MZK Malbork testuje elektrycznego Solarisa
Na testy do Malborka trafił autobus Solaris Urbino 12 electric. To nowoczesny, ekologiczny autobus z napędem elektrycznym. Testy to przymiarka do planowanego zakupu elektrobusów przez Miejski Zakład Komunikacji.
Od wczoraj, 20 sierpnia przez najbliższy tydzień, do 28 sierpnia, głównie na trasie linii nr 1 MZK będzie testować elektrycznego Solarisa. Jak wskazuje przewoźnik to niezwykle innowacyjny pojazd, który zapewnia cichy, ekologiczny i komfortowy transport pasażerom. Dlatego też spółka serdecznie zaprasza do skorzystania z komunikacji zbiorowej.
Celem testów jest sprawdzenie jak autobus z napędem elektrycznym zachowuje się na trasach o różnych długościach, z różnym ukształtowaniem terenu, o różnym natężeniem ruchu. Elektryczny Solaris Urbino 12, który przyjechał do PKA na testy będzie ładowany za pomocą ładowarki wbudowanej (on board charger).
Kierowcy MZK będą mogli porównać jak autobus sprawuje się w warunkach ruchu ulicznego i porównać prowadzenie pojazdu do jazdy posiadanymi przez spółkę autobusami, których znakomita większość to Solarisy w różnych wersjach. Pojazd jest w pełni klimatyzowany i przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.
Testowany w Malborsku nU12e umożliwia podróż maksymalnie 65 pasażerom, w tym 26 na miejscach siedzących. 12 foteli jest dostępnych z niskiej podłogi. Zastosowano siedzenia typu Ster 8MU UltraLight. Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. Solaris zastosował płaty drzwiowe firmy BODE.
Elektrobus wyposażono w baterie Solaris High Energy o pojemności 240 kWh. Sercem napędu jest oś elektryczna ZF AVE130. Składa się ona z dwóch silników trakcyjnych, które zabudowano w piastach kół. Każdy z nich osiąga moc 125 kW. Całością steruje napęd impulsowy warszawskiego Medcomu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Plany na przyszłość
MZK Malbork chce kupić autobusy elektryczne w ramach dwóch różnych projektów. Pierwszy miałby zostać zrealizowany przy wsparciu z programu GEPARD 2. Przewoźnik szacuje wartość swojego projektu na ok. 11 mln zł. W ramach grantu z GEPARDA ma otrzymać dofinansowanie w wysokości 65% wartości inwestycji.
Już wcześniej miasto zabezpieczyło wkład własny na zakup pięciu elektrobusów klasy MAXI i ładowarek dla nich. „Gepadrdowe” autobusy mają zostać skierowane do obsługi malborskiej linii nr 1. To jedna z dwóch najpopularniejszych linii w tamtejszej sieci komunikacyjnej. Dzięki temu możliwe będzie wycofanie kilku z dziewięciu eksploatowanych przez MZK ponad dwudziestoletnich, ale kultowych autobusów Scania CN113CLL.
To jednak nie jedyne plany. MZK złożyło wniosek o dofinansowanie kolejnych elektrobusów. Chodzi o „elektromobilne last minute” dla średnich miast w ramach POIŚ. Trzy lub cztery pojazdy, które trafiłyby na kolejną najczęściej kursującą po Malborku linię, czyli „szóstkę”. A to by oznaczało możliwość wycofania pozostałych niskowejściowych Scanii.
„