MZK Zamość pokazał swoje autobusy elektryczne. Czternastka od MAN
5 listopada Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu zaprezentował 14 autobusów elektrycznych, które dostarczyła firma MAN Truck & Bus Polska.
Do tego na terenie przewoźnika powstało siedem dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania pojazdów, które dostarczyła warszawska firma Medcom. Zakupione pojazdy będą stopniowo wprowadzane do eksploatacji. W styczniu wszystkie w komplecie będą już obsługiwać wybrane linie.
Historyczny moment
W tej ważnej dla Zamościa uroczystości wzięli udział m.in. prezydent miasta - Andrzej Wnuk, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Zamościu - Krzysztof Szmit i prezes MAN Truck & Bus Polska – Klaus Wallenstein.
-„Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju” – powiedział Andrzej Wnuk, Prezydent Miasta Zamość.
W zorganizowanej w Sali Consulatus konferencji prasowej wzięli udział także przedstawiciele firmy MAN Truck & Bus Polska - dostawcy elektromobilnego projektu dla MZK Zamość. Można powiedzieć, że to kontrakt "pod klucz".
-„Zamówione elektrobusy to kolejne nowoczesne i ekologiczne pojazdy marki MAN w naszym kraju. I co ważne – wszystkie te autobusy produkowane są przez polski zakład MAN Bus w Starachowicach, który niedawno przekroczył poziom 1000 wyprodukowanych e-busów. To dla nas zaszczyt, że część tych nowoczesnych pojazdów będzie jeździć właśnie w Zamościu” – podkreślił Klaus Wallenstein.
Najnowsza inwestycja w bezemisyjną komunikację miejską to efekt uzyskania przez Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”.
-„Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł, a dotacja z NFOŚiGW - ponad 29 mln zł. Dzięki tak wydatnej pomocy mogliśmy wykonać pierwszy krok w elektromobilność i już myśli my o kolejnych inwestycjach” - dodał Krzysztof Szmit.
Czternaście lwów
W ramach przeprowadzonego przetargu MAN złożył najlepszą ofertę, a Zamość zamówił łącznie 14 nowych autobusów, w tym:
- 10 autobusów Lion`s City 12 E o długości 12 m i pojemności do 88 pasażerów
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 4 autobusy przegubowe Lion`s City 18 E, z których każdy przewozi do 130 pasażerów.
O nowoczesności MAN Lion`s City 12 E stanowi nie tylko rodzaj napędu, ale również stylistyka oraz stylowe wyposażenie wnętrza autobusów. Wszystkie zamówione przez MZK Zamość autobusy elektryczne od MAN przystosowane zostaną do przewozu osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowo pojazdy wyposażone będą w najnowsze rozwiązania m.in. monitoring i ładowarki USB w bocznych ścianach pojazdów oraz Wi-Fi.
Pojazdy dwuosiowe – MAN Lion`s City 12 E – pomieszczą ok. 80 pasażerów, z czego 32 osób na miejscach siedzących, w tym 10 foteli dostępnych będzie bezpośrednio z niskiej podłogi. Modele 12-metrowe napędza silnik elektryczny umieszczony wzdłużnie za osią napędową o mocy znamionowej 160kW, a energia magazynowana jest w dużych bateriach o mocy 480kWh, które pozwolą na przejechanie ok. 350 kilometrów na jednym ładowaniu.
Z kolei 18-metrowe pojazdy Lion's City 18 E oferują miejsce dla aż 130 pasażerów każdy, w tym 45 miejsc siedzących. Do tego dochodzi wyjątkowy napęd. Elektryczne serce przegubowca to aż dwa silniki centralne na drugiej i trzeciej osi, co zdecydowanie poprawia właściwości jezdne. Energia do ich zasilania pochodzi z akumulatorów o pojemności 640 kWh, zlokalizowanych na dachu pojazdu, których pojemność zapewnia zasięg do 350 kilometrów.
do 230 km zasiegu
W celu właściwej obsługi bezemisyjnych pojazdów MAN przeszkoli co najmniej 30 kierowców i 5 mechaników. MZK Zamość zakłada, że dziennie każdy z elektrobusów przejedzie około 230 km.
Aktualnie przewoźnik obsługuje 25 linii, w tym także linie podmiejskie w pobliskich gminach. Firma prężnie działa na lokalnym rynku transportu publicznego od 1960 r., a najnowszy zakup jest zwieńczeniem jej działań na rzecz środowiska i nowoczesnego transportu.
Dzisiaj prezydent Zamościa przekazał, że miasto ma w planach powtórzyć elektryczne zamówienie, zakupując w przeciągu najbliższych dwóch lat za identyczny zestaw pojazdów. Najprawdopodbniej z ZTP 3.0
-"Jeśli to się uda, to w pełni odnowimy i pełni zelektryfikujemy tabor – powiedział Andrzej Wnuk. – Będziemy mieli pierwszą w Polsce bezemisyjną komunikację miejską.