MZK Ostrołęka ogłasza przetarg na dwa elektrobusy!
Dwa autobusy klasy MIDI o napędzie elektrycznym chce zakupić Miejski Zakład Komunikacji w Ostrołęce. To pierwszy w Polsce przetarg na tego typu pojazdy. Szacunkowa wartość kontraktu to prawie 3,5 mln PLN netto. Zakup tak drogich pojazdów będzie możliwy dzięki dotacji unijnej, którą miejski przewoźnik otrzymał w ramach projektu „Wzrost jakości usług transportu publicznego, świadczonych przez MZK Sp. z o.o. w Ostrołęce poprzez kompleksowe działania inwestycyjne”, który znalazł się na I miejscu listy rankingowej konkursu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013, Priorytet V, Działanie 5.1. Transport miejski. Planowo autobusy powinny pojawić się na ulicach Ostrołęki w drugiej połowie 2015 roku –najpóźniej do 30.04.2015. W zakresie parametrów technicznych MZK preferuje następujące konstrukcje:
– długość –8-9 m;
– szerokość –2,4-2,55 m;
– wysokość –3,4 m z urządzeniem klimatyzacyjnym miejsca kierowcy i bateriami;
– pojemność –nie mniej niż 60 miejsc;
– liczba miejsc siedzących –minimum 22 miejsc;
– układ drzwi 1-2-0;
– silnik elektryczny –asynchroniczny, usytuowany z tyłu pojazdu, napędzający koła tylne, o mocy ok. 155 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem;
– rekuperacja energii –pojazd ma być wyposażony w odzyskiwanie energii w trakcie hamowania pojazdu, uruchomianie dźwignią pod kierownicą lub pedałem hamulca;
– akumulatory –o pojemności nie mniej niż 150 kWh. Zalecane ich umiejscowienie na dachu lub z tyłu pojazdu, równomiernie na całej długości pojazdu;
– żywotność baterii –minimalna ilość cykli ładowania nie mniej niż 4000, bez spadku pojemności baterii;
– ładowanie baterii –typu Plug-In z standardowej sieci elektrycznej 3x400V o natężeniu 32-63 A. Gniazdo ładowania baterii dostępne po otwarciu klapy;
– pozostałe wymagania to: elektryczny kompresor i elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.
Dodatkowo MZK Ostrołęka przy wyborze najkorzystniejszej oferty będzie kierował się następującymi kryteriami:
– Cena oferty – 80 %
– Parametry techniczno-eksploatacyjne- 16 %
– Zużycie energii elektrycznej – 4%
Poza najniższą ceną, oferenci będą mogli zyskać dodatkowe punkty oferując:
– zawijaną wykładzinę podłogową, zapewniającą dłuższy czas utrzymania szczelności poszycia (max 20 pkt);
– pojemność baterii powyżej 170 kWh –jak największa pojemność baterii ma na celu uzyskania jak największego zasięgu bez konieczności doładowywania pojazdu (max 20 pkt);
– ładowarkę wewnętrzną – bez konieczności korzystania z urządzeń pośrednich (max 10 pkt);
– pojazd przystosowany do podłączenia prądu o natężeniu powyżej 64 A (max 10 pkt);
– umiejscowienie baterii na dachu. MZK premiuje to rozwiązanie, gdyż baterie w zamkniętych boksach na dachu pojazdu nie ograniczają przestrzeni i komfortu jazdy pasażerom (max 10 pkt);
– niezależne przednie zawieszenie –MZK premiuje to rozwiązania techniczne jako bardziej komfortowe i nowocześniejsze (max 10 pkt);
– liczbę cykli ładowania powyżej 4000 – premiowany jest system gwarantujący jak największą ilość ładowania bez spadku pojemności baterii (max 10 pkt);
– dzieloną szybę przednią, co ma obniżyć koszt jej ewentualnej wymiany(max 10 pkt)
Z kolei oferta z najniższą wartością zadeklarowaną zużycia energii elektrycznej otrzyma maksymalną liczbę punktów za to kryterium („aż”4 punkty). O tym kto najlepiej wypadnie w tym przetargu przekonamy się 12 sierpnia br., kiedy zaplanowano otwarcie ofert. Analizując zapisy SIWZ wynika, że nie będzie tutaj raczej tłoku wśród potencjalnych dostawców. Na tym etapie wymagania MZK spełnia tylko jeden elektrobus oferowany na polskim rynku. To AMZ CitySmile 8,5E, który niedawno miał swoją premierę w Łodzi. Solaris w modelu Urbino 8,9LE electric, jak i SOR w EBN 8 mają za małe koła w stosunku do tego co jest wymagane w SIWZ, a Rampinijest generalnie zbyt krótki. Możliwe jednak, że w ramach dalszych zapytań do zamawiającego te konstrukcje zostaną dopuszczone do przetargu i wówczas będziemy mieli pierwszy pojedynek elektrobusów w klasie MIDI.