Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MZK Kutno oświadcza w sprawie gminnych autobusów. Uderza w FRPA

infobus
16.11.2022 08:00

10 listopada Jacek Sikora, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Kutnie wydał oświadczenie w sprawie gminnego transportu publicznego.

O wyborze przez Gminę Kutno innego, prywatnego przewoźnika od stycznia 2023 r. pisaliśmy już w InfoBusie. Teraz czas poznać stanowisko MZK w tej sprawie. -„Szanowni mieszkańcy, w związku z pojawiającymi się niepokojami dotyczącymi transportu publicznego w podkutnowskich gminach, chciałbym oświadczyć, że świadczymy te usługi z największą przyjemnością od kilkudziesięciu lat. W gruncie rzeczy, to właśnie dzięki komunikacji publicznej można stwierdzić, że razem z mieszkańcami Gminy Kutno tworzymy wspólnotę samorządową" – zaczyna swoje oświadczenie Jacek Sikora, prezesa MZK Kutno.

Brak dopłat z FRPA

-„Niestety przyjęte przez państwo polskie rozwiązania prawne utrudniają firmom takim jak MZK Sp. z o.o. w Kutnie wieloletnie, stabilne i przewidywalne utrzymywanie linii komunikacyjnych łączących kilka gmin. Podkreślam, że nie jest to wina samorządowców z Gminy Kutno, ale rozwiązań przyjętych na szczeblu krajowym. Te problemy występują wszędzie. Są jednak decyzje, które bezpośrednio obarczają odpowiedzialnością wójtów i radnych gminnych. Nie jest prawdą, że podatnik za kursy innych firm zapłaci znacznie lub wielokrotnie mniej. Nowe linie mogą liczyć na dotację w wysokości trzech złotych do kilometra, nasza firma z uwagi na wieloletnie świadczenie usługi na tego typu wsparcie nie może liczyć – przecież to absurd. Uważam, że należy wspierać stabilne połączenia, do których mieszkańcy nie mają zastrzeżeń. Co więcej, obecnie tego typu rozwiązanie może obowiązywać tylko rok. Co będzie potem? – dodaje Sikora.

Jak czytamy dalej w oświadczeniu, prezes MZK „z przykrością stwierdza, że władze Gminy Kutno wykluczyły kutnowskie przedsiębiorstwo z postępowania na dowóz dzieci do szkół, wymagając, aby jeden z kilku autobusów miał 76 miejsc siedzących – taki warunek spełnił tylko jeden oferent spoza powiatu kutnowskiego”.

-„Czy dziś widzicie państwo tego olbrzyma jeżdżącego po okolicy? My moglibyśmy bez problemu prowadzić tę usługę dwoma mniejszymi autobusami, ale nawet nie pozwolono nam konkurować. W mojej ocenie celowo i niepotrzebnie wprowadzono ten zapis, wykluczając lokalnego przewoźnika. Ostatnie dni przynoszą wiele sygnałów od naszych klientów, pasażerów, sąsiadów, którzy tak jak ma to miejsce w całym kraju, doceniają stabilność, markę i jakość wieloletnich operatorów komunikacji publicznej. Podkreślam, że Miejski Zakład Komunikacji jest zawsze gotowy do wznowienia przejazdów, tak jak było przez minione dekady – dodaje prezes MZK.

W oświadczeniu czytamy dalej: „Całe to zamieszanie skłania mnie również do zasadniczej refleksji o przyszłości naszych samorządów. Otóż kolejny raz okazało się, że Miasto Kutno razem z Gminą Kutno tworzą jeden organizm. Tworzą małżeństwo z rozsądku, którego nie powinno się rozdzielać gdyż będzie to szkodą dla mieszkańców. Podział na dwie gminy, gdzie jedna tworzy obwarzanek drugiej, jest niewłaściwy i nieskuteczny. Rząd wspiera łączenie gmin, wskazują na liczne problemy wynikające z dysfunkcjonalnych podziałów. Uważam, że jak najszybciej należy zlikwidować gminę wiejską i w całości włączyć do miasta, a następnie wprowadzić wspólną i jednolitą politykę na tym obszarze np. w zakresie komunikacji autobusowej, śmieci, oświetlenia czy dostępu do przedszkoli”.

fot. Jacek Sikora

Z nadziejami na powrót

Na końcu oświadczenia prezes Sikora zawarł Post Scriptum, w którym podkreślił, że „decyzja o zaprzestaniu obsługi autobusami komunikacji miejskiej obszaru gminy wiejskiej Kutno nie została podjęta ani przez MZK ani też przez Miasto Kutno – jest stanowiskiem władz samorządowych tej gminy, podyktowanym absurdalnymi przepisami prawa, zdecydowanie dewaloryzującymi komunikację miejską w obsłudze obszarów podmiejskich”.

-„Pomimo, że otaczające miasto obszary gmin wiejskich stanowią jeden wspólny obszar funkcjonalny wdrożono przepisy, które uniemożliwiają otrzymanie rządowej dopłaty w kwocie do trzech złotych do każdego wozokilometra, ale pod warunkiem, że usługi przewozowe nie mają charakteru komunikacji miejskiej, Pasażerom z obszaru podmiejskiego, przez blisko czterdzieści lat korzystającym z kutnowskiej komunikacji miejskiej bardzo dziękujemy za wierność i okazywane codzienne zaufanie. Mamy nadzieję, że kiedyś jeszcze do Was wrócimy –zakończył swoje oświadczenie prezes MZK Kutno.

TUTAJ pełna treść oświadczenia.