MZK Toruń na hybrydowych zakupach. Cztery autobusy z opcją
17 stycznia Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu uruchomił przetarg na zakup czterech autobus z napędem hybrydowym.
Zamówienie jeszcze nie ukazało się w TED, ale już zostało zaanonsowane przez miasto. Aktualnie toruńska flota ma 15 hybryd - zarówno marki MAN, jak i Solaris - i teraz zwiększy ich liczbę do być może nawet 21 sztuk.
za rok
Uruchomiony przetarg dotyczy zakupu czterech autobusów hybrydowych z opcją zakupu dwóch dodatkowych autobusów o takich samych parametrach. Ogłoszenie o przetargu zostało przesłane do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, a gdy zostanie w nim opublikowane (zwykle w ciągu kilku dni od daty przesłania), dokumentacja przetargowa zostanie zamieszczona na stronie BIP MZK.
Będą to pojazdy MAXI, o długości ok. 12 metrów, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, urządzenia do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB i system detekcji i gaszenia pożarów.
Termin składania ofert wyznaczono na 19 lutego br. Planuje się, że pojazdy trafią do Torunia w terminie do 12 miesięcy od chwili podpisania umowy, czyli w I/II kwartale 2025 r. Zakup będzie finansowany ze środków własnych Gminy Miasta Toruń.
Toruńska flota Hybrid
Autobusy dołączą do floty 15 toruńskich autobusów hybrydowych. Przypomnijmy, że pierwszy miejski autobus z takim napędem, marki Solaris, pojawił się w Toruniu w lipcu 2015 r. Następnie, pod koniec roku 2018, pasażerów zaczęły wozić hybrydowe MAN-y, których 14 sztuk kupiono w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT - City II” współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Koszt zakupu jednego autobusu hybrydowego wyniósł wówczas 1 427 000,00 zł netto (1 755 210,00 zł brutto).
Ważnym, milowym krokiem w stronę ekologicznego transportu miejskiego był zakup autobusów elektrycznych. Obecnie Toruń ma ich dziesięć. Sześć takich pojazdów, wraz z infrastrukturą do ich ładowania pojawiło się w Toruniu pod koniec maja 2022 r. w ramach wspomnianego już projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”. Koszt zakupu autobusów i pogotowia technicznego wyniósł16 730 091 zł brutto. Jeden autobus kosztował brutto 2.751.510,00 zł. Trzy tzw. ładowarki wolne stanęły na terenie zajezdni autobusowej, a trzy ładowarki szybkie, pantografowe, po jednej na pętli na pl. św. Katarzyny, Uniwersytet, i Rubinkowo II.
Cztery kolejne „elektryki” i ładowarki dotarły do Torunia w maju 2023 r. Pojazdy oraz infrastrukturę do ich ładowania (dwie podwójne ładowarki tzw. „wolne” na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów) zakupiono dzięki dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny realizowanemu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Koszt zakupu autobusów to ponad 11 700 000 zł brutto. Jeden pojazd kosztował 2 945 850 zł brutto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obecnie na tabor toruńskiej komunikacji miejskiej składa się 150 autobusów, w tym 10 zeroemisyjnych (elektrycznych) i 15 hybrydowych.
co dalej?
Toruń na tym nie poprzestaje i złożył kolejny wniosek w programie dofinansowującym zakup taboru zeroemisyjnego, w tym
- 25 autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Zielony Transport Publiczny 3.0)
- oraz 10 autobusów elektrycznych z infrastrukturą z programu unijnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza.
W przypadku pozyskania tych środków w Toruniu już na przełomie lat 2025/2026 zostanie osiągnięty poziom obowiązujący w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych od roku 2028.
Komunikacja miejska jest jednym z najważniejszych aspektów funkcjonowania miasta. Od lat miasto Toruń stara się usprawnić ją w taki sposób, by jakość podróżowania była coraz wyższa. Priorytetem działań w tym zakresie jest także ekologia i troska o środowisko naturalne, gdyż pasażerowie chcą przemieszczać się nie tylko szybko i komfortowo, ale także ekologicznie. Toruń stara się sprostać tym wyzwaniom i nieustannie inwestuje w nowy tabor oraz infrastrukturę dla ekologicznej komunikacji publicznej: rozbudowuje sieć tramwajową, modernizuje przystanki i torowiska, buduje węzły przesiadkowe, kupuje nowoczesne autobusy i tramwaje.