Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MZK Piła testuje hybrydowego Volvo

infobus
28.05.2019 14:00

Jeszcze przez tydzień na liniach autobusowych w Pile będzie można spotkać testowy autobus hybrydowy. Do 4 czerwca Miejski Zakład Komunikacji prowadzi sprawdzian Volvo 7900 hybrid w brukselskich barwach.

Spalinowo-elektrycznym Volvo może podróżować 96 pasażerów. 33 osoby mogą liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących, z czego 30 to stałe fotele. W większości są to obecnie bardzo rzadko spotykane w Polsce siedzenia typu Ster 4MA. Osiem siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi.

Wejście na pokład do tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. W porównaniu ze standardową konfiguracją tuta Volvo dokonało drobnej modyfikacji. Drugie wejście jeszcze przesunięte bliżej osi napędowej. Producent zastosował drzwi firmy Isaf w nieco odświeżonej na jego życzenie wersji. Posiadają one napęd elektryczny, dzięki czemu za sprawą takiego detalu mają być zauważalne pewne oszczędności w zużyciu oleju napędowego.

Pora przejść do napędu. Jako, że spalinowo-elektryczny Volvo 7900 jest hybrydą równoległą to posiada on dwie mogące niezależnie pracować jednostki napędowe. Najważniejszy jest spalinowy silnik D5K o mocy 176 kW. Obok niego znajdujemy asynchroniczny silnik trakcyjny I-SAM o mocy 120 kW. Obie jednostki zblokowano z automatyczną skrzynią biegów Volvo I-Shift. Dzięki temu mogą być stosowane wspólnie lub osobno.

Podczas postoju na przystanku oraz rozruchu autobus będzie korzystał z zasilania energią elektryczną, cicho i przy zerowej emisji spalin. Energia generowana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym i następnie wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej dla silnika elektrycznego. Ta technologia zmniejsza zużycie paliwa nawet o 39% i emisje szkodliwych dla środowiska substancji aż o 30%.

Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana. Naturalną wentylację zapewniają tylko trzy okna uchylne oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy. Na potrzeby testów autobus wyposażono w podstawowy SIP bydgoskiego Pixela.

MZK już zna hybrydy
Pilskie MZK jest już dosyć dobrze zaznajomione z autobusami hybrydowymi. Od ubiegłorocznej wiosny przewoźnik eksploatuje sześć spalinowo-elektrycznych Solarisów Urbino 12. W porównaniu z testowym Volvo „jamniki” posiadają sterowanie szeregowe. Obecny test ma zapewne odpowiedzieć na pytanie, które napęd będzie bardziej optymalny dla MZK.