Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MZK Zielona Góra kupi pięć MIDI elektrobusów. Trwa rozeznanie rynku

infobus
07.09.2022 19:00

6 września Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze rozpoczął konsultacje rynkowe w zakresie zakupu pięciu nowych elektrycznych autobusów miejskich klasy MIDI.

O tych planach pisaliśmy w InfoBusie już przy okazji Zjazdu IGKM, gdzie Robert Karwacki, prezes MZK Zielone Góra przedstawił dalsze elektromobilne zamierzenia miasta. Przypomnijmy, że chodzi o zakup pięciu elektrycznych pojazdów o długości do 10 metrów, które mają posłużyć do obsługi przewozów szkolnych. Ich zakup obejmuje marcowa umowa z Solarisem na zakup ośmiu elektrobusów Urbino 12 electric (w formie opcji), natomiast teraz MZK sprawdza, czy na rynku nie pojawiły się bardziej konkurencyjne rozwiązania. Jeżeli nie – przewoźnik podpisze kolejny taborowy kontrakt z producentem z Bolechowa.

Zielonogórskie MIDI

Poszukiwane przez MZK Zielona Góra parametry autobusów są następujące:

  • długość pojazdu powinna wynosić od 9,0 m do 10,0 m;
  • liczba osi – dwie osie, pierwsza oś sztywna belka, dopuszcza się zawieszenie niezależne wahaczowe przedniej osi pod warunkiem zastosowania drążków stabilizacyjnych, druga oś napędowa także wyposażona w stabilizator.
  • szerokość – zgodna z warunkami dopuszczenia do ruchu;
  • wysokość wnętrza pojazdu > 2,15 m;
  • całkowita liczba miejsc: minimum 60 bez kierowcy, w tym: minimalna liczba miejsc siedzących – 25 (dla 1,5 osoby liczone jako pojedyncze),
  • układ drzwi – 2 drzwi w układzie 1-2-0 lub 2-2-0
  • ukształtowanie podłogi – autobus całkowicie niskopodłogowy bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, o wysokości wejścia od powierzchni jezdni 320-340 mm.
  • zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc (łączna) uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Nie mniejszej niż 160 kW.
  • energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach które będą ładowane z ładowarek istniejących u zamawiającego na zajezdni (ładowanie mocą od 40kW do 120kW). Podczas odbiorów autobusów wykonawca dołączy poświadczenie o gwarancji od producenta baterii trakcyjnych minimum 7 lat na każdą baterię. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 250 km, bez doładowywania baterii w temperaturach otaczającego powietrza w miejscach zacienionych od -30ºC do +40ºC przez cały rok. Zamawiający wymaga jednak, aby pojemność magazynu energii była nie mniejsza niż 160 kWh.
  • ładowanie baterii ma się odbywać albo poprzez wolne ładowania / złącze typu ”plug in” – gniazdo CCS Combo 2 umiejscowione w tylnej części (po prawej stronie pojazdu ok.40-50 cm od tyłu pojazdu i ok.50-60 cm od ziemi) albo poprzez szybkie ładowanie na istniejących pętlach, które posiadają moc ładowania do 200 kW. Szybkie ładowanie realizowane będzie przez tzw. pantograf odwrócony firmy Stemmann-Technik zamontowany na maszcie i opuszczany na szyny umiejscowione na dachu pojazdu.

Plus pięć

Wartość opcjonalnego kontraktu opiewającego na zakupu sześciu (nie pięciu) autobusów elektrycznych od Solarisa wynosi 9.966.840 PLN netto, gdzie dofinansowanie z POIiŚ to 8.471.814 PLN netto, a koszt miasta to 1.495.026 PLN netto. To daje cenę zakupu midibusu na poziomie 1.661.140 PLN netto. Ciężko będzie znaleźć coś tańszego w tej klasie, ale formalnościom musi stać się zadość.

MZK czeka na chętnych do wzięcia udziału w konsultacjach do 14 września. Na zdjęciach widać realizowane i planowane przewozy szkolne, które docelowo maja zostać zelektryfikowane. Do podobnego przedsięwzięcia przygotowuje się MZK Bielsko-Biała.

Dodajmy, że oprócz pięciu midibusów, zielonogórska firma planuje jeszcze zakup trzech 6-metrowych pojazdów klasy MINI, które pojawią się na nowej linii P2, kursującej co 10 minut i operującej na terenie ścisłego centrum miasta.  Zostaną one zakupione w ramach osobnego przetargu, który przy „pomyślnych wiatrach” może zostać ogłoszony jeszcze we wrześniu br. Z zastrzeżeniem realizacji dopiero po uzyskaniu dofinansowania. Zarówno pojazdy MIDI, jak i MINI mają zostać wyposażone w duże baterie, gwarantujące zasiąg od 200 do 250 km.