Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MZK Zamość ma umowę z MAN-em na elektrobusy. Powrót Małgorzaty Durdy

infobus
03.12.2022 15:00

2 grudnia  Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu podpisał umowę z firmą MAN Truck & Bus Polska na dostawę 14 autobusów elektrycznych.

Kontrakt obejmuje  zakup 10 szt. Lion`s City 12 E oraz 4 szt. MAN Lion1s City 18E plus siedem dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania e-busów. Wszystkie pojazdy zostaną wyprodukowane w zakładzie MAN Bus Starachowice.

Ważny  moment

W uroczystości podpisania umowy oraz konferencji prasowej wzięli udział m.in. prezydent Zamościa, Andrzej Wnuk; prezes MZK w Zamościu - Krzysztof Szmit i dyrektor ds. serwisu MAN Truck & Bus Polska – Małgorzata Durda, której obecność przy tym kontrakcie jest sporym zaskoczeniem. Przypomnijmy, że na początku roku pani Małgorzata przeszła do serwisowego pionu MAN i wydawało nie będzie miała już kontaktu ze sprzedażą autobusów, a tu proszę – taka niespodzianka. Cieszymy się, bo pani dyrektor wprowadza do branży sporo energii i jest autorką tegorocznego sukcesy rynkowego MAN. Najwięcej do tej pory elektrycznych lwów zamówił w naszym kraju Gdańsk (18), a w kolejce na swoje e-busy czeka m.in. Mińsk Mazowiecki i Ostrowiec Świętokrzyski. Elektrobusy produkowane w Starachowicach jedzą już po ulicach Kędzierzyna-Koźla oraz Włocławka. W Europie można je spotkać m.in. w Norymbergi, Zurychu, Kopenhadze, Odder, Göteborgu, Sztokholmie, Uppsali i Hamburgu.

Przypomnijmy, że Zakład Komunikacji w Zamościu uzyskał na swoje pierwsze elektrobusy dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”. Całkowity koszt projektu wyniesie ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł, a dotacja z NFOŚiGW - ponad 29 mln zł. Zakładany efekt ekologiczny, jaki ma uzyskać zamojski projekt, to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 568,009 Mg/rok, ograniczenie emisji tlenków azotu o 4,0172 Mg/rok oraz ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,0565 Mg/rok. Ponadto przedsięwzięcie ma pozytywnie wpłynąć na poprawę jakości życia mieszkańców Zamościa oraz gmin ościennych poprzez zwiększenie liczby pojazdów we flocie komunikacji miejskiej. Dodatkowo w celu właściwej obsługi bezemisyjnych pojazdów MAN przeszkoli co najmniej 30 kierowców i 5 mechaników MZK.

fot. UM Zamość

MAXI i MEGA

MAN przekaże MZK Zamość:

  • 10 sztuk pojazdów dwuosiowych – MAN Lion`s City 12 E o długości 12 m, które pomieszczą ok. 80 pasażerów, z czego 32 osób na miejscach siedzących, w tym 10 foteli dostępnych będzie bezpośrednio z niskiej podłogi. Modele 12-metrowe napędza silnik elektryczny umieszczony wzdłużnie za osią napędową o mocy znamionowej 160kW, a energia magazynowana jest w dużych bateriach o mocy 480kWh, które pozwolą na przejechanie ok. 350 kilometrów na jednym ładowaniu.
  • 4 szt. pojazdów przegubowych, trzyosiowych – MAN Lion's City 18 E o długości 18 m, które oferują miejsce dla aż 130 pasażerów każdy, w tym 45 miejsc siedzących. Do tego dochodzi wyjątkowy napęd. Elektryczne serce przegubowca to aż dwa silniki centralne na drugiej i trzeciej osi, co zdecydowanie poprawia właściwości jezdne. Energia do ich zasilania pochodzi z akumulatorów o pojemności 640 kWh, zlokalizowanych na dachu pojazdu, których pojemność zapewnia zasięg do 350 kilometrów.

Warto dodać, że zamówiona przez Zamość będzie korzystać z zielonych, odnawialnych źródeł energii.

-„Uzupełnieniem przedsięwzięcia będzie planowana budowa instalacji fotowoltaicznej zapewniającej ekologicznie czystą energię elektryczną dla kupowanych w ramach elektromobilnego projektu” – podkreślił Krzysztof Szmit, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zamościu

fot. UM Zamość