Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MZK Zielona Góra bez ofert na elektryczne minibusy

infobus
14.11.2022 14:00

14 listopada Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze unieważnił przetarg na zakup trzech elektrycznych autobusów miejskich klasy MINI.

To drugie - obok kontraktu na zakup midibusów z ofertą ARP E-Vehicles – taborowe zamówienie MZK, które naszym zdaniem doczeka się powtórki. Pamiętajmy, że ta dostawa ma unijne dofinansowanie. Wcześniej firma prowadziła MINI dialog techniczny

CO CHCIAŁO MZK?

13 października MZK Zielona Góra ogłosił przetarg na zakup trzech sztuk fabrycznie nowych elektrycznych niskopodłogowych autobusów miejskich o długości od 5,8 m do 7,0 m. Zielonogórska firma chce wykorzystać elektryczne minibusy pod kątem nowej linii P2, która ma kursować co 10 minut i operować w ścisłym centrum Zielonej Góry. Zamówienie ma dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 -2020.

Na dzisiaj - 14 listopada - Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze wyznaczył termin składania ofert, ale nie otrzymał żadnej propozycji i od razu unieważnił całe postępowanie. Natomiast znamy budżet zamawiającego, który na dostawę trzech fabrycznie niskopodłogowych autobusów miejskich klasy MINI chce wydać 3.507.105,00 PLN

brutto / 2.851.304 PLN netto, co daje jednostkowy koszt zielonogórskiego minibusa na poziomie 950.439 PLN netto. Nie za mało?

Zielonogórskie MINI

Podstawowe parametry techniczne poszukiwanych przez MKZ autobusy klasy MINI były następujące:

  • długość pojazdu powinna wynosić od 5,8 m do 7,0 m;
  • szerokość - zgodna z warunkami dopuszczenia do ruchu;
  • wysokość wnętrza pojazdu - zgodna z warunkami dopuszczenia do ruchu;
  • całkowita ilość miejsc: - minimum 19 bez kierowcy, w tym: minimalna liczba miejsc siedzących - 9, dopuszcza się siedzenia typu straponen + wyznaczone miejsca na wózek dziecięcy i/lub wózek inwalidzki, automat biletowy; układ drzwi - 1 lub 2 drzwi w układzie 0-2, 0-1 lub 1-2, 1-1; szerokość drzwi zgodna z normą. Drzwi otwierane na zewnątrz, lub do wewnątrz. ukształtowanie podłogi - autobus o wysokości wejścia od powierzchni jezdni 320-340 mm;
  • napęd: jeden lub wiele silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc (łączna) uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Nie mniejsza niż 130 kW; układ napędowy wyposażony w: - system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego) tzw. rekuperacji; -  blokadę ruszenia pojazdem przy otwartej pokrywie tylnej komory; - przełącznik umożliwiający awaryjny zjazd do zajezdni w przypadku wystąpienia awarii (np. w przypadku wystąpienia awarii hamulca przystankowego blokującego jazdę pomimo zamkniętych drzwi).
  • akumulatory trakcyjne:  ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 180 km, bez doładowywania baterii w temperaturach otaczającego powietrza w miejscach zacienionych od -30stopn.C do +40stopn.C przez cały rok. Dla warunków klimatycznych miasta Zielona Góra. Zamawiający wymaga jednak, aby pojemność magazynu energii była nie mniejsza niż 70 kWh. Podczas odbiorów autobusów wykonawca dołączy poświadczenie o gwarancji od producenta baterii trakcyjnych minimum 5 lat na każdą baterię. energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach które będą ładowane z ładowarek istniejących u zamawiającego na zajezdni (ładowanie mocą od 40kW do 120kW)
  • kabina kierowcy: zabudowana z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami -bezpieczna i antyrefleksyjna szyba wandaloodporna z otworami umożliwiającymi prowadzenie rozmowy kierowca-pasażer zamykanymi na zamek zatrzaskowy. Od wewnątrz możliwość blokowania drzwi. Bez szczeliny pomiędzy drzwiami a zabudową. Osobne wejście do kabiny kierowcy.

Przypomnijmy, że zielonogórski Zakład chciał otrzymać swoje pierwsze elektryczne minibusy w ciągu 365 dni od podpisania umowy. Naszym zdaniem drugi przetarg może utrzymać ten termin.