MZK Gorzów Wielkopolski stawia na 15-metrowce
infobus
12.08.2014 14:46
MZK Gorzów Wielkopolski stawia na 15-metrowce
W ciągu najbliższych kilku dni Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Gorzowie Wielkopolskim ogłosi przetarg na zakup 6 sztuk używanych niskopodłogowych autobusów miejskich o długości 15-metrów. Tego typu pojazdy będą nowością we flocie przewoźnika.
Dlaczego przewoźnik zdecydował się na zakup takich autobusów, pomimo faktu, iż dotychczas autobusy 15-metrowe nie cieszyły się dobrą opinią w firmie? Mówiono wręcz, że takie pojazdy nie będą sprawnie poruszały się w wąskich gorzowskich ulicach i lepiej zakupić autobusy przegubowe. O tym zadecydowały testy prowadzone od 21 lipca do 11 sierpnia 2014 roku. Autobusem testowym był MAN NL313-15 Lion’s City LL z rocznika 2009, pochodzący z Wiednia. „Zadecydowały o tym opinie pasażerów i kierowców”–mówi Marcin Pejski, rzecznik prasowy MZK. „Zdecydowana większość komentarzy, które się pojawiły była pozytywna, pasażerowie wysoko ocenili dużą ilość miejsc w pojeździe, natomiast kierowcy wysoko ocenili łatwość manewrowania autobusem”- dodaje.
MZK Gorzów Wielkopolski chce zakupić 6 autobusów 15-metrowych. W specyfikacji przetargowej znajdą się zapisy mówiące o m.in. o tym, iż pojazdy mają być jednego typu, jednego producenta, nie starsze niż z roku 2009. Mają posiadać klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i biletomat. Ponadto pomalowane zostaną w nowe miejskie barwy. Decydującym kryterium będzie cena. Po dostawie nowych wozów skasowane zostaną najstarsze, dwudrzwiowe autobusy typu MAN NL202.
O gorzowskie zamówienie rywalizować zapewne będą dwie firmy: MAN i Solaris. Czy pojawi się ktoś jeszcze?
Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim eksploatuje autobusy i tramwaje. Źródło wymiany floty stanowią głównie zakupy pojazdów używanych. W taborze autobusowym dominują autobusy firmy MAN, na drugim miejscu jest Solaris. Ostatnie zakupy fabrycznie nowych autobusów miały miejsce w roku 2011, kiedy kupiono 11 autobusów MAN NL283 Lion’s City. Park tramwajowy to wiekowe tramwaje typu GT6, popularnie zwane Helmutami oraz Konstale 105Na. W planach są zakupy nowych niskopodłogowych tramwajów, pod warunkiem uzyskania dofinansowania ze środków UE.