Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MZK Słupsk wybiera ofertę Scanii. Na kolejne elektrobusy

infobus
19.10.2022 18:00

17 października Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup dwóch autobusów elektrycznych.

O źródłach finansowania tej inwestycji – z I edycji programu „Zielony Transport Publiczny” - pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej. Autobusy mają pojawić się w bazie MZK w ciągu 240 dni od podpisania umowy z wykonawcą. Przypomnijmy, że w pierwszej autobusowej bitwie o Słupsk Scania zdecydowanie pokonała Solarisa ceną. 13 września tylko szwedzki producent położył swoją ofertę w siedzibie MZK.

KRYTERIA OCENY

Przypomnijmy, jak MZK oceniało oferty w tym przetargu. Zamawiający przygotował cztery kryteria: najniższą cenę (78%), właściwości techniczne, eksploatacyjne i ekologiczne (12%), gwarancję na baterie trakcyjne (5%), gwarancję na cały pojazd (5%).

Do kryteriów technicznych należały następujące rozwiązania:

  • 81 miejsc pasażerskich – 3 pkt,
  • możliwość szybkiego ładowania prądem z mocą powyżej 200 kW – 2 pkt,
  • podłoga wykonana z laminatów z tworzyw sztucznych - 1 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
  • wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego zgrzewania lub spawania – 1 pkt.

JEDNA OFERTA

W pierwszym, przetargu na autobusy elektryczne dla Słupska, Scanii wyrósł nieoczekiwany konkurent w postaci Solarisa. Gdyby nie niska cena szwedzkiego producenta, to rozstrzygnięcie przetargu byłoby z korzyścią dla Solarisa, który zdeklasował Scanię w kryterium zużycia energii elektrycznej. W tej sytuacji spodziewaliśmy się, że producent z Bolechowa ponownie złoży ofertę w Słupsku, ale tak się nie stało.

Brak konkurenta wykorzystała Scania, która złożyła droższą ofertę niż ostatnio – na łączną sumę 5.016.400 PLN brutto / 4.078.373 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu Scania Citywide 12 LF BEV na poziomie 2.039.186 PLN netto. Z kolei budżet zamawiającego wynosił 4.674.000 PLN brutto / 3.800.000 PLN netto, co daje jednostkową kwotę za słupski elektrobus na poziomie 1.900.0000 PLN netto.

Przekroczenie nie było duże, dlatego MZK przyjęło ofertę Scanii, która tym samym podtrzymała swoją elektryczną passę w tym mieście.

SŁUPSKIE ELEKTROBUSY

Kolejne elektryki dla Słupska mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m. Napęd pojazdów ma być elektryczny oparty na jednym centralnym silniku o sprawdzonej w ruchu miejskim konstrukcji i mocy znamionowej minimum 160 kW. Autobusy muszą być wyposażone w system odzyskiwania energii w trakcie hamowania, uruchamiany pedałem hamulca. Pojemność energetyczna baterii trakcyjnych musi zapewnić pokonanie dystansu minimum 120 km w warunkach testu E-SORT2 na jednym pełnym ładowaniu bez ryzyka przekroczenia dopuszczalnego poziomu rozładowania. Magazyn energii będzie ładowany poprzez złącze plug-in oraz odwrócony pantograf.

 Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się siedzenia typu miejskiego, wandaloodporne, mocowane do ściany i podłogi, z miękką wkładką na siedzisku i oparciu, odporne na ścieranie i zabrudzenie.

Z kolei kabina kierowcy będzie typu zamkniętego z drzwiami wysokimi, z okienkiem do sprzedaży biletów z blatem do przyjmowania monet oraz szybą izolującą kierowcę. Kabina nie może ograniczać dostępu pasażerom do całej powierzchni drzwi przednich.

Diodowe tablice informacyjne (kierunkowe) wykonane w technologii LED, w kolorze białym, mają współpracować z autokomputerem SRG6000P lub równoważnym. Wewnątrz autobusów znajdzie się tablica systemu informacji pasażerskiej pozwalająca na wyświetlanie w kolorze: tekstu, grafiki i przewijania tekstu, a przede wszystkim pozwalająca na wizualizację całej trasy przejazdu uzupełnionej o informacje zaprogramowane przez zamawiającego. Będzie to ekran o wielkości 38 cali. Oprócz tego, pod sufitem zostanie zamontowana dwustronna tablica systemu informacji pasażerskiej, której zadaniem ma być wyświetlanie informacji o aktualnej trasie oraz kolejnych przystankach wraz z mapą lub schematem sieci komunikacji miejskiej.