Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MZK Konin testuje hybrydowego Solarisa

infobus
18.03.2019 15:00

Kolejny autobus hybrydowy trafił na ulice Konina. Jeszcze przez kilka dni, do 22 marca Miejski Zakład Komunikacji testuje hybrydowego Nowego Urbino 12. Spalinowo-elektryczny „jamnik” jest kierowany do obsługi linii nr 50.

To drugi autobus, który jest testowany w Koninie. Kilka tygodni temu MZK testowało wypożyczonego z MPK Inowrocław Volvo 7900 hybrid. Pisaliśmy o tym tutaj. Teraz przewoźnikowi udostępniono kolejną hybrydę. To spalinowo-elektryczny Solaris Urbino 12.

Demonstracyjny hybrydowy „jamnik” umożliwia podróż maksymalnie 88 pasażerom. 24 osoby mogą skorzystać z foteli Ster z serii Ultra Light. W większości to dedykowane dla Solarisa siedzenia typu 8MU. Z niskiej podłogi mamy dostępnych dziewięc foteli. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Płaty drzwiowe dostarczyła Ventura, a napęd BODE. Drugie i trzecie drzwi są odskokowo przesuwne. Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewniają cztery przesuwne okna okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji.

Czas na napęd, który jest najciekawszy w tym pojeździe. Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnik wysokoprężny Cummins ISB4.5 E6C. 210H. To jednostka o mocy 157 kW oraz 832 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Solaris zastosował szeregowy napęd HybriDrive amerykańskiej firmy BAE.

Silnik spalinowy zblokowany jest z modułem trakcyjnym HDS200. To falownik, który steruje prądnicą synchroniczną o mocy ciągłej 200 kW. Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEA stosuje silnik asynchroniczny o mocy 198 kW, który osiąga 2400 Nm ciągłego momentu obrotowego. Za silnikiem trakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga „okiełznać” jego wysoki moment obrotowy i przekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy ZF AV133/80.