MZK likwiduje PKM Jastrzębie! Brak kasy

W poniedziałek, 4 lutego, Międzygminny Związek Komunikacyjny zdecydowało rozpoczęciu procesu likwidacji PKM Jastrzębie Zdrój. Jak podkreśla Związek – obsługapasażerów będzie prowadzona na dotychczasowym poziomie, a pracownicy PKMotrzymają przysługujące im odprawy i inne świadczenia. Kierowcy mogą teżskorzystać z oferty firmy Warbus, która jest gotowa ich zatrudnić.
Sama likwidacja nie oznacza natychmiastowego zniknięciafirmy z rynku. O długości procesu likwidacji zdecydują władze MZK. ZgromadzenieZwiązku (delegaci dziesięciu gmin członkowskich) już teraz przekazało 600 tys.zł, aby procedura mogła się odbyć w sposób kontrolowany i możliwie łagodny.
Brak kontraktu
Problemy PKM rozpoczęły się w 2015 roku, kiedy tokomunikację miejską na terenie Jastrzębia-Zdroju przejęła firma Warbus.Najpierw przez rok PKM, w ramach porozumienia, realizował cały kontraktwarszawskiej firmy jako podwykonawca, a w kolejnych latach niespełna połowęzadań. Sytuację pogorszyła spadająca kwota dotacji do zrealizowanegowozokilometra, która wynikała z zapisów umowy.
Kasy nie wystarczyło
Decyzja o likwidacji PKM jest pokłosiem uchwały intencyjnejZgromadzenia MZK podjętej już w 2017 roku. Wówczas przewidywano likwidację znadzieją na poprawę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Za tym poszłowsparcie finansowe ze strony gmin przekraczające 3 mln zł. To wystarczyło dokońca ubiegłego roku.
Konieczne dopłaty
Aby PKM mogło nadal funkcjonować gminy musiałyby dopłacać doprzedsiębiorstwa ok. 300 tys. zł miesięcznie. Bez dopłat PKM nie przetrwałby ażdo 2025 roku, kiedy to wygasa umowa MZK z firmą Warbus. Dopiero wówczaspojawiłaby się szansa na przejęcie przez PKM komunikacji w Jastrzębiu-Zdroju.
Dodatkowe koszty związane są z potencjalnymi podwyżkami dlapracowników (trwa spór zbiorowy), a także z utrzymaniem budynków i całejinfrastruktury PKM, która jest w złym stanie technicznym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co dalej?
Obecnie PKM realizuje komunikację autobusową na terenieCzerwionki-Leszczyn i Żor oraz Jastrzębia-Zdroju i okolic. W pierwszymprzypadku kontrakt wygasa z końcem marca tego roku. Ogłoszono już nowyprzetarg. W drugim przypadku komunikacjęw całości przejmie główny wykonawca kontraktu, czyli firma Warbus.
Likwidacja PKM-u nie wpłynie też na organizację bezpłatnejkomunikacji dla dzieci, młodzieży i studentów w Jastrzębiu-Zdroju.
Warto jeszcze wspomnieć, że likwidacja PKM Jastrzębie oznacza też zerwanie umowy z Warbusem, który w ramach zawartego kontraktu na podwykonawstwo użyczył spółce 14 Solarisów Urbino 12. Teraz prywatna firma chce zwrotu pieniędzy za dwuletnią eksploatację tych pojazdów w wysokości 3 mln PLN (200 tys. PLN na pojazd). To komplikuje cały proces likwidacyjny, bo o ile sprawa dalszej obsługi liniowej nie powinna być problemem, tak w kwestii rozliczenia taboru – któremu właśnie kończy się gwarancja – Warbus raczej nie odpuści. Jak się to potoczy dalej- będzie o tym informować.
„