Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MZK Jastrzębie-Zdrój z dotacją na 11 elektrobusów. Pod Żory

infobus
08.09.2022 13:00

5 września Międzygminny Związek Komunikacyjny podpisał umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dotację do zakupu autobusów o napędzie elektrycznym, które pojawią się w Żorach.

Władze śląskiego miasta były inicjatorem złożenia wniosku i zobowiązały się na pokrycie wkładu własnego w wysokości blisko 8 mln 800 tys. zł. Dzięki temu ekologiczne pojazdy wejdą w wkład lokalnej, Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej.

Z ZTP 2.0

Zakup autobusów elektrycznych dla Żor będzie możliwy dzięki drugiej edycji programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, którego celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój w Polsce „zielonej” mobilności. Miasto przekaże MZK w Jastrzębiu-Zdroju 26,3 mln zł dotacji oraz 8,7 mln pożyczki na bardzo korzystnych warunkach. Całkowity koszt inwestycji to 35 121 420 zł. Umowę z ramienia MZK podpisał Roman Foksowicz, przewodniczący zarządu MZK.

Za te pieniądze MZK planuje zakup 11 nowoczesnych pojazdów o napędzie elektrycznym o długości 12 m. Autobusy niskopodłogowe, dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami, które posłużą do obsługi Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej.

Ponadto, w ramach projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 26 kierowców. Jest szansa, że nowe autobusy pojawią się w Żorach już w przyszłym roku - procedura przetargowa i proces produkcyjny mogą potrwać łącznie około półtora roku. Pierwszy krok za Żorami i MZK.

fot. UWWŚ

ZIELONY TRANSPORT PUBLICZNY 2.0

Celem II edycji programu „Zielony Transport Publiczny” jest dalsze obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój w Polsce „zielonej” mobilności – z mocnym akcentem na mniejsze miejscowości.

-„Elektromobilność jest aktualnie najważniejszym trendem w  przemyśle motoryzacyjnym. Staramy się na nią patrzeć dość szeroko, bo to nie tylko same pojazdy o napędzie elektrycznym, ale także działania na rzecz ich produkcji, infrastruktury ładowania czy recyclingu baterii – powiedział Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Wspieramy Polaków nie tylko w  zakresie dofinansowania zakupów, ale również staramy się poprzez edukację promować rozwiązania nieemisyjnych pojazdów jako ekologicznych, a w dłuższym czasie również zdecydowanie bardziej ekonomicznych - stwierdził wiceszef NFOŚiGW.

Łącznie w drugim naborze NFOŚiGW otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Zgodnie z założeniami - wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowią koszty kwalifikowane.

Środki NFOŚiGW sfinansują zakup autobusów w podziale: 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji ponad 136 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę. W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje (tzw. efekt rzeczowy) w ramach II edycji ZTP to:

  • Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.
  • Planowana liczba autobusów wodorowych - 48 szt.
  • Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt.
  • Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.

Wśród samorządów, które przeszły do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów. Do tego spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.

Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska przypomniał, że w pierwszym naborze „Zielonego transportu publicznego” budżet opiewający na ponad 1,1 mld zł został wyczerpany w 14 dni. Dlatego przygotowano drugą edycję tego programu z budżetem 1,2 mld zł. Łącznie w obu edycjach zgłoszono chęć zakupów 502 autobusów elektrycznych i 117 o napędzie wodorowym.