MZK Bydgoszczy i dwie oferty na 12 autobusów MEGA. Mercedes vs. Solaris
10 września MZK Bydgoszcz otworzyło oferty w przetarg na dostawę 12 sztuk autobusów przegubowych.
Przypomnijmy, że bydgoski SWZ był liberalny, podobnie jak kryteria oceny ofert. W takiej sytuacji liczyliśmy przynajmniej na dwie oferty i ostrą walkę cenową. I tak się stało.
Co chciała Bydgoszcz?
MZK będzie oceniać oferty z uwzględnieniem trzech kryteriów: ceny (82%), materiału lub technologii wykonania konstrukcji nadwozia i poszycia autobusów (15%), liczby miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi (3%). Wśród kryteriów pozacenowych zamawiający premiuje następujące rozwiązania:
materiał lub technologia wykonaniakonstrukcji nadwozia i poszycia ze stali nierdzewnej, aluminium lub ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej całej, kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym dla całego zamówienia autobusów – 15 pkt,
powyżej 16 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 3 pkt.
DWIE OFERTY
W przetargu złożone zostały następujące ofert:
1. SOLARIS Bus & Coach Sp. z o.o. z ceną 21 485 025,00 zł;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
2. EvoBus Polska Sp. z o.o. z ceną 18 442 138,65 zł.
Kwota jaką zamawiający przeznaczył na realizacje zamówienia to 21 248 782,59 zł.
Bydgoskie autobusy
MZK chce autobusów o długości od 17,9 do 18,2 m, mogących przewieźć minimum 135 pasażerów. Pojazdy mają posiadać niską podłogę na całej długości autobusu, bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu (z wyjątkiem stopni umożliwiających zajęcie miejsca w ostatnim rzędzie siedzeń autobusu) oraz bez stopni we wszystkich drzwiach autobusu. Wymiana pasażerów ma się odbywać przez czworo drzwi dwuskrzydłowych o szerokości nie mniejszej niż 1200 mm, otwieranych do wewnątrz. Pojazdy będą napędzane silnikiem spełniającym normę emisji spalin EURO 6, o mocy minimum 250 kW.
Stanowisko pracy kierowcy to wydzielona kabina w pełni zabudowana na pełnej szerokości autobusu oddzielająca pierwsze skrzydło pierwszych drzwi od przestrzeni pasażerskiej wyposażona w okienko do sprzedaży biletów z półką na pieniądze. Wyjście kierowcy z kabiny musi być zapewnione zarówno od strony przestrzeni pasażerskiej, jak też przez pierwsze skrzydło pierwszych drzwi. W kabinie znajdzie się m.in. fotel, gniazdo USB, uchwyt do mocowania rozkładu, uchwyt (podstawka) umożliwiająca bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie lub zawieszenie typowego kubka o pojemności ok. 0,5l, a także radioodbiornik samochodowy.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach odpornych na ścieranie i zabrudzenia. Szkielety siedzeń mają być wykonane z tworzywa sztucznego, wyklejone wykładziną tapicerowaną nie palną z możliwością demontażu i montażu. Zewnętrzny system informacji pasażerskiej to tablice wykonane w technologii LED w kolorze żółto-pomarańczowym. Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica umieszczona za kabiną kierowcy oraz za obrotnicą. Funkcję tablicy powinien pełnić wyświetlacz elektroniczny, zbudowany na bazie czerwonych diod dwurzędowych. Dodatkowo autobusy powinny być wyposażone w komplet tablic zawierających wykaz przystanków w formie tzw. „koralików”, umieszczonych wewnątrz pojazdu po prawej lub lewej stronie.