MZK Piotrków czeka na pierwsze elektrobusy od Solarisa. Pętle i ładowarki już gotowe
W sierpniu w Piotrkowie Trybunalskim zakończył się remont pętli autobusowych przy ul. Słowackiego oraz przy ul. Dmowskiego, gdzie stanęły szybkie ładowarki firmy Ekoenergetyka.
Zdaniem dostawcy pierwszych elektrobusów dla miasta - firmy Solaris Bus & Coach jest duża szansa, że siedem pierwszych elektrobusów dojedzie do końca wakacji. Po miękkich hybrydach, to kolejne nowe autobusy z Bolechowa. A to nie koniec. W styczniu br. miasto podpisało drugi kontrakt na zakup bezemisyjnych autobusów (5), które przyjadą w I kwartale 2024 r. Wówczas flota MZK Piotrków Trybunalski będzie liczyła 18 nowoczesnych autobusów zero- i niskoemisyjnych (12 "elektryków" i 6 miękkich hybryd).
Piotrkowskie inwestycje
Umowa na wyprodukowanie dla MZK Piotrków Tryb. autobusów elektrycznych jest w trakcie realizacji. Przypomnijmy, że ten kontrakt wygrała firma Solaris Bus & Coach. Pojazdy te zostaną dostarczone do Piotrkowa w I kwartale 2024 r. Wówczas tabor miejskiej komunikacji będzie liczył 18 nowoczesnych autobusów zero- i niskoemisyjnych (12 "elektryków" i 6 miękkich hybryd).
Zanim jednak "elektryki" wyjadą na piotrkowskie ulice, konieczne jest wybudowanie infrastruktury do obsługi tego typu floty autobusowej. Dlatego miasto przeprowadziło remont pętli autobusowej przy ul. Słowackiego, który polegał na zdarciu starej i ułożeniu nowej nawierzchni zajezdni. Tym samym pętla autobusowa przy ulicy Słowackiego jest już gotowa na przyjęcie autobusów elektrycznych.
Dodatkowo ułożono krawężniki, a dotychczasowe płyty chodnikowe zastąpiła kostka betonowa. Na pętli zostanie ustawiona również nowa wiata przystankowa. Były to w zasadzie ostatnie prace konieczne do wykonania, aby - z jednej strony - było to miejsce komfortowe dla podróżnych oraz - z drugiej strony - przystosowane do obsługi autobusów elektrycznych. Wcześniej na pętli ustawiono stację transformatorową oraz stację do szybkiego ładowania autobusów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podobne prace wykonano także na pętli autobusowej przy ul. Dmowskiego, gdzie stanęły dwie "szybkie" ładowarki dedykowane dla autobusów elektrycznych. Z koeli stacje do "wolnego", czyli nocnego ładowania "emzetek" znajdują się na terenie bazy MZK przy ul. Krakowskie Przedmieście. Tutaj wybudowaliśmy sześć dwustanowiskowych ładowarek.
Zielony transport Publiczny
Zakup siedmiu autobusów elektrycznych wraz z budową stacji ładowania miasto pozyskało dofinansowanie z I edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Łączny koszt inwestycji to 55,3 mln zł, z czego ponad 22,7 mln zł stanowi dofinansowanie z NFOŚiGW. Sam koszt budowy stacji ładowania autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą to niewiele ponad 9,8 mln zł. Około 25% tej kwoty stanowi zewnętrzne dofinansowanie.