MZK Gorzów kupuje autobusy raz nowe, raz używane
24 października Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim ogłosił szacowanie wartości zakupu autobusów z rynku wtórnego.
To oznacza ostatni krok przez przetargiem, który ma dotyczyć zakupu czterech takich pojazdów. To kolejny taki przypadek w lubuski mieście w tym roku, co pokazuje, że MZK chce jak najszybciej pozyskać nowy tabor, co w przypadku fabrycznie nowych konstrukcji nie jest już takie proste. Do tego dochodzą wysokie wymagania w zakresie wyposażenia i dodatkowe punkty za niski wiek zaoferowanych pojazdów.
CO CHCE MZK?
MZK Gorzów Wlkp. ogłosiło szacowanie wartości dostawy w formie leasingu czterech używanych autobusów z opcją wykupu. Okres leasingu to 5 lat ( 60 rat). Składanie wniosków do szacowania miało miejsce dzisiaj, ale nie wiemy, kto pojawił się w Gorzowie.
Przyjęte kryteria to: cena - Wartość oferty; wstępny opis przedmiotu zamówienia i termin realizacji dostawy. Natomiast najważniejsza jest sama chęć zakupu używanych autobusów, które powinny spełniać następujące wymagania:
- Autobus bezwypadkowy, nieuszkodzony, sprawny technicznie, wolny od wad, bez widocznej korozji nadwozia i podwozia
- Rok produkcji Rok produkcji minimum 2017 r.
- Długość pojazdu w przedziale 12-12,5 m
- Szerokość pojazdu powyżej 2,5m
- Wysokość pojazdu do 3,30 m
- Maksymalny przebieg Maksymalny udokumentowany przebieg pojazdu to 450.000km.
- Skrzynia biegów Skrzynia biegów automatyczna
- Silnik napędzany olejem napędowym (ON).
- Silnik musi spełniać co najmniej normy EURO 6.
- Silnik o mocy minimum 300 KM.
- Silnik o pojemność: min. 9 000 cm3
- Pojazd posiadający minimum 30 miejsc siedzących i minimum 40 miejsc stojących dla pasażerów.
- Troje drzwi w układzie 2-2-2
Patrząc na tę specyfikację wcale byśmy się nie zdziwili, jakby MZK chciało pozyskać Solarisy z Oslo - czyli z tego samego źródła co wcześniej PKM Świerklaniec.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Raz nowe, raz używane
Równolegle w tym roku MZK Gorzów Wlkp. przeprowadził testy elektrobusów w ramach przygotowań do zakupu nowych elektrobusów z programu "Zielony Transport Publiczny".
Przypomnijmy, że pierwsze elektrobusy we flocie MZK Gorzów Wlkp. pojawiły się w grudniu 2022. Było to osiem egzemplarzy Solaris Urbino 12 electric, które obsługują linie 124, 125, 126. Pierwsze gorzowskie „elektryki” zostały zakupione w ramach projektu pn. „Zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania dla Miasta Gorzowa Wlkp.” Projekt zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 -2020 w ramach Priorytetu VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach. Jego wartość to 31,7 mln zł. Dofinansowanie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej wynosi 20,3 mln zł, tj. 85% .