MZK Wejherowo z autobusem MZK Konin, czyli wodorowy test Solarisa ze stacją Linde
12 grudnia Miejski Zakład Komunikacji w Wejherowie rozpoczął testy autobusu na ogniwa paliowe zasilane wodorem – Solaris Urbino 12 hydrogen.
Pojazd wypożyczony został od Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie. W uroczystej prezentacji „wodorowca” wzięli udział liczni przedstawicieli lokalnego samorządu oraz przedstawiciel firmy Solaris – Andrzej Sienkiewicz i firmy Linde – Marek Górecki. Autobus będzie jeździł na wszystkich liniach MZK. Obecnie pomorski przewoźnik użytkuje dwa autobusy elektryczne, kolejne dwa trafią na ulice na początku nowego roku. Wszystkie to modele Urbino 12 electric marki Solaris.
Z konina do Wejherowa
12 grudnia do codziennej eksploatacji na wejherowskich liniach miejskich po raz pierwszy wprowadzono autobus o napędzie wodorowym Solaris Urbino 12 hydrogen. Na Pomorze wielkopolski wodorowiec przybył tylko na czas testów. Potem wróci do Konina, gdzie na co dzień jeździ w barwach MZK Konin, które wydzierżawiło go na okres czterech lat od firmy Solaris Bus & Coach
-„To ważny krok w rozwoju technologicznym i początek nowej ery w komunikacji publicznej w Wejherowie oraz potwierdzenie, że miasto cały czas czyni starania o ograniczenie zanieczyszczeń powietrza. Warto zaznaczyć, że to pierwszy autobus wodorowy na Kaszubach. Miejski Zakład Komunikacji w Wejherowie postrzegany jest w całej Polsce jako jedno z najnowocześniejszych przedsiębiorstw komunikacyjnych. Ambicją miasta Wejherowa, jak również kierownictwa i załogi MZK Sp. z o.o jest to, żeby komunikacja wodorowa pojawiła się jak najszybciej, choć z oczywistych względów nie nastąpi to tak szybko – powiedział prezydent Wejherowa, Krzysztof Hildebrandt.
Jak podkreślił podczas oficjalnej prezentacji prezydent pomorskiego miasta, autobus wodorowy nie jest tani, bo kosztuje 2,5 razy więcej od tradycyjnego autobusu o napędzie spalinowym, ale jest to pojazd w pełni zeroemisyjny, z którego nie wydobywają się żadne szkodliwe spaliny. Wprowadzając na wejherowskie linie autobusy o napędzie elektrycznym, a obecnie wodorowym, Wejherowo potwierdza, że cały czas czyni starania o ograniczenie zanieczyszczeń powietrza w mieście.
Stacja od Linde
Z kolei prezes MZK Wejherowo – Czesław Kordel podkreślił, że testowany autobus wodorowy, to zwykły elektrobus, który zamiast baterii elektrycznych na dachu posiada butle kompozytowe z wodorem, który w trakcie pracy przerabiany jest bezpośrednio na prąd. Wewnątrz autobus niczym się różni od elektrycznego. Ale…
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Autobus jest cichy. Nie wydaje żadnych spalin, więc nie ma rury wydechowej. Paliwo wodorowe jest całkowicie ekologiczne. Skutkiem elektrolizy jest tylko para wodna – zauważył Czesław Kordel dodając, że paliwo wodorowe jest bardzo opłacalne.
Co ważne - MZK Wejherowo dysponuje własną mobilną stacją tankowania pojazdów wodorem. Stację tankowania i paliwo wodorowe dostarczyła firma Linde. Testy autobusu mają potrwać do 21 grudnia.
Na koniec warto podkreślić, że w powitaniu wodorowca w Wejherowie, wzięli udział także przedstawiciele zakładów komunikacyjnych z Gdyni, Starogardu Gdańskiego i Lęborka, dyrektorzy wejherowskich instytucji oraz pracownicy, i emeryci MZK. Na zakończenie uroczystości nie zapomniano o odśpiewaniu kolęd i złożeniu życzeń świątecznych.