silnik Paccar MX11 251 kW + automatyczna skrzynia ZF 6AP. System informacji pasażerskiej (SIP) oraz monitoring pochodzi od Pixela. Do tego mamy system gaszenia, wydajną klimatyzację całopojazdową Konvekty. Całkowita pojemność pasażerska nowych Urbino 2 to 88 osób, w tym 32 miejsca siedzące, gdzie 16 foteli dostępnych jest z niskiej podłogi.
Tabor żywieckiego MZK liczy obecnie 36 pojazdów.