Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MZK Zielona Góra z ofertami na ładowarki i przebudowę krańców

infobus
19.07.2017 13:09

Miejski ZakładKomunikacji w Zielonej Górze otworzył oferty w dwóch przetargach na budowę infrastrukturydla autobusów elektrycznych. Chodzi o wybór dostawcy ładowarek oraz firmy,która przebuduje i dostosuje wybrane krańce w taki sposób, mogły z nichkorzystać elektrobusy.

Ekoenergetyka czeka naumowę

Stacje ładowania dostarczy MZK najprawdopodobniej Ekoenergetyka Polska. Firmabyła jedynym oferentem w przetargu i zaproponowała cenę, która mieści się wbudżecie przygotowanym przez przewoźnika. Propozycja zielonogórskiej firmyopiewa na 18683700 zł brutto wobec 19585118,67 złbrutto kosztorysu. W tej cenie na wybranych krańcach oraz zajezdni MZK mapowstać ponad 40 ładowarek.

Stacje do szybkiego ładowaniaelektrobusów o mocy w zakresie 400 – 800 kW zostaną ulokowane na 12 krańcówkach.Znajdą się one na pętli przy ul. Wrocławskiej, ul. Batorego, ul. Botanicznej,ul. Jędrzychowskiej, na Osiedlu Śląskim, ul. Wyspiańskiego, ul. Zawadzkiego”Zośki”, ul. Truskawkowej, ul. Wyczółkowskiej a także w centrum przesiadkowychprzy ul. Bema. Ładowarki mają zostać wyposażone w tryb ładowania podstawowego(o mocy minimum 200 kW) i rezerwowego (z możliwością zwiększenia do 400 kW). Mato umożliwić optymalne warunki użytkowania i maksymalnego zwiększenia trwałościbaterii przy jednoczesnym wydłużeniu dobowych przebiegów zielonogórskich elektrobusów.

Zlecenie obejmuje takżemontaż i dostawę ładowarek do wolnego ładowania. Trafią one na zajezdnię MZK.Znajdzie się tam 28 stacji- 25 stacjonarnych oraz trzy mobilne. Mają oneumożliwiać ładowanie prądem pojazdów przy mocy znamionowej 40 – 80 kW.Dodatkowo na zajezdni znajdzie się także jedno stanowisko do szybkiegoładowania. Będzie ono miało moc 400 kW..

Oprócz tego Ekoenergetykabędzie musiała uruchomić system ładowania autobusów elektrycznych. Dodatkowobędzie obejmie systemem telemetrycznym wszystkie stacje ładowania i 47 autobusówelektrycznych, który dostawca dopiero zostanie wybrany. Na wszystkie pracefirma będzie miała czas do końca listopada 2018 r.

Ładowarki gdzieś trzeba podłączyć

MZK otworzyło także oferty dotyczące budowy infrastrukturyelektro-energetycznej i teletechnicznej wraz z przebudową pętli autobusowychdla systemu ładowania autobusów. Prace obejmą 11 krańców, na których znajdą sięładowarki Ekonergetyki. Będą to pętle:

  • Batorego
  • Świerkowa 
  • Wrocławska 
  • Osiedle Śląskie 
  • Botaniczna 
  • Jędrzychowska 
  • Wyspiańskiego 
  • Zawadzkiego ” Zośki”
  • Truskawkowa 
  • Wyczółkowskiego
  • Bema 
  • Chemiczna

14 lipca otwarto oferty.MZK na prace chciało przeznaczyć maksymalnie 16024188 zł brutto. Dwiespośród trzech propozycji, któreotrzymał przewoźnik zmieściły się w jego szacunkach. Najtańszą przedstawiłokonsorcjum firm Exalo Drilling i INSTEL. Opiewa ona na 13367275,92zł brutto. Warto przypomnieć, że pierwsza z firm będzie odpowiedzialna zaprzebudowę zajezdni MZK. Za to zadanie zainkasuje prawie 27,4 mln zł brutto.Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Swoje oferty przedstawiłyjeszcze dwie firmy. Spółka WIKONT chciała się podjąć realizacjizielonogórskiego zlecenia za 15199110 zł brutto . Najdroższy byłSAG Elbud Gdańsk. Przedsiębiorstwo swoją ofertę dla MZK skalkulowało na 16026900zł brutto.

Na zrealizowaniewspomnianych prac wybrany wykonawca będzie miał czas maksymalnie do końcasierpnia 2018 r. Exalo Drillin i INSTEL mogą jednak już powoli świętowaćzdobycie kolejnego kontraktu w Zielonej Górze.

Oszczędności mile widziane

Przy sprzyjających okolicznościach MZK dzięki rozstrzygnięciu obydwu przetargówzaoszczędzi prawie 3,6 mln zł brutto. A te z pewnością się przydadzą, gdyżbrakuje pieniędzy np. na zakup 17 autobusów przegubowych. A wobec takiego stanu rzeczy nic dziwnego, że w Zielonej Górze zwlekają z rozstrzygnięciem.