MZK Słupsk kupi kolejne autobusy elektryczne. Dzięki oszczędnościom
29 lipca Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku ogłosił przetarg na dostawę dwóch autobusów o napędzie elektrycznym klasy MAXI.
To efekt sporych oszczędności, jakie firma uzyskała w pierwszym podejściu – na zakup sześciu elektrobusów, które dostarczy Scania Polska. Wszystko to w ramach dofinansowania z I edycji program „Zielony Transport Publiczny. Dwa dodatkowe e-busy mają przyjechać do bazy przewoźnika w ciągu 240 dni.
Przedmiot zamówienia
Tym razem zamówienie MZK Słupsk obejmuje:
1) dostawę dwóch fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich klasy MAXI z napędem elektrycznym;
2) udzielenie gwarancji na zakupione autobusy;
3) zapewnienie obsługi pogwarancyjnej na dostarczone autobusy;
4) udzielenie zamawiającemu ograniczonej autoryzacji w zakresie co najmniej: obsługi silnika i układu bateryjnego oraz obsługi i napraw gwarancyjnych układów zawieszenia, jezdnego, pneumatycznego, hamulcowego, kierowniczego, chłodzenia i innych nie związanych bezpośrednio z magazynem energii elektrycznej w zakupionych pojazdach;
5) przeszkolenie pracowników.
Trochę techniki
Poszukiwane autobusy mają mieć następującą charakterystykę:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Długość całkowita 11,5-12,5 m;
- Liczba miejsc pasażerskich nie mniej niż 75;
- Liczba miejsc siedzących mn. 25 miejsc siedzących (nie licząc siedzenia kierowcy) + miejsce na wózek dziecięcy + miejsce na wózek inwalidzki.
- Pojemność energetyczna baterii trakcyjnych musi zapewnić pokonanie dystansu minimum 120 km w warunkach testu E-SORT2 na jednym pełnym ładowaniu bez ryzyka przekroczenia dopuszczalnego poziomu rozładowania.
- Zespół magazynowania energii musi być dostosowany zarówno do ładowania wolnego ładowarkami plug-in o mocy od 60 do 120 kW w zajezdni, jak też ładowania szybkiego przy użyciu ładowarki z pantografem odwróconym o mocy do 400 kW (ładowarka dwustanowiskowa 2x200 kW lub 1x400 kW).
Składanie ofert wyznaczono na 31 sierpnia. Złożone propozycje komisja oceni według czterech kryteriów:
- cena: 72%
- właściwości techniczne: 18%
- gwarancja całopojazdową: 5%
- gwarancja na baterie: 5%
Za pierwszym razem
- 18 marca Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku wybrał najkorzystniejszą ofertę w pierwszym swoim przetargu z ZTP 1.0 – na zakup sześciu autobusów miejskich typu MAXI o napędzie elektrycznym z infrastrukturą ładowania. Wówczas w roli gospodarza w Słupsku wstąpiła Scania Polska, która po raz pierwszy w elektrycznym pojedynku zmierzyła się z Solarisem:
- Scania Polska w konsorcjum z Ekoenergetyką z autobusami Citywide LF BEV przedstawiła ofertę na kwotę 16 974.000 PLN brutto
- Z kolei Solaris Bus & Coach z autobusami Urbino 12 electric na kwotę 19.542.240 PLN brutto
W tej sytuacji największe powody do zadowolenie miał zamawiający, które na ten cel chciał wydać 21.036.684 PLN brutto, co przy wyborze Scanii oznacza oszczędności rządu aż 4 mln zł brutto! Dzięki temu teraz firma może dokupić dwa kolejne e-busy. Podobny „bonus” spotkał MPK Wrocław i MZK Wejherowo.