MZK Toruń na hybrydowych zakupach. Cztery autobusy z opcją

infobus
18.01.2024 09:06

17 stycznia Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu uruchomił przetarg na zakup czterech autobus z napędem hybrydowym.

Zamówienie jeszcze nie ukazało się w TED, ale już zostało zaanonsowane przez miasto. Aktualnie toruńska flota ma 15 hybryd - zarówno marki MAN, jak i Solaris - i teraz zwiększy ich liczbę do być może nawet 21 sztuk.

za rok

Uruchomiony przetarg dotyczy zakupu czterech autobusów hybrydowych z opcją zakupu dwóch dodatkowych autobusów o takich samych parametrach. Ogłoszenie o przetargu zostało przesłane do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, a gdy zostanie w nim opublikowane (zwykle w ciągu kilku dni od daty przesłania), dokumentacja przetargowa zostanie zamieszczona na stronie BIP MZK.

Będą to pojazdy MAXI, o długości ok. 12 metrów, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, urządzenia do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB i system detekcji i gaszenia pożarów.

Termin składania ofert wyznaczono na 19 lutego br. Planuje się, że pojazdy trafią do Torunia w terminie do 12 miesięcy od chwili podpisania umowy, czyli w I/II kwartale 2025 r. Zakup będzie finansowany ze środków własnych Gminy Miasta Toruń.

MZK Toruń  kupi nowe autobusy hybrydowe
MZK Toruń  kupi nowe autobusy hybrydowe

Toruńska flota Hybrid

Autobusy dołączą do floty 15 toruńskich autobusów hybrydowych. Przypomnijmy, że pierwszy miejski autobus z takim napędem, marki Solaris, pojawił się w Toruniu w lipcu 2015 r. Następnie, pod koniec roku 2018, pasażerów zaczęły wozić hybrydowe MAN-y, których 14 sztuk kupiono w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT - City II” współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Koszt zakupu jednego autobusu hybrydowego wyniósł wówczas 1 427 000,00 zł netto (1 755 210,00 zł brutto).

Ważnym, milowym krokiem w stronę ekologicznego transportu miejskiego był zakup autobusów elektrycznych. Obecnie Toruń ma ich dziesięć. Sześć takich pojazdów, wraz z infrastrukturą do ich ładowania pojawiło się w Toruniu pod koniec maja 2022 r. w ramach wspomnianego już projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej  w Toruniu – BiT-City II”. Koszt zakupu autobusów i pogotowia technicznego wyniósł16 730 091 zł brutto. Jeden autobus kosztował brutto 2.751.510,00 zł. Trzy tzw. ładowarki wolne stanęły na terenie zajezdni autobusowej, a trzy ładowarki szybkie, pantografowe, po jednej na pętli na pl. św. Katarzyny, Uniwersytet, i Rubinkowo II.

Cztery kolejne „elektryki” i ładowarki dotarły do Torunia w maju 2023 r. Pojazdy oraz infrastrukturę do ich ładowania (dwie podwójne ładowarki tzw. „wolne” na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów) zakupiono dzięki dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny realizowanemu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Koszt zakupu autobusów to ponad 11 700 000 zł brutto. Jeden pojazd kosztował 2 945 850 zł brutto.

Obecnie na tabor toruńskiej komunikacji miejskiej składa się 150 autobusów, w tym 10 zeroemisyjnych (elektrycznych) i 15 hybrydowych.

17 stycznia Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu uruchomił przetarg na zakup czterech autobus z napędem hybrydowym.

co dalej?

Toruń na tym nie poprzestaje i złożył kolejny wniosek w programie dofinansowującym zakup taboru zeroemisyjnego, w tym

  • 25 autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Zielony Transport Publiczny 3.0)
  • oraz 10 autobusów elektrycznych z infrastrukturą z programu unijnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza.

W przypadku pozyskania tych środków w Toruniu już na przełomie lat 2025/2026 zostanie osiągnięty poziom obowiązujący w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych od roku 2028.

Komunikacja miejska jest jednym z najważniejszych aspektów funkcjonowania miasta. Od lat miasto Toruń stara się usprawnić ją w taki sposób, by jakość podróżowania była coraz wyższa. Priorytetem działań w tym zakresie jest także ekologia i troska o środowisko naturalne, gdyż pasażerowie chcą przemieszczać się nie tylko szybko i komfortowo, ale także ekologicznie. Toruń stara się sprostać tym wyzwaniom i nieustannie inwestuje w nowy tabor oraz infrastrukturę dla ekologicznej komunikacji publicznej: rozbudowuje sieć tramwajową, modernizuje przystanki i torowiska, buduje węzły przesiadkowe, kupuje nowoczesne autobusy i tramwaje.