MZK Zielona Góra o nowym rozkładzie: „To nie są drobne korekty”
Od 1 stycznia 2022 r. zmieni się rozkład jazdy autobusów Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze.
Nowa oferta zasadniczo różni się od obecnej i dotyczy całej sieci komunikacji miejskiej. Natomiast zgodnie z miejskim kontraktem, autobusy MZK rocznie muszą przejechać 4,5 mln km i od nowego roku ta liczba się nie zmieni.
od podstaw
Jak zapowiada samo MZK – to nie będą drobne korekty. W nowym rozkładzie jazdy zmienią się, bowiem nie tylko godziny odjazdów autobusów na wszystkich liniach, ale również wybrane trasy, na niektórych ilość kursów, ba, zniknie w ogóle autobus linii nr 80. Autobusy inaczej będą kursowały w dni robocze, w których szkoły są otwarte, inaczej np. podczas zimowych ferii. Prace nad nowym rozkładem jazdy, ostateczne wywołane kryzysem kadrowym w MZK, rozpoczęły się już we wrześniu br.
- To było tworzenie rozkładu jazdy od podstaw - mówi prezes MZK Robert Karwacki i wyjaśnia: - Korekty, które proponowaliśmy w ostatnich latach wynikały z potrzeby chwili i były nakładkami na już istniejący rozkład jazdy z 2018 r. Jedna powstała z powodu rozwijającej się strefy przemysłowej w Starym i Nowym Kisielinie i potrzeby zwiększenia liczby autobusów dowożących pracowników. Teraz na bardziej obciążonych liniach pojadą autobusy przegubowe. Inna nakładka powstała poprzez wprowadzenie w dzielnicy Nowe Miasto wielu przystanków na żądanie. Dobre rozwiązanie, ale skróciło czas przejazdu autobusów. Dostosowaliśmy go więc do oczekiwań pasażerów. Kolejną zmianę wyjaśnię na przykładzie „30”, która jeżdżąc al. Konstytucji 3 Maja i ul. Długą, w godzinach szczytu łapie opóźnienia przez stanie w korkach. Teraz pojedzie Wrocławską i przez plac Piłsudskiego najkrótszą drogą do centrum przesiadkowego, które chcemy ożywić. Stamtąd w dni robocze szkolne pojedzie więcej autobusów, rozwożąc pasażerów w różne kierunki miasta. Przesiadka na inny autobus potrwa krócej niż stanie w korkach.” – dodał Robert Karwacki.
Wszystkie zmienne
Do obecnej zmiany rozkładu jazdy przyczyniły się też autobusy elektryczne, które MZK Zielona Góra eksploatuje od 2018 r. Rzeczywisty czas ich ładowania poznaliśmy dopiero w trakcie ich użytkowania. Do tego doszły problemy kadrowe z kierowcami plus pandemia ze pracą i nauką.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dlatego teraz w czasie najwyższego popytu (w okresie funkcjonowania szkół i uniwersytetu) - dotychczasowy rozkład jazdy w „dzień roboczy” został podzielony na dwa: „poniedziałek - piątek w okresie nauki szkolnej” oraz „poniedziałek - piątek w ferie i wakacje”. Na tabliczkach przystankowych nowy typ dnia będzie oznaczony jasnoniebieskim kolorem.
W nowym rozkładzie jazdy grupę linii podstawowych będą tworzyły linie nr: 0, 5, 8, 14 oraz 19. Autobusy tych linii będą podjeżdżały na przystanki co 15 minut w godzinach szczytu, co 20 minut poza godzinami szczytu, w ferie i wakacje, oraz część soboty, a także co 30 minut w pozostałych godzinach i w dni świąteczne. Zwiększona zostanie też ilość kursów do pętli PKP Nowy Kisielin na linii nr 0, a w dni robocze na godz. 6.00 do Parku Technologicznego w Nowym Kisielinie pracowników dowiozą dwa autobusy przegubowe.
Nowe rozkłady jazdy znajdują się już na stronie internetowej www.mzk.zgora.pl. Na przystankach zostaną umieszczone po Świętach Bożego Narodzenia. Na tabliczkach z nowym rozkładem jazdy na żółto zaznaczono datę obowiązywania rozkładu jazdy.