Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MZK Zielona Góra wybiera Mercedesa w przetargu na 4 MEGA e-busy. Z dobrą ceną

infobus
04.03.2022 22:00

4 marca Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dostawę 4 szt. przegubowych autobusów elektrycznych klasy MEGA.

Równoległe zostało rozstrzygnięte zamówienie na 8 szt. autobusów klasy MAXI, gdzie Solaris pokonał ofertę Autosan różnicą aż 30 pkt. W MEGA Mercedes wygrał mniejszą różnicą (13,83 pkt.), ale zdecydowanie i pewnie.  

MERCEDES VS SOLARIS

Najpierw przypomnijmy za co wykonawcy byli punktowani. MZK przyznało punkty wykonawcom w czterech kryteriach: ceny (60%), gwarancji (15%), zużycia energii elektrycznej autobusu wg SORT 2 poniżej 1 kWh/km (15%), warunkach technicznych (10%). Z kolei w kryteriach technicznych MZK premiowało:

  • sterowane elektrycznie lusterka boczne – 2 pkt,
  • dzielona przednia szyba – 2 pkt,
  • wentylowany fotel kierowcy – 2 pkt,
  • osobna klapka na gniazdo Combo 2 w przedniej masce – 2 pkt,
  • zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 2 pkt.

Przegubowe autobusy elektryczne do Zielonej Góry chcieli dostarczyć:

  • EvoBus Polska Sp. z o.o. – cena 14.695.764,43 PLN brutto / 11.947.7775 PLN netto z autobusami Mercedes-Benz Citaro G w jednostkowej cenie 2.986.943,70 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – cena 16.964.160,00 PLN brutto / 13.792.000 PLN netto z autobusami Urbino 18 electric w jednostkowej cenie 3.448.000 PLN netto.

Z kolei MZK miało przygotowane na zakup 4 przegubowych elektryków sumę 17 220 000,00 PLN brutto, co oznacza to, że obie oferty zmieściły się w budżecie. O ostatecznym rozstrzygnięciu zadecydowała zdecydowanie (o ponad 5 mln zł) niższa cena oferty EvoBus. Solaris nawet gromiąc Mercedesa w punktacji za zużycie energii i ocenie technicznej nie był w stanie odrobić tej przewagi i ostatecznie przegrał w Zielonej Górze o 13 pkt. Na osłodę pozostało zwycięstwo w MAXI kontrakcie o wartości ponad 23 mln zł. Poniżej szczegóły zielonogórskiego MEGA pojedynku:

Zielonogórskie MEGA ELEKTRYKI

Przegubowe elektryki dla Zielonej Góry mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi od 320 do 340 mm w każdym progu drzwi. Autobusy będą napędzane poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc uzyskana ma być nie mniejsza niż 240 kW. Układ napędowy powinien być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego) tzw. rekuperacji. Energia elektryczna będzie magazynowana w akumulatorach (high power), które będą ładowane z ładowarek istniejących u zamawiającego na zajezdni (ładowanie wolne mocą od 40 kW do 120 kW) i na pętlach (ładowanie szybkie od 200 kW do 400 kW). Ładowanie baterii ma się odbywać poprzez złącze typu „plug in” – gniazdo CCS Combo 2 umiejscowione w tylnej części z ładowarki zewnętrznej. Z kolei szybkie ładowanie realizowane będzie przez tzw. pantograf odwrócony zamontowany na maszcie i opuszczany na szyny umiejscowione w tylnej części pojazdu.

Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będą zamontowane siedzenia o budowie modułowej montowane bezwzględnie wszędzie tam gdzie jest to technicznie możliwe do ścian bocznych autobusu, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Miejsce pracy kierowcy to kabina zabudowana z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami – bezpieczna szyba wandaloodporna z otworami umożliwiającymi prowadzenie rozmowy kierowca-pasażer zamykanymi na zamek zatrzaskowy. Jedno skrzydło drzwi I powinno stanowić osobne wejście do kabiny kierowcy – to znaczy kabina powinna być oddzielona od przedziału pasażerskiego w taki sposób, aby obejmowała jedną połówkę pierwszych drzwi.

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze ultra białym. W środku autobusów znajdą się trzy rodzaje tablic: tablice wewnętrzne podsufitowe -  monitor LCD o przekątnej minimum 22 cali, zabezpieczony szybą wandaloodporną z automatyczną regulacją jasności w zależności od natężenia oświetlenia przeznaczony do emisji przekazu informacyjnego (materiałów promocyjnych MZK), wyświetlacze wewnętrzne, tzw. podsufitowe – mają wyświetlać m.in. - oznaczenie linii, kierunek jazdy, przebieg trasy (ulice, na których znajdują się przystanki) prezentowany w sekwencji płynącej, tablice wewnętrzne boczne - przeznaczone do prezentowania informacji o trasie obsługiwanej linii. Funkcję tablicy ma pełnić monitor LCD zabezpieczony hartowaną szybą wandaloodporną, z automatyczną regulacją jasności w zależności od natężenia oświetlenia, o przekątnej minimum 38 cali.