MZK Żywiec bierze kolejne Solarisy. Umowa podpisana
Żywiecki Miejski Zakład Komunikacji wzbogaci się o kolejne Solarisy. 4 stycznia przewoźnik podpisał z producentem z Bolechowa i PKO Leasing umowę na dostawie w formie trzyletniego leasigu trzech Nowych Urbino 10,5.
Przypomnijmy pokrótce co chciało nabyć MZK. Całkowicie niskopodłogowe pojazdy klasy MIDI mają mieć nadwozia o długości 10,4 – 11 m, szerokości 2,5 – 2,55 m oraz wysokości do 3,1 m. Powinny umożliwiać podróż przynajmniej 84 pasażerom. Nie mniej niż 21 osób ma mieć zagwarantowaną przejażdżkę na miejscach siedzących. Przewoźnik nie sprecyzował jaka powinna być minimalna ilość foteli dostępnych z niskiej podłogi. Na pokład autobusów będzie można się dostać dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2, z których każde powinno być o prześwicie nie mniejszym niż 1200 mm.
Pojazdy mają być napędzane silnikami diesla spełniającymi normę Euro 6. Jednostka ma mieć przynajmniej 200 kW mocy oraz pojemność skokową 6,5 – 11 l. Będzie zblokowana z automatyczną, minimum czterobiegową skrzynią biegów ze zwalniaczem hydraulicznym. Przekładnia ma zostać wyposażona w układ obniżający zużycie paliwa na biegu jałowym oraz w trakcie zatrzymania autobusu. Ponadto musi posiadać program, który będzie dobierał jej charakterystykę pracy w zależności od topografii terenu, przyspieszenia oraz obciążenia pojazdu. W komorze silnika nie może zabraknąć systemu detekcji i gaszenia pożaru.
Przestrzeń pasażerska ma być klimatyzowana urządzeniem o mocy minimum 30 kW. Wentylacja naturalna ma być zapewniona przez minimum pięć okien przesuwnych oraz przynajmniej dwa wywietrzniki dachowe. Z kolei za wentylacją wymuszoną mają odpowiadać przynajmniej dwa wentylatory umieszczone nad sufitem przestrzeni pasażerskiej.
Wszystkie autobusy będą monitorowane oraz wyposażone w kompletny system informacji pasażerskiej. Będzie on się składał z trzech zewnętrznych tablic diodowych, wewnętrznego monitora LCD 23″ oraz głosowych zapowiedzi przystanków. Całość ma być kompatybilna z użytkowanymi już przez MZK urządzeniami i oprogramowaniem firmy Pixel.
24 października minął termin składania ofert. Żywiecki przewoźnik na leasing trzech autobusów klasy MIDI przygotował 3 750 000 PLN brutto. To oznacza, że koszt pozyskania jednego pojazdu w takiej formie MZK przyjęło na poziomie nie większym niż 1 016 269,16 PLN netto. Obie oferty, które otrzymała spółka zmieściły się w tych szacunkach.
Pierwszą przedstawiła spółka spółka zależna mBanku, czyli mLeasing z Warszawy. Oferta ta opiewała na 3 690 826,81 PLN brutto. Dało to koszt leasingu jednego autobusu w wysokości 1 000 224,07 PLN netto. Jakiego? Podejrzewamy, że mLeasing zaoferowało MZK Scanie Citywide 10,8LF.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Tańszą ofertę przedstawiło konsorcjum Solarisa i PKO Leasing. Opiewała ona na 3 350 797,75 PLN brutto. Dawało to cenę jednostkową za trzyletni leasing Nowego Urbino 10,5 w wysokości 908 075,27 PLN netto, co było dosyć atrakcyjną propozycją. Półtora miesiąca czekaliśmy na rozstrzygnięcie przetargu.
Na początku grudnia poznaliśmy rozstrzgynięcie. Jak się okazało MZK rozpatrywało tylko jedną ofertę. Ta, którą przedstawiło mLeasing została odrzucona przez przewoźnika z powodu jednego błędu formalnego. W takiej sytuacji wybór padł na jedyną poprawnie przygotowaną propozycję, czyli tą od konsorcjum pod wodzą Solarisa.
4 stycznia MZK podpisało umowę ze zwycięskim konsorcjum. A to oznacza, powrót „jamnika” do Żywca po dwuletniej przerwie. Na przełomie czerwca i lipca żywiecki przewoźnik odbierze trzy Nowe Urbino 10,5, które będą nowym typem autobusów w jego flocie. Będą to pierwsze Solarisy w Żywcu od wiosny 2017 r. Producent z Bolechowa przekazał wtedy spółce siedem Nowych Urbino 12.
„