Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MZK Zielona Góra z umową na pierwsze Solarisy i Mercedesy eCitaro

infobus
16.03.2022 16:00

16 marca prezydent Miasta Zielona Góra popisał dwie umowy na zakup nowych elektrycznych autobusów – ośmiu marki Solaris o długości 12 metrów i czterech przegubowych firmy Mercedes.

Tym samym Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze po dostarczeniu zakupionych właśnie pojazdów będzie miał w swoim taborze 55 elektrycznych autobusów, w tym pierwsze w swojej historii pojazdy marki Solaris. To jedno z ostatnich miejsc w Polsce, gdzie jeszcze nie jeżdżą popularne "jamniki".

Osiem plus cztery

W ramach umowy opiewającej na ponad 23,5 mln zł brutto firma Solaris Bus & Coach dostarczy do Zielonej Góry osiem autobusów modelu Urbino 12 electric. Dodatkowo miasto zagwarantowało sobie prawo opcji zakupu sześciu autobusów elektrycznych.

Z kolei firma EvoBus Polska Sp. z o.o. podpisała w środę z zielonogórskim MZK umowę na dostawę czterech przegubowych 18-metrowych autobusów elektrycznych Mercedes eCitaro G. Wartość tego kontraktu to prawie 14,7 mln zł brutto.

Oba typy autobusów dostosowane są do systemów ładowania funkcjonujących w mieście; będą ładować baterie zarówno w zajezdni, jak i na pętlach w mieście. Termin realizacji dostawy upłynie w ciągu 12 miesięcy.

-„Biorąc pod uwagę zieloną rewolucję w komunikacji miejskiej, jesteśmy pionierami wśród polskich miast. Nowoczesny i ekologiczny transport zbiorowy to jedyny słuszny wybór. Konsekwentnie podążamy w raz obranym kierunku. Zielona Góra ma być zielona nie tylko z nazwy” – powiedział podczas konferencji prasowej prezydent Zielonej Góry Janusz Kubicki.

Zakup nowych autobusów elektrycznych jest częścią projektu pn. „Elektryfikacja Linii Komunikacji Miejskiej w Zielonej Górze” wartego łącznie ponad 47,8 mln zł brutto. Na jego realizację miasto uzyskało ponad 30,2 mln zł dofinansowania z UE. Robert Karwacki, prezes MZK dodał, że równolegle 12 spalinowych autobusów z 2005 r. zostanie wycofanych z użytku.

-"Są głośne i dymią, najwyższa pora na taki krok. Zostaną zezłomowane – informuje prezes

elektryczne wejście gwiazdy

Na miejskie ulice wyjadą cztery elektryczne pojazdy Mercedes-Benz eCitaro G. W tym miesiącu umowę na 11 takich modeli podpisało też MPK Wrocław. Autobusy dla Zielonej Góry różnią się jednak innym ładowaniem baterii. W przedniej części pojazdów umieszczone będą szyny, które pozwolą na ładowanie tzw. pantografem odwróconym. Dzięki temu zmniejszy się masa autobusu, co umożliwi szybkie ładowanie jak tradycyjny pantograf.

Silniki eCitaro G zasilane są akumulatorami litowo-jonowymi typu NMC drugiej generacji (baterie niklowo-manganowo-kobaltowe) o łącznej mocy do 258 kWh (kilowatogodzina). Pasażerowie mogą liczyć na wysoki standard podróżowania m.in. ergonomiczny rozkład siedzeń i poręczy, miejsca na wózki dziecięce oraz wózek inwalidzki, klimatyzację, rozbudowany system informacji pasażerskiej z licznymi monitorami wewnątrz pojazdu, dwa biletomaty, a także porty USB do ładowania smartfonów. Autobusy będą miały 18 metrów długości.

-"Mercedes-Benz wraca do Zielonej Góry, nasza oferta zostanie poszerzona o autobusy elektryczne - mówi Artur Konarski, prezes zarządu EvoBus Polska. - Model eCitaro G na całym świecie sprzedał się w ponad 60 tysiącach egzemplarzy. Ostatnio zaufały nam Wrocław i Gdynia. W Zielonej Górze będziemy mieli własną pętlę, to dla nas ogromne wyróżnienie. Nasze autobusy są nowoczesne i wygodne.

-"Do tej pory na ulice polskich miast wyjechało zaledwie 20 elektrycznych przegubowców. – Te nasze cztery pojazdy pokazują skalę tej inwestycji – skwitował prezydent Janusz Kubicki.

Debiut SolarisA

Swój pierwszy przetarg w Zielonej Górze - na dostawę ośmiu wyjazdów - wygrała firma Solaris Bus & Coach z Bolechowa, która zaoferowała 23 mln 596 tys. 320 zł. Jednostką napędową Solarisów Urbino 12 electric są dwa silniki elektryczne, zintegrowane z osią napędową. Mają 12 metrów długości i będą ładować baterie zarówno w zajezdni, jak i na pętlach w mieście. W klimatyzowanych pojazdach do dyspozycji pasażerów znajdą się ładowarki USB. Nie zabraknie defibrylatorów, czyli urządzeń do ratowania życia w przypadku nagłego zatrzymania serca. W autobusach będzie 30 miejsc siedzących, w tym 13 o podwyższonej dostępności, czyli bez dodatkowych stopni. To ważne dla osób z niepełnosprawnościami lub podróżujących z wózkami dziecięcymi. Kierowcom też ma być łatwiej m.in. z uwagi na czujniki parkowania z tyłu pojazdu.

Przypomnijmy, że w 2021 r. MZK testowało elektryczny autobus przegubowy Urbino 18 electric. W poprzednich latach miasto mogło się również przekonać o zaletach modeli 8,9- i 12-metrowych producenta z Bolechowa.

-"Biorąc pod uwagę zieloną rewolucję w komunikacji miejskiej, jesteśmy pionierami wśród polskich miast - mówi z dumą Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry. - Nowoczesny i ekologiczny transport zbiorowy to jedyny słuszny wybór. Zielona Góra ma być "zielona" nie tylko z nazwy. Chcemy, aby autobusy były ciche i sprawią, że będziemy oddychać świeżym powietrzem. Mam nadzieję, że docelowo zielonogórzan będą wozić wyłącznie elektryczne autobusy. Cieszę się, że będziemy mieli pierwsze autobusy przegubowe.

-"To nasza pierwsza umowa na dostawę Solarisów w Zielonej Górze - wyjaśnia Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży firmy Solaris Bus & Coach. – Jesteśmy liderem w Europie w produkcji autobusów elektrycznych. Nasz autobus jako jeden z niewielu na rynku jest wyposażony w węgliki krzemu. To rozwiązanie zapewnia znaczne ograniczenie zużycia energii oraz hałasu.