MZK Żywiec ma ofertę na dwa autobusy używane. W budżecie

infobus
19.02.2024 15:00

19 lutego Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu otworzył ofertę w przetargu na zakup dwóch używanych autobusów miejskich kategorii MAXI.

Po reklamie autobusów używanych zrobionej przez PKM Świerklaniec, południe Polski coraz częściej spogląda na rynek wtórny – szczególnie w trudnym roku 2024, kiedy mamy „dziurę” w programach finansujących zakupy nowych pojazdów. Przykładem może być właśnie MZK Żywiec.

CO CHCE MZK ŻYWIEC?

Poszukiwane przez małopolskiego przewoźnika pojazdy mają być prawie nowe, z silnikami Euro 6, przeznaczone do komunikacji miejskiej. O tym zamówieniu pisaliśmy już w InfoBusie. Przypomnijmy - oba egzemplarze mają się wyróżniać następującymi cechami:

  • Autobusy tej samej marki, typu, modelu
  • Łączny przebieg obu autobusów nie większym niż 200.000 km,
  • Rok produkcji nie wcześniej niż 2021.
  • Długość 11,80 do 12,20m
  • Szerokość min. 2,5 m
  • Wysokość max. 3,3m
  • Minimalna liczba miejsc do przewozu pasażerów: Siedzących ogółem minimum 80 min 36 bez siedzenia kierowcy. Miejsce siedzące dla „1,5 osoby” będzie liczone jako pojedyncze
  • Silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności skokowej od 6,7dm3do 11 dm3 / moc silnika: minimum 200 kW / moment obrotowy nie mniejszy niż 1200Nm / czystość spalin spełniająca wymagania normy co najmniej EURO VI sprawny i zalegalizowany na co najmniej 6 miesięcy, system gaszenia komory silnika
  • Skrzynia biegów automatyczna minimum 6 biegowa ze zintegrowanym retarderem i systemem diagnostycznym z oprogramowaniem dostosowanym do górskiej topografii.

Jedna oferta

19 stycznia MZK Żywiec otrzymał jedną ofertę – od firmy Scania Polska na sumę 2.952.000,00 PLN brutto, która obejmuje najprawdopodobniej modele Scania Citywide. Takie pojazdy już operują we flicie przewoźnika, także dochodzi nam tutaj aspekt ujednolicania floty.

Z kolei kwota przeznaczona na realizację zamówienia to 3.075.000,00 PLN brutto, czyli oferta Scania spokojnie się w niej mieści.

W tej sytuacji dalsze czynności to już tylko pro forma, natomiast dodajmy, że cena nie jest jedynym kryterium udzielenia zamówienia (z wagą 60%). Pozostałe 40% ma przebieg, gdzie 30 pkt można dostać za przebieg do 100 tys. km, a 10 pkt za przebieg do 150 tys. km.

Link do kontraktu: http://www.bip.mzk.zywiec.pl/index.php?modul=aktualnosci&kat_id=286&id=79

MZK Żywiec ma ofertę na dwa autobusy używane
MZK Żywiec ma ofertę na dwa autobusy używane

OSTATNIE zakupy

Na początku maja 2022 r. tabor Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Żywcu wzmocniły trzy fabrycznie nowe autobusy miejskie Solaris Urbino 12 z silnikami diesla Euro 6. MZK wziął je w leasing.

-„Są to bardzo nowoczesne autobusy, z pełną klimatyzacją, niskopodłogowe i niskoemisyjne – powiedział burmistrz miasta, Antoni Szlagor. W każdym nowym autobusie podróżować może blisko 90 osób, w tym 32 na miejscach siedzących.

Samorządowiec przekazał, że dzięki włączeniu do floty komunalnego przewoźnika nowych autobusów wycofane zostały dwa Neoplany, które służyły pasażerom przez 20 lat.

Mimo, że przewoźnik od lat kupuje najnowszą generację autobusów Solarisa, tak te najnowsze pojazdy we flocie MZK wyróżniają się nowymi drzwiami. Po raz pierwszy w żywieckich Solarisach drzwi II i III otwierają się na zewnątrz. W układzie napędowym mamy sprawdzony zestaw: silnik Paccar MX11 251 kW + automatyczna skrzynia ZF 6AP. System informacji pasażerskiej (SIP) oraz monitoring pochodzi od Pixela. Do tego mamy system gaszenia, wydajną klimatyzację całopojazdową Konvekty. Całkowita pojemność pasażerska nowych Urbino 2 to 88 osób, w tym 32 miejsca siedzące, gdzie 16 foteli dostępnych jest z niskiej podłogi.

Tabor żywieckiego MZK liczy obecnie 36 pojazdów.