MZK Toruń kupi cztery lub pięć autobusów. Analiza SIWZ
MZK Toruń wzbogaci się o cztery nowe autobusy zasilane olejem napędowym.
Mają one być dostarczone do Torunia w ciągu 240 dni od podpisania umowy. Zamówienie obejmuje również opcję w postaci dodatkowego autobusu. O warunkach formalnych tego przetargu pisaliśmy wcześniej tutaj.
Zamówienie jest niewielkie toteż wszyscy producenci autobusów nie będą mieli problemu ze spełnieniem wymogów formalnych. Pozostają więc pozostałe wymogi określone w SIWZ – a w szczególności te techniczne. Sprawdzamy jakie dokładnie.
Na co stawia MZK?
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (70%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (23%), kosztów emisji CO2 (3%), kosztów emisji NOx, PM, THC (2%), kosztów zużycia energii (2%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, MZK premiuje następujące rozwiązania:
- pojemność skokowa silnika powyżej 10 250 cm3 – 20 pkt,
- oś przednia – belka sztywna wyposażona w stabilizator toru jazdy – 5 pkt,
- spełnienie wymogu homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 5 pkt,
- oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdu wykonane w systemie LED – 5 pkt,
- przegląd co 40 tys. km i więcej – 5 pkt,
- zaoferowanie w autobusach skrzyń biegów zunifikowanych ze stosowanymi w MZK w Toruniu Sp. z o.o. – 5 pkt,
- najniższe zużycie paliwa – 30 pkt,
- najniższy koszt eksploatacji w okresie gwarancji – 25 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla MZK mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m i wysokość do 3,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 200 kW.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie z tworzywa sztucznego, gładkiego, atestowane z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną o runie minimum 80 % wełny, z możliwością ich montażu i demontażu. Siedzenia mają być odporne na ścieranie, zabrudzenia, łatwe do czyszczenia. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Pasażerowie będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB zamocowanym do poręczy.
Z kolei kabina kierowcy ma być wydzielona i w pełni oddzielona od przestrzeni pasażerskiej. Wymagana jest kabina kierowcy w pełni zamknięta, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe lub klapkowe tablice zewnętrzne. W przypadku tablic klapkowych każdy płatek ma być podświetlany indywidualną diodą, zaś przy zastosowaniu tablic diodowych – mają to być diody koloru białego jaskrawego lub bursztynowego. Wewnątrz ma być panel LCD oparty na monitorze o przekątnej minimum 23 cale, kompatybilny z komputerem pokładowym, zapewniający możliwość pokazania w sposób czytelny aktualnie realizowanego przebiegu trasy.
Wnioski z SIWZ
Lektura SIWZ prowadzi do dwóch wniosków - ma być ekonomicznie i ekologicznie. To właśnie kryteria zużycia paliwa i ekologii (oprócz ceny) będą decydujące o wygranej konkretnego producenta. Z kolei wymóg belki sztywnej daje niewielką przewagę Solarisowi nad konkurencją.
O tym kto powalczy o cztery pojazdy typu MAXI dowiemy się podczas otwarcia ofert, tj. w dniu 6 lipca.