Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MZK Zielona Góra bada rynek pod zakup elektrycznych minibusów

infobus
28.09.2022 19:00

Jeszcze nie zakończył się przetarg Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze na zakup midibusów, a już przewoźnik bada rynek pod przetarg na elektryczne autobusy klasy MINI. Dzieje się!

28 września MZK Zielona Góra ogłosił badanie rynku pod kątem zakupu trzech sztuk fabrycznie nowych elektrycznych niskopodłogowych autobusów miejskich o długości od 5,8 m do 7,0 m. Zarówno pojazdy MIDI, jak i MINI mają zostać wyposażone w duże baterie, gwarantujące zasiąg od 200 do 250 km.

Po MIDI – MINI

Zielonogórska firma chce wykorzystać elektryczne minibusy pod kątem nowej linii P2, która ma kursować co 10 minut i operować w ścisłym centrum Zielonej Góry. Zamówienie ma otrzymać dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 -2020 i jest to kwestia czysto formalna. 

Podstawowe parametry techniczne poszukiwanych przez MKZ autobusy klasy MINI są następujące:

  • długość pojazdu powinna wynosić od 5,8 m do 7,0 m;
  • szerokość - zgodna z warunkami dopuszczenia do ruchu;
  • wysokość wnętrza pojazdu - zgodna z warunkami dopuszczenia do ruchu;
  • całkowita ilość miejsc: - minimum 19 bez kierowcy, w tym: minimalna liczba miejsc siedzących - 9, dopuszcza się siedzenia typu straponen + wyznaczone miejsca na wózek dziecięcy i/lub wózek inwalidzki, automat biletowy.
  • układ drzwi - 1 lub 2 drzwi w układzie 0-2, 0-1 lub 1-2, 1-1: szerokość drzwi zgodna z normą. Drzwi otwierane na zewnątrz, lub do wewnątrz.
  • ukształtowanie podłogi - autobus o wysokości wejścia od powierzchni jezdni 320-340 mm. Kolorystyka podłogi do uzgodnienia z zamawiającym.
  • napęd: jeden lub wiele silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc (łączna) uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Nie mniejsza niż 130 kW.
  • układ napędowy wyposażony w: - system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego) tzw. rekuperacji; -  blokadę ruszenia pojazdem przy otwartej pokrywie tylnej komory; - przełącznik umożliwiający awaryjny zjazd do zajezdni w przypadku wystąpienia awarii (np. w przypadku wystąpienia awarii hamulca przystankowego blokującego jazdę pomimo zamkniętych drzwi).
  • Akumulatory trakcyjne:  ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 180 km, bez doładowywania baterii w temperaturach otaczającego powietrza w miejscach zacienionych od -30stopn.C do +40stopn.C przez cały rok. Dla warunków klimatycznych miasta Zielona Góra. Zamawiający wymaga jednak, aby pojemność magazynu energii była nie mniejsza niż 70 kWh. Podczas odbiorów autobusów wykonawca dołączy poświadczenie o gwarancji od producenta baterii trakcyjnych minimum 5 lat na każdą baterię. Każda bateria musi posiadać swój niepowtarzalny numer identyfikacyjny. oraz ładowanie. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach które będą ładowane z ładowarek istniejących u zamawiającego na zajezdni (ładowanie mocą od 40kW do 120kW)
  • Kabina kierowcy: zabudowana z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami -bezpieczna i antyrefleksyjna szyba wandaloodporna z otworami umożliwiającymi prowadzenie rozmowy kierowca-pasażer zamykanymi na zamek zatrzaskowy. Od wewnątrz możliwość blokowania drzwi. Bez szczeliny pomiędzy drzwiami a zabudową. Osobne wejście do kabiny kierowcy.

Teraz MZK Zielona Góra czeka na zainteresowanych dostawami minibusów. Swoje propozycje i rozwiązania można przedstawiać firmie do 5 października.