MZK Grudziądz preferuje „twarde” hybrydy z szeregowym układem. Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacji w Grudziądzu jest w trakcie zakupów 6 autobusów hybrydowych (3 MAXI i 3 MEGA + opcja na tyle samo pojazdów). Warunki formalne, jak i finansowanie tego przetargu opisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Czasu na dostawę hybryd jest stosunkowo mało, bowiem autobusy mają pojawić się w bazie MZK do 30 listopada. To zapewne zadecyduje o liczbie ofert. Standardowo przyszła pora na analizę pozostałych wymogów SWZ.
Kryteria oceny ofert
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), oceny rozwiązań technicznych (30%), oceny warunków gwarancji (10%).
Wśród kryteriów typowo technicznych, zamawiający preferuje:
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 27 pkt,
- szeregowy napęd hybrydowy – 10 pkt,
- wysokość autobusu do 3200 mm – 13 pkt,
- podział szyby przedniej pionowo w osi pojazdu na lewą i prawą oraz osobna szyba tablicy kierunkowej – 23 pkt,
- rodzaj magazynu energii elektrycznej – superkondensator – 7 pkt,
- poszycie boczne podzielone pionowo w całym pasie podokiennym montowane na wkręty bez konieczności klejenia oraz zgrzewania – 20 pkt.
Jakie autobusy?
Autobusy solowe mają mieć długość od 11,8 do 12,15 m, zaś przegubowce – od 17,5 do 18,75 m. Hybrydy będą napędzane silnikiem spalinowym o mocy minimum 150 kW (MAXI) i 175 kW (MEGA). Silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego mają być elektryczną jednostką napędową, zapewniającą optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim, jednakże moc znamionowa lub maksymalna moc netto silnika (lub silników) nie może być mniejsza niż odpowiednio 100 kW i 130 kW. Energia elektryczna do magazynu energii musi być generowana podczas hamowania autobusu na zasadzie rekuperacji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się poręcze pionowe podświetlone diodami LED jako udogodnienie dla osób niedowidzących. Fotele pasażerskie będą o budowie modułowej, profilowane. Stelaże i poręcze foteli będą wykonane ze stali nierdzewnej – kwasoodpornej. Do dyspozycji pasażerów będą ładowarki USB dedykowane dla pojazdów komunikacji zbiorowej. Z kolei kabina kierowcy ma być wydzielona, zabudowana typu „zamkniętego” z oszklonymi, odpornymi na uderzenia drzwiami. Drzwi kabiny kierowcy mają być wyposażone w zamek patentowy i zamykane okienko. Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED wykonane w oparciu o diody SMD w kolorze białym. Wewnątrz znajdzie się tablica informacji pasażerskiej – dwurzędowa.
Jeden faworyt
Kryteria techniczne nie pozostawiają dużej przestrzeni do wyobraźni o potencjalnych oferentach. MZK szuka „twardych” hybryd i w tym przypadku naszym faworytem jest Solaris, który może w technice liczyć na komplet punktów. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 22 marca.